Największa platforma sprzedaży biletów. Ceny mogą się nieznacznie różnić od cen organizatora.

Na czasie

voucher-kinowy-heliosporwaniew-lozku-z-rabusiemsun-festivaltaylor-swift-resale-sellspeedland
Home Koncerty Jazz i Blues 17. Letnia Akademia Jazzu (LAJ)

17. Letnia Akademia Jazzu (LAJ)

01-29.08.2024 Łódź

Organizator: Film Hotel

Sprawdź bilety
17. Letnia Akademia Jazzu (LAJ)BiletyO wydarzeniuLokalizacja

BILETY

Łódź

LAJ: MANIUCHA I KSAWERY | MITCH & MITCH
czwartek
01.08.2024
19:00

LAJ: MANIUCHA I KSAWERY | MITCH & MITCH

Łódź, Klub Wytwórnia
LAJ: KAJA I JANUSZ PRUSINOWSCY. KONCERT FAMILIJNY
niedziela
04.08.2024
16:00

LAJ: KAJA I JANUSZ PRUSINOWSCY. KONCERT FAMILIJNY

Łódź, Klub Wytwórnia
LAJ: Wodecki Twist
czwartek
08.08.2024
19:00

LAJ: Wodecki Twist

Łódź, Klub Wytwórnia
LAJ: Wodecki Twist
czwartek
08.08.2024
19:00

LAJ: Wodecki Twist

Łódź, Klub Wytwórnia
LAJ: PIFF PAW. KONCERT FAMILIJNY
niedziela
11.08.2024
16:00

LAJ: PIFF PAW. KONCERT FAMILIJNY

Łódź, Klub Wytwórnia
LAJ: Studio Jazzowe Polskiego Radia
czwartek
29.08.2024
19:00

LAJ: Studio Jazzowe Polskiego Radia

Łódź, Klub Wytwórnia

O wydarzeniu

Tegoroczna, 17. Letnia Akademia Jazzu rozpocznie się 4 lipca i potrwa do 29 sierpnia. W Klubie Wytwónia czekają na Was wyjątkowe, jazzowe koncerty. Na scenie pojawią się światowe gwiazdy tego gatunku, awangardowe zespoły a także niezwykle zdolni, debiutujący muzycy. Bilety na Letnią Akademię Jazzu w Wytwórni już dostępne.

 

W tym roku również możecie kupić karnet na wszystkie koncerty. Serdecznie zapraszamy na jazzowe lato w Wytwórni!



04.07.2024

Umlaut Big Band to jedna z najlepszych francuskich formacji jazzowych, która wystąpi po raz pierwszy w Polsce – podczas 17. Letniej Akademii Jazzu! 14-osobowa orkiestra pod batutą Pierre-Antoine’a Badaroux prezentuje jazz swingujący z przełomu lat 20., 30. i 40. Muzycy wydobywają na światło dzienne zapomniany repertuar kompozytorów i aranżerów jazzowych z XX wieku. Wykorzystują archiwa rękopisów, aby zrekonstruować utracone dźwięki. W swoim dorobku mają 5 płyt i ponad 200 utworów! Orkiestra wspaniale łączy tradycyjne jazzowe dźwięki ze współczesnymi formami tego gatunku.

Koncert Mary’s Idea to projekt, który ma na celu oddanie hołdu oraz ukazanie twórczości Mary Lou Williams – pianistki, aranżerki i kompozytorki, która aranżowała dla Duke’a Ellingtona, Benny’ego Goodmana; była także mentorką i nauczycielką m.in.: Milesa Davisa, Theloniuosa Monka czy Buda Powella. To jedna z pierwszych kobiet, które odniosły sukces w jazzie mimo przeszkód, które napotykała na swojej drodze, jak chociażby rasizm. Mary Lou Williams była bliska młodym muzykom, a całą muzyczną karierę pozostawała w cieniu tych, dla których była mentorem. Po swojej śmierci Artystka pozostawiła jedyne w swoim rodzaju oryginalne rękopisy oraz niepublikowane partytury ukazujące zmieniający się jazz na przestrzeni 50 lat. Organizacja tego koncertu odbywa się we współpracy z Instytutem Francuskim w Polsce.

11.07.2024

Tercet tworzą Kamila Drabek, Marcin Konieczkowicz i Kacper Kaźmierski. Grupa to jeden z ciekawszych i najbardziej docenianych młodych zespołów jazzowych w Polsce. Ich muzyka opiera się o piosenki kontrabasistki i liderki Kamili Drabek. Jest pełna śpiewnych, folkowych melodii wykonanych z rockową energią i młodzieńczym wdziękiem. To jazz zagrany „po polsku” z dużą dozą słowiańskiego liryzmu, ale i z poczuciem humoru. Szczerość i pełen profesjonalizm zapewnił im uznanie krytyków i sympatię publiczności.


Pierwszy album pt. „Muzyka Naiwna”, wydany nakładem wydawnictwa Soliton, miał premierę w lipcu 2019 podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days. W 2020 płyta uzyskała nominację do nagrody muzycznej Fryderyk w kategorii Debiut Roku Jazz. Tercet koncertował podczas wielu festiwali w Polsce i zagranicą, m.in: V4 Jazz Fest (Praga, Samorin, Budapeszt, Kraków), Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Polska Jazz Festiwal (Opus Jazz Club, Budapeszt), czy Summer Jazz Festiwal. W 2020 r. w ramach programu Partnerstwo dla Muzyki 2.0. zespół zrealizował również projekt pt. „Tercet Kamili Drabek gra utwory Jerzego Dudusia Matuszkiewicza”.


