Black Week na eBilet! Sprawdź promocje na bilety!

Na czasie

voucher-kinowy-heliosmemorial-kamili-skolimowskiejroztanczony-narodowyzwiedzanie-zoo-warszawaharry-potter-symfoniczniezwiedzanie-zoo-wroclaw

Schumann | Czajkowski

10.01.2026 Warszawa

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Schumann | Czajkowski

BILETY

sobota
10.01.2026
19:00
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Schumann | Czajkowski - Symfoniczne światy dla wszystkich – koncerty symfoniczne z dostępem cyfrowym

Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Cena zawiera wszystkie opłaty obowiązkowe.

O wydarzeniu

Zapraszamy na koncert Schumann | Czajkowski - bilety już dostępne!

Schumann | Czajkowski - program koncertu

  • Robert Schumann - I Symfonia B-dur „Wiosenna” op. 38
  • przerwa
  • Piotr Czajkowski - V Symfonia e-moll op. 64

 

Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.

Maestro Antoni Wit prowadzący styczniowy koncert w jego programie fascynująco zestawił dwa arcydzieła odległe czasowo o prawie pół wieku i ukazujące ciekawą linię rozwoju romantycznej symfonii z jej silnym przywiązaniem do klasycznych wzorców, nasycanych jednak zupełnie nowymi, odmiennymi treściami.

Symfonia B-dur „Wiosenna” powstała na początku 1841 roku, w szczególnie kreatywnym okresie kariery Roberta Schumanna, niedługo po jego małżeństwie z Clarą Wieck. Kompozytor, dotąd znany głównie z miniatur fortepianowych i pieśni, postanowił zmierzyć się z formą symfoniczną, inspirując się dokonaniami Beethovena i Mendelssohna. Utwór powstał w zaledwie cztery tygodnie, a jego (dobrze przyjęte) prawykonanie odbyło się 31 marca 1841 roku w Lipsku z orkiestrą Gewandhausu pod dyrekcją Felixa Mendelssohna, który był wielkim orędownikiem muzyki Schumanna. Pierwotnie każda z czterech części nosiła poetyckie tytuły („Początek wiosny”, „Wieczór”, „Wesoła zabawa”, „Wiosna w pełni”), mające oddać ducha przebudzenia natury i ludzkich uczuć, lecz Schumann zrezygnował z nich, by pozostawić interpretację wrażliwości słuchaczy. To nie tylko pełen optymizmu hymn do wiosny, lecz także symbol narodzin symfonicznego stylu Schumanna — pełnego energii, harmonicznego i melodycznego bogactwa, ekspresji. Dzieło zapowiada nowy etap w historii romantycznej symfoniki, w której w klasyczną formę wpisuje się nowa emocjonalność, poezja i osobisty ton.

V Symfonię Piotra Czajkowskiego (1888) w jej ideowym planie („per aspera ad astra” – od cierni, ku gwiazdom) porównuje się niekiedy do przesławnej symfonii Beethovena o tym samym numerze – tu wszakże emocjonalna rozpiętość pomiędzy tragizmem początku a tryumfem finału jest jeszcze bardziej wydatna. Pewną analogię można też dostrzec w wysnuciu całego utworu z jednego, charakterystycznego motywu (nazywanego czasem, podobnie jak u Beethovena, „motywem losu”): posępnej, powracającej w różnych kontekstach melodii granej na początku utworu w niskim rejestrze przez klarnet. Symfonia emoll to także dzieło „modelowe”, jedno z tych, które można przywołać jako najbardziej dla stylu swego twórcy (i ogólnie neoromantycznego idiomu muzyki rosyjskiej) charakterystyczne – toteż od chwili premiery cieszy się niesłabnącą popularnością.

Nasza Orkiestra z radością po raz kolejny wystąpi pod batutą Antoniego Wita – jednego z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów, artysty o imponującym dorobku (m.in. nagranie ponad 200 płyt w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy!), prowadzącego przez wiele lat ważne instytucje muzyczne wielu krajów. Trwająca dekady aktywność na koncertowych estradach i scenach operowych całego świata przyniosła mu wielkie uznanie publiczności i krytyków; jest także cenionym nauczycielem akademickim, który wykształcił szereg znakomitych dyrygentów. Należy również do oddanych popularyzatorów muzyki polskiej. Maestro Wit zasiada także w Radzie Artystycznej naszego zespołu.

 

Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025

 

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Lokalizacja

Podobne wydarzenia

Inne wydarzenia organizatora

Zobacz wszystkie

Zobacz też