Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Bilety

Zapraszamy do kupienia biletów na wyjątkowy koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w Filharmonii Krakowskiej.

Podczas wieczoru partię solową wykona Florian Uhlig, wybitny niemiecki pianista, który wśród swych imponujących dokonań ma także projekt rejestracji płytowej wszystkich dzieł fortepianowych Schumanna (wcześniej nagrał analogiczny komplet Ravela). Obejmuje on już 9 płyt CD ciesząc się uznaniem publiczności i krytyków.

Kilka lat po Koncercie amoll, w 1848 r., powstała muzyka teatralna do inscenizacji dramatu Manfred Lorda Byrona – z jej kilku fragmentów szczególną popularność zdobyła błyskotliwa, pełna dramatyzmu uwertura, jedno z najlepszych dzieł symfonicznych Schumanna. Zabrzmi ona podczas wieczoru Sinfonii Iuventus pod batutą jej Pierwszego Dyrygenta Gościnnego Michaiła Jurowskiego. Mroczny wyraz i dramatyczne napięcia dzieła korespondują z historią „faustowskiego” bohatera, o którego duszę, znękaną poczuciem winy za śmierć ukochanej, walczą demony.

Kilka dzieł muzycznych zasłynęło genialnymi „gestami otwarcia”, które stały się motywami doskonale znanymi i rozpoznawalnymi na całym globie. Należy do nich m.in. początek organowej Toccaty dmoll Bacha, Piątej symfonii Beethovena oraz poematu symfonicznego Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa (1896). Niesamowita, pełna potęgi i patosu fanfara (ilustrująca wg autorskiego komentarza wschód słońca) z „archetypicznymi” kwintami i akordem C-dur, wzmocnionym organowym pleno jest szczególnie popularna, odkąd w swej Odysei kosmicznej użył jej (1968) Stanley Kubrick. Tym bardziej warto poznać całe, olśniewające dzieło, z którego pochodzi  – poemat symfoniczny genialnego neoromantyka, mistrza barwnej orkiestracji oddanego szczególnie muzyce programowej – a więc takiej, która ma u podstaw poetyckie czy literackie przesłanie. Tu inspiracją był oczywiście przesławny traktat Friedricha Nietzschego, który swe poglądy o naturze bytu, o śmierci Boga, idei wiecznego powrotu wkłada w usta legendarnego perskiego kapłana. To zarazem jedna z niewielu – i ogromnie ciekawa – próba muzycznego opisania nie zdarzeń czy postaci, lecz idei i filozoficznych refleksji, anonsowanych tytułami dziewięciu części rozbudowanego poematu.

Wykonawcy:
Florian Uhlig  fortepian
Roman Perucki  organy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski – dyrygent

W programie:
Robert Schuman Uwertura „Manfred” op. 115, Koncert fortepianowy a-moll op. 54
Richard Strauss „Also sprach Zarathustra” op. 30

pokaż więcej... zwiń

Fan Alert

rozwiń zwiń

Zapisz się do specjalnego FAN ALERTU i bądź na bieżąco z informacjami, dotyczącymi tego wydarzenia!
Zapisałeś się do fanalertu

Bilety

Obiekty
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.