Marcin Konieczkowicz - krakowski saksofonista altowy oraz barytonowy; absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie saksofonu oraz saksofonu jazzowego; w ciągu ostatnich lat został laureatem głównych nagród najważniejszych polskich konkursów i festiwali jazzowych m.in.: Jazz nad Odrą, Jazz Juniors, Blue Note Poznań Competition, Jazzowy Debiut Fonograficzny, Ogólnopolski Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu. Na codzień prowadzi działalność koncertową głównie na deskach krakowskich klubów jazzowych z zespołami: „Kuba Banaszek Quartet”, „Tercet Kamili Drabek”, „Michał Aftyka Quintet” oraz „Orchestra Dedicated” Wojciecha Groborza. 


Kacper Kaźmierski - to perkusista i artysta reprezentujący grono muzyków określanych mianem polskiej, młodej sceny jazzowej i improwizowanej. Jest laureatem wielu konkursów, o zasięgu ogólnopolskim jak i międzynarodowym, takich jak: Jazz Juniors, Jazz Drummers Competition, Tarnów Jazz Contest, Blue Note Jazz Competition czy RCK PRO JAZZ. Sukcesy te sprawiły, że Kacper w roku 2020 został laureatem programu ministerialnego dla najwybitniejszych artystów „Młoda Polska”. 

Koncertując od wielu lat ma bogate doświadczenie sceniczne, występując zarówno w Polsce jak i na całym świecie.


Kamila Drabek - kontrabasistka i kompozytorka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi autorską formację Tercet Kamili Drabek. Zespół wygrał konkurs na jazzowy debiut fonograficzny 2019 i wydał album „Muzyka Naiwna” (nominacja do nagrody Fryderyk 2020 za najlepszy debiut). Współpracowała m.in. z topowym amerykańskim saksofonistą Gregiem Osbym, kubańską formacją Vistel Brothers czy Maciejem Obarą. Jest laureatką konkursów Blue Note Poznań Jazz Competition, Azoty Tarnów Jazz Contest, Krokus Jazz Festiwal. W 2020 r. wraz z pisarką Anną Malinowską i malarką Polą Dwurnik stworzyły interdyscyplinarne trio na słowo, obraz i kontrabas w projekcie „Unhappy Ending”. 

14.07.2024

Czereśnie to zespół dla dzieci inny niż wszystkie. To piosenki opowiadające o sprawach najważniejszych: ochronie przyrody, dbaniu o własne zdrowie, miłości do najbliższych, poszanowaniu różnorodności. Skierowane do najmłodszych, ale unikające infantylizacji. Wykonywane w żywiołowej

formie, pełnej wspólnych zabaw i interakcji z publicznością. 


Występy Czereśni to okazja do poznania całej palety instrumentów i ich brzmień:

perkusji, bandżo, mandoliny, gitary basowej, a nawet tuby czy klarnetu. Młody odbiorca

ma szansę uczestniczenia w prawdziwym koncercie, wykonywanym przez

profesjonalnych muzyków ogranych na scenach od Stanów Zjednoczonych, przez całą

Europę, po daleką Australię. Sporo w tym jednak zabawy – dzieciaki (oraz dorośli)

wciągane są do wspólnego tańca, tupania czy klaskania.

Andrzej Zagajewski, laureat Paszportu Polityki wraz z zespołem Hańba!, stworzył

muzykę, która za cel stawia nie tylko dobrą zabawę, ale również pobudzanie rozwoju

każdego człowieka, przede wszystkim tego najmłodszego – jego wrażliwości,

kreatywności i zdolności.


21.07.2024

Pixvae / Better Live

Pixvae to nazwa botanicznego eksperymentu – krzyżówki owocu palmowego i brzoskwini. W muzyce – w równie hybrydalny sposób – łączy ze sobą dwa tria i zarazem dwa przeciwstawne muzyczne style: francuską math-nois-rockową „Koumę” określaną mianem „zmutowanego tria mocy” (Sic!) i kolumbijską formację „Bambazu” z jej ciepłymi i rytmicznymi kompozycjami wokalnymi wybrzeża południowego Pacyfiku. Francuzi czasem dostosowują się do kolumbijskiego metrum, Kolumbijczycy dają pohałasować na swoim podwórku. Wynik tej polityki ustępstw, kontrolowanej eklektycznej symbiozy jest co najmniej spektakularny. 

22.07.2024

Część I: haalvver 

haalvver to Emilia Gołos (wokal, fortepian, elektronika) i Szymon Wójcik (elektronika, gitara elektryczna) grający połamane struktury opowiadające o wszelkiego rodzaju egzystencjonalnych niepewnościach, beznadziejnych perspektywach i niekończącej się otchłani. Ich muzyka to połączenie eksperymentalnego popu, współczesnej elektroniki, dużej dozy minimalizmu i wielu innych ulubionych gatunków muzycznych.

Ich muzyka to połączenie eksperymentalnego popu, współczesnej elektroniki, dużej dozy minimalizmu i wielu innych ulubionych gatunków muzycznych.

