Kategorie
eBilet

Koncerty

Jakie etapy organizacji udanego koncertu? Poradnik krok po kroku

Fot. Shutterstock/Scarc

To nie jest tak, że ludzie będą się świetnie bawić podczas koncertu swojego idola bez względu na to, jak wydarzenie będzie zorganizowane. Jeśli nagłośnienie będzie kiepskie, akustyka będzie pozostawiać wiele do życzenia, a publika nie będzie mogła w przerwie zjeść czy się napić – nie będzie takiego koncertu dobrze wspominać. Jeśli nie chcesz, by organizowany przez Ciebie koncert był wspominany tak samo, jak słynny już występ Whitney Houston w Sopocie – ten poradnik jest dla Ciebie.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Od czego zacząć organizację koncertu?


Mogłoby się wydawać, że organizacja koncertu polega na wynajęciu przestrzeni, zaproszeniu artysty i sprzedaży biletów… ale nic bardziej mylnego. Zapomnij o tym, że uda Ci się zorganizować koncert samodzielnie. Przy takich wydarzeniach pracuje cały sztab ludzi odpowiedzialnych za wszystko: od sali, przez dźwięk czy oświetlenie, aż po bezpieczeństwo.
Dlatego pierwszym krokiem do celu jest zebranie odpowiedzialnego i kompetentnego zespołu , który będzie potrafił się zgrać i wykonywać zadania na czas. To, czy koncert się uda, zależy od wspólnej i indywidualnej pracy wszystkich członków ekipy.

Drugim krokiem jest podjęcie decyzji o tym:

  • jaki masz budżet,
  • jaki typ koncertu chcesz zorganizować (np. promujący płytę artysty, charytatywny),
  • gdzie chcesz go zorganizować (np. w konkretnym mieście),
  • kiedy chcesz go zorganizować (nie musisz określać dokładnie, możesz wstępnie wyznaczyć np. konkretny miesiąc, ponieważ terminy w głównej mierze zależą od dostępności lokalu oraz dostępności samego artysty),
  • kogo chcesz zaprosić.

By dobrze wybrać miejsce koncertu, zastanów się, ile osób może na niego przyjść. Możesz posiłkować się danymi z koncertów innych, podobnych rangą artystów. Dodatkowo warto wybierać takie lokale czy stadiony, na których jest dobra akustyka. Najlepiej postawić na miejsca, w których już wcześniej odbywały się wydarzenia muzyczne.

Pamiętaj jednak o tym, że Twój budżet jest ograniczony (nawet jeśli jest bardzo duży, nadal jest w jakiś sposób ograniczony). Dlatego szukając miejsca czy nawet artysty, kieruj się zasobami finansowymi, byś nie poniósł straty.

Przykładowo: na koncert piosenkarki, która jest znana w niewielkim środowisku, np. konkretnego miasta, nie ma sensu wynajmować całego stadionu, bo szansa na zapełnienie wszystkich miejsc jest niewielka. Za to w przypadku takich gwiazd jak np. Rihanna czy Rammstein warto pomyśleć o większej przestrzeni.

Dokumenty, dokumenty i jeszcze więcej dokumentów

Nie możesz zorganizować koncertu ot tak. Czeka Cię przygotowywanie ogromnej ilości dokumentów. Umowy z członkami ekipy, konkretne plany działania, a później rozmowy z menedżerami artystów, dopełnianie formalności, rezerwacja lokalu i wszystkich niezbędnych pozwoleń to konieczność.

Bez tego impreza może zostać uznana za nielegalną, a Ty poniesiesz konsekwencje prawne.

Pamiętaj, że nie działasz w pojedynkę. Zacznij od umów dla ekipy, a później stwórzcie plan działania. Niech każda osoba będzie odpowiedzialna za konkretny obszar. Dzięki temu załatwianie formalności i niezbędnych dokumentów pójdzie jak z płatka.

Uwaga: jeśli chcesz zorganizować koncert charytatywny, musisz uzyskać konkretne, dodatkowe pozwolenia i spełnić wymogi prawne.

Umowa z zespołem czy artystą jest kluczowym elementem załatwiania formalności. To zabezpieczenie nie tylko dla artysty, który ma otrzymać honorarium za występ, ale także dla Ciebie. Gdyby artysta miał z jakichś powodów się nie pojawić, będziesz miał czarno na białym, jakie są w tej kwestii ustalenia, kto ponosi koszty i co dalej robić.

Nie możesz zapomnieć o przygotowaniu miejsca noclegowego dla artysty i jego ekipy. Przecież po koncercie będą musieli odpocząć, odświeżyć się i coś zjeść. Rzadko który artysta będzie chciał po prostu wrócić do domu czy wyskoczyć na burgera. Dlatego zarezerwuj miejsce w hotelu jak najbliżej miejsca koncertu.

Czas na promocję koncertu


Dopiero teraz, gdy masz wybranego artystę, miejsce i datę oraz podpisane wszelkie umowy, możesz zająć się promocją wydarzenia. Im lepsze przygotowanie, tym więcej zyskasz. Bilety same się nie sprzedadzą.


Co możesz zrobić?

  • przygotować plakaty, billboardy i banery,
  • odpalić kampanie w mediach społecznościowych,
  • zadbać o reklamy w radiu i telewizji,
  • zareklamować wydarzenie w Google,
  • zorganizować konkursy, w których będzie można wygrać podwójne wejściówki na koncert,
  • podjąć współpracę z influencerami, którzy będą opowiadać o wydarzeniu itd.

Sam widzisz, że opcji jest mnóstwo. Ważne jest jednak, by cała komunikacja była spójna. Na odbiór promocji wpływają m.in. kolory, szata graficzna, czytelność plakatów czy reklam, treści, a także samo miejsce koncertu oraz data i artysta, który ma się pojawić na scenie. W przypadku mniej znanych osób będziesz musiał napracować się przy promocji bardziej.

Organizacja koncertu nie jest prosta, ale ze zgraną ekipą idzie to znacznie lepiej niż gdybyś próbował działać w pojedynkę. Pamiętaj, by działać krok po kroku, wtedy o niczym nie zapomnisz, a fani będą wspominać koncert jako najlepsze wydarzenie w ich życiu.

Fot.

Nowości na eBilet

Nowości na eBilet

Koncert Muzyki Filmowej – Symphonic Cinematics

Zielona Góra

B-day Beats Skierskiego – Koncert Premierowy

27.04.2025-27.04.2025
Warszawa

Park Rozrywki Mandoria

Rzgów

4. edycja wystawy Sztuka Fantastyczna w Warszawie

Warszawa

Zwiedzanie ZOO Warszawa

Warszawa

Ich Troje – 54. Urodziny Wiśni

04.09.2026-04.09.2026
Opole

Tarja Turunen The Spirit of Christmas 2025

21.12.2025-21.12.2025
Katowice, Toruń

Battle Beast + Dominum + Majestica

14.12.2025-14.12.2025
Warszawa

Dziadek do orzechów – