Karnawał warszawski
BILETY
Warszawa
O wydarzeniu
Spektakl sylwestrowy – wyjątkowy wieczór w Komedii! Zapraszamy Was do podróży w czasie po zapomnianym wodewilowym gatunku. Po Warszawie z początku XX wieku. Po najpopularniejszych balach karnawałowych wielkiego miasta, w którym trwa nieustanna społeczna maskarada, walka o marzenia i status. Uwikłani w karnawał, który nigdy się nie kończy, chcemy Wam powiedzieć: oddajcie się żywiołowi przebieranek, pożyjcie przez chwilę nieswoim życiem, wybierzcie sobie kogo dziś zagracie. Bilety na sylwestrowy spektakl Karnawał warszawski już dostępne!
Karnawał warszawski w Teatrze Komedia
„Żoliborski Teatr Komedia wyprzedził kalendarz, dając hasło do zabawy na kilka tygodni przed oficjalnym otwarciem sezonu karnawałowego” – pisali 1 stycznia 1961 roku dziennikarze „Stolicy”. Minęły 64 lata, a my robimy to samo! Rozkręcamy nasz wodewilowy wehikuł czasu i zapraszamy Was do Komedii na wyjątkowe – przedpremierowe – sylwestrowe pokazy specjalne „Karnawału warszawskiego” w reżyserii Sławomira Narlocha, uznawanego za jednego z najzdolniejszych reżyserów teatralnych młodego pokolenia. Żeby nie zmącić Waszych planów sylwestrowych, ale dobrze nimi wstrząsnąć i nastroić na dalszą część wieczoru, tego dnia zagramy dla Was dwukrotnie – o godz. 17:00 i o godz. 20:30. Tradycyjnie jednak – niezależnie od tego, który spektakl wybierzecie – zachęcamy do wcześniejszego przybycia. Będziemy czekać z szampanem i w szampańskich humorach, dbając o to, by pożegnanie starego i powitanie nowego roku otrzymało właściwą oprawę.
Być może Włochom świat zawdzięcza przede wszystkim ekspres do kawy i lody, a Francuzom składany parasol. Ale Warszawa ma u nich dług za coś jeszcze: pierwsi dali jej ideę karnawału w maskowej odsłonie, drudzy spopularyzowali pomysł tak, że warszawskie maskarady – od czasów Księstwa Warszawskiego przez kolejne sto lat – nie ustępowały ponoć balom Paryża i Berlina.
„Nie ma domu, w którym by od dziesiątej wieczór do ósmej rano nie drżały ściany i podłogi; (…) Nie ma właścicielki magazynu strojów damskich, której na klęczkach nie błagano by o kredyt…” – pisał Bolesław Prus w swoich Kronikach. Bo warszawski karnawał był już wtedy czymś dużo ważniejszym niż tylko ciekawą formą spędzania wolnego czasu. Przy jednym stole siadali tu przedstawiciele i przedstawicielki różnych grup społecznych. Arystokratka tańczyła z szewcem, pan dworu z służącą. Wszyscy podglądali, plotkowali i pożądali. Zamaskowani mężowie szukali dowodów zdrad małżonek, a matki ubogich panien na wydaniu okazji do ich zamążpójścia.
W „Karnawale warszawskim” – pisanym przez Cyryla Danielewskiego jako błaha komedia omyłek – jest podobnie: wszystko zaczyna się od chęci znalezienia dobrych życiowych partii, a bohaterowie wpadają w wir przebieranek.
– Dziś tańczymy inne tańce, ale między ludźmi dzieje się to samo: codzienna walka o status, kreowanie siebie i świata, uwikłanie w niekończący się karnawał – mówi Sławomir Narloch, reżyser naszej noworocznej premiery, która wraca na Dużą Scenę Komedii po 64 latach.
„Karnawał warszawski” 2024 będzie nie tylko czarno-białą podróżą po Warszawie z przełomu wieków oraz po zapomnianym gatunku scenicznym – wodewilu pełną gębą, widowisku muzycznym, ze śpiewem, tańcem i wartką akcją. Za pogodnymi piosenkami i powierzchownie opisywanymi romansidełkami kryje się bowiem tekst, który traktujemy serio – odczytywany w ten sposób może brzmieć przenikliwie współcześnie i dotykać tego, czego się boimy: żeby nie być samotnym, zarobić na życie, spełnić marzenia, zrobić karierę, znaleźć miłość.
W naszym wskrzeszonym wodewilowym „Karnawale…” usłyszycie oryginalne melodie we współczesnych, pełnych nowej energii, aranżacjach Jakuba Gawlika. Inspiracji ruchowych i tanecznych szukaliśmy w tańcach przedwojennej Warszawy i tańcach ludowych. Bo stolica jest nieblaknącym tłem całej opowieści. Ale jaka to Warszawa?
Może grająca rolę wielkiego miasta, do którego ludzie przyjeżdżają spełniać marzenie o
lepszym, pełniejszym i szczęśliwszym życiu? A może metafora krainy, która daje
anonimowość, ale każe za nią płacić powierzchownymi relacjami? A może po prostu świat, w którym chodzi o to, żeby kochać i być kochanym…?
Karnawał warszawski
- Reżyseria i adaptacja: Sławomir Narloch
- Autor tekstu: Cyryl Danielewski
- Scenografia: Martyna Kander
- Kostiumy: Anna Adamek
- Światło: Karolina Gębska
- Muzyka: Jakub Gawlik
- Przygotowanie wokalne: Magdalena Czuba
Obsada: Artur Chamski, Helena Englert, Julia Kamińska, Maciej Pawlak/Marek Zawadzki, Barbara Kurdej-Szatan/Anna Smołowik, Kacper Kuszewski/Karol Puciaty, Magda Smalara/Agnieszka Skrzypczak, Krzysztof Szczepaniak