Część II: Niels Broos & Jamie Peet 

Wschodzące gwiazdy free-form hip-hopu, elektroniki i jazzu. Holenderskie talenty Niels Broos i Jamie Peet połączyli siły, aby wydać swoją debiutancką wspólną EP-kę w Super-Sonic Jazz Records. Niels Broos, który zwrócił na siebie uwagę dzięki swojej muzyce z Brainfeeders Jameszoo i The Kyteman Orchestra, tworzy gobelin hipnotycznych melodii i szalonych harmonii na szczycie zręcznych bębnów perkusisty Jamiego Peeta. Ten wspólny sojusz tworzy projekt, która wpisuje się w młodą współczesną scenę jazzową, poszukując osobliwych i odważnych dźwięków. 

Część III: Erlend Apneseth Trio & Maja Ratkje „Collage” 

Najnowszy projekt uznanego norweskiego zespołu Erlend Apneseth Trio powstał we współpracy z uznaną eksperymentalną kompozytorką i wokalistką Mają Ratkje. To kolejny projekt, który premierowo zostanie zaprezentowany w Polsce na scenach Wytwórni.

Różnorodność dźwięków, które składają się na ten wspaniały i trafnie nazwany "Collage" jest zdumiewająca. Dźwięki żywiołów wahają się od wyjącego wiatru i delikatnego, jasnego dzwonienia owczych dzwonków po ponadczasowe szumu małego strumienia wody. Dobrze wyważona różnorodność akustycznych i elektrycznych dźwięków stała się znakiem rozpoznawczym zespołu. Jest stale obecna, uzupełniając i tworząc nowe improwizacyjne szlaki do naśladowania.

23.07.2024

Część I: Tarwid /Wójciński / Szablowski

Szablowski, Tarwid i Wójciński to trzy silne osobowości muzyczne, które w niezwykły sposób znalazły drogę wzajemnego porozumienia, którego wynikiem jest zjawisko, które trudno opisać słowami. Elementem najbardziej istotnym, który buduje ten zespół jest improwizacja i niespotykane porozumienie. Groove, melodia, nagłe zwroty akcji to tylko niektóre elementy cechujące to spotkanie.

Część II: Nick Dunston Skultura – Polska premiera

Kunszt, wirtuozeria, zaufanie, wrażliwość. To filary, na których Skultura - międzynarodowy kwartet założony w Berlinie, który po raz pierwszy zaprezentuje się w Polsce - zbudował swoje różnorodne elektroakustyczne i improwizowane struktury. Kompozycje basisty i lidera zespołu Nicka Dunstona zawsze zapewniają przestrzeń, której jego towarzysze broni potrzebują, aby ich współpraca mogła się w pełni rozwinąć: Liz Kosack na syntezatorach, Eldar Tsalikov na saksofonie i klarnecie, Ayşe Cansu Tanrıkulu z jej akrobacjami wokalnymi i różnymi procesorami efektów. Fakt, że cała konstrukcja może się w każdej chwili zawalić, jest brany pod uwagę i jest częścią tego, co sprawia, że Skultura jest tak fascynująca. 

Część III: Ole Morten Vagan & Mirror Image

Mirror Image to nowy zespół składający się z najbardziej wyjątkowych głosów skandynawskiego jazzu. Jest to eklektyczna mieszanka, w której inspiracja współczesną muzyką klasyczną łączy się z afrykańską muzyką ludową, a także z mocną i luźną stroną jazzowego idiomu. Muzyka jest w większości komponowana przez basistę Ole Mortena Vågana (znanego również jako dyrektor artystyczny The Trondheim Jazz Orchestra), ale repertuar może każdej nocy zawierać hity takich sław jak południowoafrykańscy emigranci z lat 70-tych Brotherhood of Breath, a także utwory barokowego kompozytora Jeana Ph. Rameau. Jak pokazuje ich współpraca z Atomic, Toumani Diabate, Team Hegdal, Bill Frisell/The Intercontinentals, Nacka Forum, Emmeluths Amoeba, Koma Saxo, Motif, Paavo mf.l. a.o., muzycy ci już od dekady lub dwóch odcisnęli swoje piętno na nordyckiej i europejskiej scenie jazzowej.

Zespół wystąpi w składie:

Sofia Jernberg - wokal 

Håkon Aase - skrzypce 

Signe Emmeluth - saksofon 

Jonas Kullhammar - saksofon 

Eirik Hegdal - instrumenty dęte drewniane 

Sidiki Camara - perkusja 

Hans Hulbækmo - perkusja 

Ole Morten Vågan - bas.


24.07.2024 

Część I: Signe Emmeluth Amoeba 

Niezwykle oryginalny zespół avant-jazzowy prowadzony przez norweską saksofonistkę młodego pokolenia – Signe Emmeluth, która w 2020 roku uświetniła naszą scenę jako część hipnotyzującej Supersonic Orchestra Garda Nilssena, a ze swoim autorskim projektem przyjedzie do Polski po raz pierwszy. Współpracowała z takimi artystami jak Paal Nilssen-Love i Mette Rasmussen. W ramach wieczornego koncertu Intl Jazz Platform wystąpi ze swoim zespołem, w skład którego wchodzą jedni z najbardziej znanych muzyków obecnej fali skandynawskiego avant-jazzu.

