Na czasie

voucher-kinowy-heliosmemorial-kamili-skolimowskiejroztanczony-narodowygala-kswharry-potter-symfoniczniekwiat-jabloni

Wszystkie wydarzenia w mieście

Home Klasyka Koncerty muzyki poważnej Saint-Saëns | Doppler | Brahms - Koncert Symfoniczny

Saint-Saëns | Doppler | Brahms - Koncert Symfoniczny

22.02.2025 Warszawa

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Sprawdź bilety
Saint-Saëns | Doppler | Brahms - Koncert SymfonicznyBiletyO wydarzeniuLokalizacja

BILETY

SAINT-SAËNS | DOPPLER | BRAHMS KONCERT SYMFONICZNY
sobota
22.02.2025
19:00
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

SAINT-SAËNS | DOPPLER | BRAHMS KONCERT SYMFONICZNY

Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

O wydarzeniu

Zapraszamy na koncert symfoniczny Saint-Saëns | Doppler | Brahms  - bilety już dostępne!

 

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności

 

Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Wykonawcy

Łukasz Długosz | flet

Agata Kielar-Długosz | flet

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Paweł Kos-Nowicki | dyrygent

Program

Camille Saint-Saëns

Uwertura do opery La princesse jaune op. 30

 

Franz Doppler

Koncert podwójny d-moll na dwa flety i orkiestrę

 

Johannes Brahms

III Symfonia F-dur op. 90

Saint-Saëns | Doppler | Brahms - twórczość

Obfita i różnorodna twórczość Camille’a Saint-Saënsa obejmuje także grupę oper znacznie mniej dziś znanych niż na przykład symfoniczne dzieła kompozytora. Komiczna jednoaktówka La Princesse jaune z 1872, opowiadająca o uczuciu holenderskiego studenta do... wizerunku japońskiej księżniczki była pierwszą (z trzech, które miał już w dorobku), która doczekała się inscenizacji w paryskiej Opéra-Comique, nie odnosząc zresztą sukcesu. Modny wówczas wątek „orientalny” znalazł żartobliwe odzwierciedlenie w ciekawej muzyce uwertury do dzieła, powracającej czasem na koncertowe estrady. 

Nieco zapomniany dziś kompozytor i flecista Franz (podpisywał się też jako Franciszek lub Ferenc) Doppler pochodził z polsko-niemiecko-węgierskiej rodziny. Także jego brat Karl był koncertującym muzykiem-flecistą, często występowali w duecie, wykonując m.in. liczne kompozycje Franza przyjmowane z entuzjazmem w całej Europie. Koncert podwójny d-moll (jedyne dzieło tego gatunku w jego dorobku) eksponuje przede wszystkim śpiewność fletów, nawiązującą do idiomu belcanto włoskich twórców tego czasu, na których Doppler wzorował się także w swoich operach; w żywszych odcinkach do głosu dochodzi tu również element wirtuozowskiego popisu. Dzieło zaprezentuje para znakomitych flecistów, należących do współczesnych wirtuozów tego instrumentu, o imponującym dorobku koncertowym i fonograficznym: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz.

Każda z czterech symfonii Johannesa Brahmsa ma indywidualne oblicze i jest niepodobna do pozostałych. III Symfonia F-dur obfituje w wyrazowe kontrasty i w zestawieniu z pogodną Drugą jest dziełem o wiele bardziej emocjonalnym i dramatycznym (co cechuje zwłaszcza rapsodyczną, pełną patosu część pierwszą), stąd rozentuzjazmowany Edward Hanslick, wpływowy krytyk i przyjaciel Brahmsa porównał ją do Beethovenowskiej Eroiki. Szczególną popularność symfonia zyskała dzięki przepięknej części trzeciej, Poco allegretto, niezwykle ekspresyjnej i przepełnionej bezbrzeżną nostalgią. Jej główny motyw odegrać miał ważną rolę we współczesnej recepcji Brahmsa, odkąd został wykorzystany w słynnym filmie Anatole’a Litvaka Aimez-vous Brahms? (1961) według powieści Françoise Sagan. Wielkie powodzenie filmu z Ingrid Bergman i Yvesem Montandem sprawiło, że Francuzi nagle „odkryli” i pokochali muzykę Brahmsa, którą wcześniej traktowano w tym kraju ze znaczną rezerwą, na fali silnej niechęci do wszystkiego, co niemieckie, panującej po tragicznych doświadczeniach kolejnych wojen.

Za dyrygenckim pulpitem – Paweł Kos-Nowicki, ceniony interpretator muzyki oratoryjnej oraz dzieł klasycznych. Nie stroni również od muzyki innych epok oraz dzieł najnowszych. Od debiutu w roku 1999 współpracował z ważnymi orkiestrami oraz wybitnymi solistami wielu krajów. W 2010 roku z jego inicjatywy rozpoczęły działalność chór i orkiestra Warsaw Camerata. Dokonał szeregu prawykonań utworów kompozytorów polskich i zagranicznych. [pmac]

Lokalizacja

Podobne wydarzenia

Zobacz też