Na czasie

voucher-kinowy-heliosrzeszowskie-juwenaliaprojekt-warszawaopener-festivaljuwenalia-politechniki-lubelskiejdawid-podsiadlo

PLATH

Organizator: STUDIO TEATRGALERIA

PLATHO wydarzeniu

O wydarzeniu

PLATH, spektakl w reżyserii Katarzyny Kalwat inspirowany biografią i twórczością Sylvii Plath, oparty na tekście Bożeny Keff oraz aktorskich improwizacjach. Na scenie, obok aktorów STUDIO, wystąpią studentki i studenci Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Plath bilety na spektakl już w sprzedaży. 

Główną osią spektaklu jest napięcie między radykalnym dążeniem Plath do doskonałości, a niemożnością sprostania oczekiwaniom, dyktowanym przez destrukcyjne wzorce kulturowe. Plath widziana przez Kalwat to kobieta-ikona, nieustannie poszukująca potwierdzenia swojej wartości, swojego idealnego wizerunku.

Teatr daje nam możliwość nie tylko przyjrzenia się temu narcystycznemu mechanizmowi, ale również jego rozbrojenia. Tu możemy badać momenty odmowy, zerwania i w końcu zatrzymania śmiercionośnej potrzeby doskonałości. Praktykować opór wobec niej właśnie tam, gdzie jest ona najbardziej oczekiwana: na scenie.

Już się zaczyna
Już trwa praca białka, kwasów i tłuszczy
wiążą się korzonki moich włosów
już DNA szkicuje szydełkuje pilnie komórkę do komórki
projektuje długość kości rozstaw osadzenie oczu
o jakże będziesz piękna przyjaciółko moja
i jakże zgnojona
żegnaj mi istnienie, bez snu, bez przebudzenia
w komunie tlenu azotu węgla nie tak znów równo rozdzielanych
dlatego teraz tylko komplet zębów w szczęce, dysków w kręgosłupie – to nam zostało
po macierzystym raju
żegnaj
a kiedy się urodzę i obdarzą mnie imieniem
szałwia
będę już
całkiem śmiertelna

Bożena Keff, fragment tekstu

Jak to jest, stawać się poetką? Ale nie po prostu poetką – największą poetką XX wieku. Taką, która potrafi dać wyraz intensywności własnego absolutnie odrębnego istnienia. I jak to jest, stawać się kobietą? Ale nie po prostu kobietą – kobietą jako doskonałą odpowiedzią na męskie spojrzenie? Jak to jest stawać się kochanką, ale taką, której namiętność jest tak niewyczerpana, że syci się tylko zagładą? A jak to jest stawać się partnerką poety, która nie utraci przy nim swojego głosu? I jak to jest stawać się samobójczynią, być mistrzynią w sztuce umierania – tą, która zrobi to trzykrotnie?

Sylvia Plath to ikona. To kobieta-poetka, która osiągnęła doskonałość.

Jak to jest, stawać się doskonałą?

Jak to jest się stawać nie-ludzką?

W spektaklu wykorzystano następujące teksty: Konrad Góra, „Tak jo”; Grzegorz Uzdański, „Zjadajcie”; Emily Dickinson w przekładzie Janusza Solarza, „Ja jestem Nikim! A ty czy wiesz?”.

Autorka zdjęć w galerii: Natalia Kabanow

Podobne wydarzenia

Inne wydarzenia organizatora

Zobacz wszystkie

Zobacz też