Zapraszamy na festiwal Skrzyżowanie Kultur, który odbędzie się już 19. września w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Festiwal Skrzyżowanie Kultur bilety już dostępne.
UWAGA: Na koncerty wieczorne wstęp dla dzieci od 6 roku życia. Udział w panelu i warsztatach jest bezpłatny. Na warsztaty dla dzieci obowiązują zapisy.
17. Edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, choć skrócona do jednego dnia, pełna będzie artystycznych wydarzeń: warsztatów dla dzieci, paneli dyskusyjnych oraz koncertów. W tym roku po raz pierwszy spotkamy się w nowej lokalizacji.
Podczas tegorocznej edycji wystąpi Oum, ambasadorka kultury marokańskiej, łącząca w swoich piosenkach wpływy muzyki hassani, jazzu, gospel, soulu, afrobeatu i sufi. W swojej twórczości przekonuje słuchaczy, że różnice kulturowe są mniej istotne od tego, co nas zbliża do siebie, oraz Moh! Kouyaté, artysta, który łącząc tradycyjny gatunek
Mandingo, afro beat i funky, opowiada o szczęściu, dramacie życia, wygnaniu, codziennych niepewnościach, walce i nadziei. Jego twórczość zawiera przesłanie dla nas wszystkich, szczególnie ważne w tych nietypowych czasach: „Jeśli będziesz kontynuować walkę nie tracąc zapału i wiary w słoneczne jutro, ostatecznie osiągniesz swoje cele”.
Oum uważa się za Marokankę, Afrykankę i kobietę świata. W swojej twórczości skupia się na poszukiwaniu muzyki uniwersalnej, będącej jednocześnie odzwierciedleniem niespokojnego świata, jak i balsamem mającym ukoić ból i dać niezachwianą nadzieję. Pochodząca z Casablanki Oum El Ghaït Ben Essahraoui szybko zwróciła na siebie uwagę mediów, które utożsamiały ją z Naydą, ruchem młodych Marokańczyków skupionych wokół miejskich rytmów. AlbumyLik’Oum (2009) i Sweerty (2012), które ukazały się tylko w Maroku, uczyniły ją gwiazdą w swoim kraju. Wpadł jej wtedy do głowy niebanalny pomysł.
Zaczęła pisać w darija, używanym na co dzień dialekcie marokańskiej odmiany języka arabskiego. Dało jej to możliwość dodania tekstom nowej muzykalności, a także nowych kombinacji znaczeń – wręcz całej poezji asonacji. W 2013 roku wydała swój pierwszy międzynarodowy album, Soul of Morocco. Dwa lata później album Zarabi, nagrany u bram Sahary, pogłębił jeszcze estetyczny kierunek, jaki obrała Oum, jednocześnie podejmując dyskusję na temat potrzeby ochrony przyrody i tradycyjnych mikrospołeczności. Jej trzeci album Daba z 2019 roku skupia się na tematach przewodnich wyrażonych za pomocą oszczędnej w słowach i pozbawionej ubarwień poezji, zgodnych z ogólnymi zainteresowaniami jego twórczyni: humanizmem, feminizmem, duchowością i znaczeniem ponownego połączenia się z naturą.
Moh! Kouyaté to obywatel świata, muzyk z Paryżem w sercu, który dzieli się własną wizją nowej Afryki. Zawsze elegancki, o czarującej aparycji, uosabia unikalny styl gry na gitarze inspirowany tradycją Mandingo, bluesem, jazzem i rockiem oraz niezwykły talent. Moh! Kouyaté był muzykiem jeszcze długo przed wydaniem swojego pierwszego albumu Loundo. Jego bliscy z Gwinei byli głęboko zaangażowani w scenę muzyczną Konakry. Nauka muzyki od zawsze była świętością dla rodziny Kouyaté, potomków pochodzącej z XIII wieku dynastii griotów. Moh! instynktownie podążał za mistrzami muzyki gwinejskiej: członkami zespołu Bembeya Jazz, a także Ousmane Kouyaté, wiodącym gitarzystą Salifa Keity. W ciągu zaledwie kilku lat Moh! zyskał reputację jednego z najbardziej utalentowanych i obiecujących gwinejskich gitarzystów. Czerpał inspirację z technik wielkich mistrzów: Django Reinhardta, Santany, BB Kinga, Bena Harpera, Jimiego Hendrixa. Nocami Moh! rozświetlał sceny stolicy Gwinei występami razem ze swoim zespołem Conakry Cocktail. W 2005 roku Moh! odbył trzymiesięczną trasę koncertową po USA, a w 2007 roku osiadł we Francji i odkrył paryskich muzyków sceny afro-jazzowej.
„W programie Festiwalu Skrzyżowanie Kultur tradycyjnie znajdą się również propozycje dla najmłodszych miłośników muzyki świata. Na warsztatach perkusyjnych spotkać będą się mogli z mistrzem gry na daff kurdyjskim artystą - Aradem Emamgholi.
Z kolei prezentację tańca perskiego w formie przeznaczonej dla dzieci poprowadzi Apsara Afsanesara” wylicza prof. dr hab. Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna Festiwalu, profesor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. W Kulturalnej odbędzie się natomiast panel dyskusyjny pt. „Warszawa wielu kultur” z udziałem Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy Aldony Machnowskiej-Góry, który poprowadzi dr hab. Mirosław Pęczak, kulturoznawca i publicysta, kierownik Zakładu Interdyscyplinarnych Badań nad Kulturą na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Panel poświęcony będzie problematyce wielokulturowości jako społecznemu doświadczeniu dzisiejszej Warszawy. Stolica od wielu lat przyciąga przybyszów z krajów i regionów geograficznie i kulturowo bliskich Polsce (Ukraina, Białoruś), jak również bardzo odległych (Wietnam, Chiny, Czeczenia, kraje Afryki, państwa arabskie). Pojawiają się pytania o to czy, i na ile największe miasto w Polsce jest otwarte na innych i co dziś znaczy podział na swoich i obcych. W panelu dyskusyjnym udział wezmą również dr Marta Pietrusińska, prof. dr hab. Waldemar Kuligowski, Witek Hebanowski oraz Maciej Szajkowski.