Pianista Christian Balvig gra z duńską supergrupą Efterklang i komponował muzykę dla dużych orkiestr, takich jak Copenhagen Philharmonic Orchestra. Gitarzysta Karl Bjorå prowadzi zespoły Megalodon Collective, Yes Deer i Aperture. Perkusista Ole Mofjell grał z legendą nagrań ECM Jonem Balke i gitarzystką Hedvig Mollestad. Amoeba Emmeluth wydała albumy Polyp i Chimaera w norweskiej wytwórni Øra Fonogram.

Część II: ÖNDER 

Önder Jorta Terwijna to zespół składający się z kontrabasu, gitary basowej, dwóch klarnetów basowych i perkusji. Tworzą świeżą i rzadką instalację instrumentów basowych w kontekście akustyczno-elektronicznej muzyki instrumentalnej. Kompozycje przechodzą od hipnotycznych, labiryntowych dronów do pociętych bitów i od otwartych pejzaży dźwiękowych do ostrej awangardy, nieustannie poszukując nowych zakrętów w muzycznej linii jazzu.

Część III: Koncert mentorów – Signe Emmeluth, Marc Ducret, Joanna Duda, Nick Dunston, Christian Lillinger 

Podczas ostatniej części tego wieczoru wystąpią mentorzy warsztatów, które prowadzone będą równolegle podczas festiwalu. Po raz pierwszy artyści wystąpią w tym składzie prezentując w pełni improwizowany set. Koncerty te są zawsze wyjątkowym wydarzeniem, podczas którego artyści z zupełnie różnych światów spotykają się na scenie tworząc przepiękną i głęboką muzykę. Nieograniczone możliwości instrumentalne, niezwykła pokora, wzajemny szacunek oraz przyjaźń zainicjowana podczas warsztatów sprawiają, że połączenie tych odległych światów jest nie tylko możliwe, ale i bardzo satysfakcjonujące zarówno dla artystów na scenie, jak i zgromadzonej w Wytwórni publiczności.

25.07.2024

Część I: Koncert finałowy uczestników

Koncert uczestników wieńczący warsztaty będzie pierwszą częścią kolejnego dnia festiwalowego, kiedy to nie tylko publiczność, ale także organizatorzy przysłuchują się występom z dużą uwagą. Najzdolniejszych i najbardziej zaangażowanych zapraszają w kolejnych edycjach do udziału w koncercie na dużej scenie festiwalowej.

Część II: JAGA JAZZIST

Jaga Jazzist to legendarny ośmioosobowy zespół elektroniczno-jazzowy założony w 1994 roku, gdy jego główny songwriter Lars Horntveth miał zaledwie 14 lat. Dwa lata później ukazał się ich debiutancki album Jævla Jazzist Grete Stitz, a Norwegia mogła po raz pierwszy usłyszeć ich połączenie jazzowej wirtuozerii i elektronicznej dziwaczności. Dwa lata później ukazało się Magazine EP, ale to dopiero A Livingroom Hush z 2001 roku przykuło najwięcej uwagi mediów dzięki bardzo ciepłemu przyjęciu krytyki i fanów oraz szerszej dystrybucji w Norwegii. Kultowa wytwórnia Ninja Tune w 2002 roku zajęła się wydaniem albumu na całym świecie, a słuchacze radia BBC ukoronowali go Jazzowym Albumem Roku. Od tego czasu zbudowali sobie pokaźną dyskografię, a każde kolejne wydawnictwo jest prawdziwym muzycznym wydarzeniem. Koncert tej legendarnej grupy będzie z pewnością wyjątkowym wydarzenia dla wielu fanów muzyki improwizowanej, jak i zgromadzonych w Wytwórni uczestników warsztatów.


01.08.2024

Mitch & Mitch to polski zespół, który istnieje na rynku muzycznym od 2002 roku. Debiutowali podczas Festiwalu Kina Niemego z muzyką do filmu „Zaginiony świat”, występowali i współpracowali ze Zbigniewem Wodeckim, czego owocem był świetnie przyjęty album „1976: A Space Oddysey”. W 2016 roku razem ze Zbigniewem Wodeckim zdobyli dwa Fryderyki: Album roku pop oraz Utwór roku.


Mitch & Mitch dwa lata po wydaniu Frisco Moods EP, cztery lata po brazylijskiej przygodzie z Kassinem i sześć lat po obsypanej nagrodami płycie ze Zbigniewem Wodeckim, zabrali się za kompozycje Ennio Morricone. Dzięki inicjatywie Drugiego Programu Polskiego Radia udało się projekt zawiązać, a dzięki inicjatywie Jazzboy Records – utrwalić na płycie. 

Na jej repertuar złożyły się utwory z okresu twórczości Morricone w latach 1969-1971, co znających dotychczasową podróż artystyczną Mitch & Mitch nie powinno specjalnie zaskakiwać. 

Mitch & Mitch w tym wydaniu występują jako Mitch & Mitch con il loro Gruppo Etereofonico w składzie: 

Anna Baranetti – waltornia

Anna Brachacci – bas

Maddalena Gae’Gizza – wokal, flet poprzeczny

Maddalena K. Penqala – wibrafon, dzwonki, instrumenty perkusyjne

Margherita Sarbacchi – mellotron, klawesyn, fortepian

Mitch a.k.a. Michele – gitara elektryczna

Mitch a.k.a. Michele – perkusja

11.08.2024

Koncert Piff Paw „Dżdżownica na karuzeli” to piosenki, które rozśmieszą zarówno dzieci jak i dorosłych. Zabiorą na latającym dywanie w krainę wyobraźni, rozhuśtają swingiem i bluesem, zaproszą na muzyczną trampolinę szaleństw przy akompaniamencie nieznanych dotąd instrumentów. Piff Paw zagra i zaśpiewa o tym, co dzieci kochają najbardziej: o rowerach, kąpielach w pianie, kasztanowych ludzikach i żołędziowych konikach, o dżdżownicach, które wychodzą się bawić w deszczowy dzień. Zachęcą do tworzenia własnych instrumentów. Na koncercie dozwolone jest śpiewanie na całe gardło, tańczenie i tulenie się do rodziców.

 

Piff-Paw tworzą:

Aga Kiepuszewska - głos, dzwonki

Nikola Kołodziejczyk - instrumenty klawiszowe, syntezator Moog’a

Kasia Białorucka - flet poprzeczny, flet altowy

Szymon Białorucki - puzon, baryton marszowy, syntezatory

Kasia Szetela-Pękosz - głos, skrzypce

Maciej Szczyciński - kontrabas

Michał Pękosz - instrumenty perkusyjne, handpany

 

Autorkami piosenek są Ela Madreiter (teksty) i Aga Kiepuszewska (muzyka), które w czasie pandemii połączyły siły, żeby stworzyć coś bliskiego zarówno dzieciom jak i dorosłym. Nikola Kołodziejczyk - kompozytor i aranżer, dostał misję specjalną zaaranżowania tych piosenek tak, by podobały się dzieciom najbardziej na świecie.

 

Ela Madreiter zadebiutowała w 1998 roku tomikiem wierszy „Zapach powietrza” nakładem Wydawnictwa Klubu Literackiego Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu. W roku 2005 ukazał się drugi, autorski zbiór wierszy “Drogi okrężne”. Publikowała m.in.: w czasopismach literackich Fraza i Akcent. Jest autorką dwujęzycznych tekstów piosenek do polsko-niemieckiej płyty „emigracja” dla Anny Nova. Zajmuje się również ilustracją, grafiką, instalacją i fotografią. Jest założycielką atelier dziecięcego Es klappt. Obok eksperymentalnej edukacji artystycznej dzieci jest autorką licznych książek dydaktycznych do nauki plastyki w szkole.

 

Aga Kiepuszewska jest absolwentką kierunków: dyrygentura chóralna oraz wokalistyka jazzowa. Studiowała również kompozycję i muzykę dawną w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie. Pracowała z chórami dziecięcymi (K40 w podwarszawskim Komorowie), młodzieżowymi (Joyful Voice w Krakowie), jak również chórem gospel dla seniorów (Gospel Wings z Jaworzna). 

Ma na swoim koncie dwie autorskie płyty „Silence” i „Fala”. Występowała w dużych formach wokalno-instrumentalnych: we współczesnej operze Pawła Mykietyn „Czarodziejska Góra”, w spektaklu muzyczno-baletowym „Kryptonim 27”, w oratorium Jerzego Satanowskiego w reżyserii Krystyny Jandy „Pamiętniki z powstania warszawskiego”. Ponadto wystąpiła w premierowych koncertach dzieł Nikoli Kołodziejczyka, m. in. „Koncercie Brzezińskim”,„Śpiewnikach domowych Moniuszki”, „Chord Nation”, Symfonii „Powrót do Macierzy”, „Balladach i romansach”.

 

Nikola Kołodziejczyk to absolwent kierunków: fortepian jazzowy oraz aranżacja i kompozycja. Zdobywca wielu nagród, m.in.: dwóch Fryderyków — Jazzowy Debiut Roku 2015 za suitę na orkiestrę jazzową „Chord Nation” i Jazzowy Album Roku 2016 za suitę „Barok Progresywny” z udziałem instrumentów ludowych, historycznych oraz improwizatorów. Wraz z Michałem Bryndalem i Maciejem Szczycińskim współtworzy Stryjo — trio poświęcone improwizowanym kompozycjom. Skomponował kilka koncertów instrumentalnych takich jak koncert fortepianowy dla Dominika Wani, koncert na puzon dla Barta van Liera, suitę na orkiestrę smyczkową AUKSO, trąbkę (Samuel Laser) i puzon (Tomasz Dąbrowski). Aranżacje orkiestrowe Nikoli można usłyszeć także na płycie „Czułe struny” Natalii Kukulskiej.


08.08.2024

Wodecki Twist to projekt pod kierownictwem muzycznym Tomasza Szymusia. Na koncercie wystąpią znani i cenieni polscy Artyści: Anna Maria Jopek, Ania Rusowicz, Alicja Majewska, Wiktor Dyduła, Wiktor Waligóra, Włodzimierz Korcz, którzy wykonają utwory Zbigniewa Wodeckiego w specjalnie przygotowanych aranżacjach. Założeniem projektu Wodecki Twist jest nie tylko przypomnienie wspaniałej i bogatej twórczości legendarnego polskiego muzyka – Zbigniewa Wodeckiego, ale także łączenie stylów muzycznych, miejsc, Artystów i publiczności; skracanie dystansu oraz nawiązywanie kontaktu z publicznością. Dzięki temu mamy okazję usłyszeć znane i lubiane przeboje Wodeckiego w zupełnie odmienionych wersjach i interpretacjach. Koncert odbędzie się w ramach współpracy z Fundacją im. Zbigniewa Wodeckiego.


29.08.2024

STUDIO JAZZOWE POLSKIEGO RADIA

20-osobowa orkiestra pod batutą Nikoli Kołodziejczyka przypomni legendarny zespół założony przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego w 1968 r. Koncert jest efektem współpracy pomiędzy organizatorami LAJ a Polskim Radiem Dwójką. Po raz pierwszy zespół ten został zaprezentowany podczas serii koncertów Radia pod nazwą „Jazz.PL”. To wyjątkowe przedsięwzięcie zasługuje na kontynuację i wspólnie postanowiliśmy zaprezentować kolejną odsłonę projektu podczas 17 edycji Letniej Akademii Jazzu.

To bezprecedensowe wydarzenie, w ramach którego 20-osobowa orkiestra zagra dawne kompozycje Studia Jazzowego Polskiego Radia, które skupiało najważniejszych muzyków jazzowych takich jak Tomasz Stańko, Michał Urbaniak, Tomasz Szukalski, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Seifert, Adam Makowicz, Wojciech Karolak, czy Andrzej Trzaskowski. Skład ten łączył najwybitniejszych polskich improwizatorów z najlepszymi radiowymi muzykami bigbandowymi. W ramach 17 edycji LAJ pragniemy przypomnieć historię tego niezwykłego składu, którego rola w historii polskiego jazzu jest nieoceniona. Podobnie jak w tamtych latach, PR 2 stworzyło zespół, w którego skład wchodzą najlepsi polscy instrumentaliści, wyróżniający się absolwenci polskich uczelni muzycznych o profilu klasycznym i jazzowym.

Partytury utworów, które złożyły się na repertuar jubileuszowego koncertu, zostały wydobyte z archiwum Polskiego Radia. Zdecydowana większość wybranych na ten wieczór kompozycji nigdy nie została wydana i teraz, po latach, można je będzie usłyszeć na żywo.

Zespół poprowadzi Nikola Kołodziejczyk. Urodzony w 1986 r. w Krakowie. Jest pianistą, kompozytorem i dyrygentem. Gra na fortepianie od 4. roku życia. Miał zaszczyt uczyć się od legendy polskiej pedagogiki fortepianowej prof. Ireny Rolanowskiej. W roku 2005 Nikola rozpoczął naukę na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w Instytucie Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie wybitnego polskiego pianisty dr Wojciecha Niedzieli. Wtedy również rozszerzył swoje poszukiwania kompozytorskie na orkiestry smyczkowe, zespoły mieszane trzeciego nurtu, nietypowe zestawienia instrumentów i postanowił dogłębnie zrozumieć proces powstawania dźwięku studia nagraniowego. Założył zespół mający wykonywać te pomysły i stanowić bazę dla eksperymentów instrumentacyjnych – Nikola Kołodziejczyk Orkiestra. Ciepłe przyjęcie przez publiczność materiału, który przygotowywał i doświadczenia studyjne zdobyte podczas nagrywania płyt tych zespołów wyrobiły w nim pasję prowadzenia, dyrygowania i komponowania dużych składów instrumentalnych, czego uczyć mógł się niebawem pod okiem człowieka o wielkiej renomie, specjalisty muzyki bigbandowej w Europie – ucznia Boba Brookmeyera: Amerykanina prof. Edwarda Anthony’ego Partyki. Otrzymując dyplom z wyróżnieniem na specjalności pianistyka jazzowa Nikola mógł pochwalić się szeregiem nagród dla jego zespołów, jak również pierwszą godzinną suitą na orkiestrę jazzową – „Extreme Conditions” napisaną na rozszerzony big band z koncertującym fortepianem. Nagranie koncertowe suity „Extreme Conditions” było katalizatorem zamówień kompozytorskich z różnych źródeł: Filharmonia Wrocławska i Festiwal Jazztopad, Regensburg Jazz Orchestra – unikalny konglomerat gigantów europejskiej sceny bigbandowej. W tym samym czasie otrzymywał nagrody jako pianista i kompozytor – na festiwalach w Bielsku, Jeleniej Górze, Krakowie, Warszawie. Był półfinalistą Bosendorfer Solo Piano Competition na Montreux Jazz Festival, zdobył Stypendium Berklee College of Music World Scholarship Tour, wyróżnienie na Transatlantyk Instant Composition Competition. Jako pianista został zaproszony do zagrania trasy koncertowej przez berlińską orkiestrę EPJO. Aranżował dla Richarda Bony i Metropole Orkest prowadzonej przez Vince’a Mendozę, dla Tomasza Kukurby i Orchestra of Live Strings Nigela Kennedy’ego, oraz orkiestry L’Autunno.

 

21.07.2024

Pixvae / Better Live

Pixvae to nazwa botanicznego eksperymentu – krzyżówki owocu palmowego i brzoskwini. W muzyce – w równie hybrydalny sposób – łączy ze sobą dwa tria i zarazem dwa przeciwstawne muzyczne style: francuską math-nois-rockową „Koumę” określaną mianem „zmutowanego tria mocy” (Sic!) i kolumbijską formację „Bambazu” z jej ciepłymi i rytmicznymi kompozycjami wokalnymi wybrzeża południowego Pacyfiku. Francuzi czasem dostosowują się do kolumbijskiego metrum, Kolumbijczycy dają pohałasować na swoim podwórku. Wynik tej polityki ustępstw, kontrolowanej eklektycznej symbiozy jest co najmniej spektakularny. 

 

22.07.2024

Część I: haalvver 

haalvver to Emilia Gołos (wokal, fortepian, elektronika) i Szymon Wójcik (elektronika, gitara elektryczna) grający połamane struktury opowiadające o wszelkiego rodzaju egzystencjonalnych niepewnościach, beznadziejnych perspektywach i niekończącej się otchłani. Ich muzyka to połączenie eksperymentalnego popu, współczesnej elektroniki, dużej dozy minimalizmu i wielu innych ulubionych gatunków muzycznych.

Ich muzyka to połączenie eksperymentalnego popu, współczesnej elektroniki, dużej dozy minimalizmu i wielu innych ulubionych gatunków muzycznych.

Część II: Niels Broos & Jamie Peet 

Wschodzące gwiazdy free-form hip-hopu, elektroniki i jazzu. Holenderskie talenty Niels Broos i Jamie Peet połączyli siły, aby wydać swoją debiutancką wspólną EP-kę w Super-Sonic Jazz Records. Niels Broos, który zwrócił na siebie uwagę dzięki swojej muzyce z Brainfeeders Jameszoo i The Kyteman Orchestra, tworzy gobelin hipnotycznych melodii i szalonych harmonii na szczycie zręcznych bębnów perkusisty Jamiego Peeta. Ten wspólny sojusz tworzy projekt, która wpisuje się w młodą współczesną scenę jazzową, poszukując osobliwych i odważnych dźwięków. 

 

Część III: Erlend Apneseth Trio & Maja Ratkje „Collage” 

Najnowszy projekt uznanego norweskiego zespołu Erlend Apneseth Trio powstał we współpracy z uznaną eksperymentalną kompozytorką i wokalistką Mają Ratkje. To kolejny projekt, który premierowo zostanie zaprezentowany w Polsce na scenach Wytwórni.

Różnorodność dźwięków, które składają się na ten wspaniały i trafnie nazwany "Collage" jest zdumiewająca. Dźwięki żywiołów wahają się od wyjącego wiatru i delikatnego, jasnego dzwonienia owczych dzwonków po ponadczasowe szumu małego strumienia wody. Dobrze wyważona różnorodność akustycznych i elektrycznych dźwięków stała się znakiem rozpoznawczym zespołu. Jest stale obecna, uzupełniając i tworząc nowe improwizacyjne szlaki do naśladowania.

 

23.07.2024

Część I: Tarwid /Wójciński / Szablowski

Szablowski, Tarwid i Wójciński to trzy silne osobowości muzyczne, które w niezwykły sposób znalazły drogę wzajemnego porozumienia, którego wynikiem jest zjawisko, które trudno opisać słowami. Elementem najbardziej istotnym, który buduje ten zespół jest improwizacja i niespotykane porozumienie. Groove, melodia, nagłe zwroty akcji to tylko niektóre elementy cechujące to spotkanie.

Część II: Nick Dunston Skultura – Polska premiera

Kunszt, wirtuozeria, zaufanie, wrażliwość. To filary, na których Skultura - międzynarodowy kwartet założony w Berlinie, który po raz pierwszy zaprezentuje się w Polsce - zbudował swoje różnorodne elektroakustyczne i improwizowane struktury. Kompozycje basisty i lidera zespołu Nicka Dunstona zawsze zapewniają przestrzeń, której jego towarzysze broni potrzebują, aby ich współpraca mogła się w pełni rozwinąć: Liz Kosack na syntezatorach, Eldar Tsalikov na saksofonie i klarnecie, Ayşe Cansu Tanrıkulu z jej akrobacjami wokalnymi i różnymi procesorami efektów. Fakt, że cała konstrukcja może się w każdej chwili zawalić, jest brany pod uwagę i jest częścią tego, co sprawia, że Skultura jest tak fascynująca. 

Część III: Ole Morten Vagan & Mirror Image

Mirror Image to nowy zespół składający się z najbardziej wyjątkowych głosów skandynawskiego jazzu. Jest to eklektyczna mieszanka, w której inspiracja współczesną muzyką klasyczną łączy się z afrykańską muzyką ludową, a także z mocną i luźną stroną jazzowego idiomu. Muzyka jest w większości komponowana przez basistę Ole Mortena Vågana (znanego również jako dyrektor artystyczny The Trondheim Jazz Orchestra), ale repertuar może każdej nocy zawierać hity takich sław jak południowoafrykańscy emigranci z lat 70-tych Brotherhood of Breath, a także utwory barokowego kompozytora Jeana Ph. Rameau. Jak pokazuje ich współpraca z Atomic, Toumani Diabate, Team Hegdal, Bill Frisell/The Intercontinentals, Nacka Forum, Emmeluths Amoeba, Koma Saxo, Motif, Paavo mf.l. a.o., muzycy ci już od dekady lub dwóch odcisnęli swoje piętno na nordyckiej i europejskiej scenie jazzowej.

Zespół wystąpi w składie:

Sofia Jernberg - wokal 

Håkon Aase - skrzypce 

Signe Emmeluth - saksofon 

Jonas Kullhammar - saksofon 

Eirik Hegdal - instrumenty dęte drewniane 

Sidiki Camara - perkusja 

Hans Hulbækmo - perkusja 

Ole Morten Vågan - bas.

24.07.2024 

 

Część I: Signe Emmeluth Amoeba 

Niezwykle oryginalny zespół avant-jazzowy prowadzony przez norweską saksofonistkę młodego pokolenia – Signe Emmeluth, która w 2020 roku uświetniła naszą scenę jako część hipnotyzującej Supersonic Orchestra Garda Nilssena, a ze swoim autorskim projektem przyjedzie do Polski po raz pierwszy. Współpracowała z takimi artystami jak Paal Nilssen-Love i Mette Rasmussen. W ramach wieczornego koncertu Intl Jazz Platform wystąpi ze swoim zespołem, w skład którego wchodzą jedni z najbardziej znanych muzyków obecnej fali skandynawskiego avant-jazzu.

Pianista Christian Balvig gra z duńską supergrupą Efterklang i komponował muzykę dla dużych orkiestr, takich jak Copenhagen Philharmonic Orchestra. Gitarzysta Karl Bjorå prowadzi zespoły Megalodon Collective, Yes Deer i Aperture. Perkusista Ole Mofjell grał z legendą nagrań ECM Jonem Balke i gitarzystką Hedvig Mollestad. Amoeba Emmeluth wydała albumy Polyp i Chimaera w norweskiej wytwórni Øra Fonogram.

 

Część II: ÖNDER 

Önder Jorta Terwijna to zespół składający się z kontrabasu, gitary basowej, dwóch klarnetów basowych i perkusji. Tworzą świeżą i rzadką instalację instrumentów basowych w kontekście akustyczno-elektronicznej muzyki instrumentalnej. Kompozycje przechodzą od hipnotycznych, labiryntowych dronów do pociętych bitów i od otwartych pejzaży dźwiękowych do ostrej awangardy, nieustannie poszukując nowych zakrętów w muzycznej linii jazzu.

 

Część III: Koncert mentorów – Signe Emmeluth, Marc Ducret, Joanna Duda, Nick Dunston, Christian Lillinger 

Podczas ostatniej części tego wieczoru wystąpią mentorzy warsztatów, które prowadzone będą równolegle podczas festiwalu. Po raz pierwszy artyści wystąpią w tym składzie prezentując w pełni improwizowany set. Koncerty te są zawsze wyjątkowym wydarzeniem, podczas którego artyści z zupełnie różnych światów spotykają się na scenie tworząc przepiękną i głęboką muzykę. Nieograniczone możliwości instrumentalne, niezwykła pokora, wzajemny szacunek oraz przyjaźń zainicjowana podczas warsztatów sprawiają, że połączenie tych odległych światów jest nie tylko możliwe, ale i bardzo satysfakcjonujące zarówno dla artystów na scenie, jak i zgromadzonej w Wytwórni publiczności.

 

25.07.2024

Część I: Koncert finałowy uczestników

Koncert uczestników wieńczący warsztaty będzie pierwszą częścią kolejnego dnia festiwalowego, kiedy to nie tylko publiczność, ale także organizatorzy przysłuchują się występom z dużą uwagą. Najzdolniejszych i najbardziej zaangażowanych zapraszają w kolejnych edycjach do udziału w koncercie na dużej scenie festiwalowej.

 

Część II: JAGA JAZZIST

Jaga Jazzist to legendarny ośmioosobowy zespół elektroniczno-jazzowy założony w 1994 roku, gdy jego główny songwriter Lars Horntveth miał zaledwie 14 lat. Dwa lata później ukazał się ich debiutancki album Jævla Jazzist Grete Stitz, a Norwegia mogła po raz pierwszy usłyszeć ich połączenie jazzowej wirtuozerii i elektronicznej dziwaczności. Dwa lata później ukazało się Magazine EP, ale to dopiero A Livingroom Hush z 2001 roku przykuło najwięcej uwagi mediów dzięki bardzo ciepłemu przyjęciu krytyki i fanów oraz szerszej dystrybucji w Norwegii. Kultowa wytwórnia Ninja Tune w 2002 roku zajęła się wydaniem albumu na całym świecie, a słuchacze radia BBC ukoronowali go Jazzowym Albumem Roku. Od tego czasu zbudowali sobie pokaźną dyskografię, a każde kolejne wydawnictwo jest prawdziwym muzycznym wydarzeniem. Koncert tej legendarnej grupy będzie z pewnością wyjątkowym wydarzenia dla wielu fanów muzyki improwizowanej, jak i zgromadzonych w Wytwórni uczestników warsztatów.

 

 Miejsca na wszystkich wydarzeniach są siedzące nienumerowane. 

Lokalizacja

Podobne wydarzenia

Inne wydarzenia organizatora

Zobacz wszystkie

Zobacz też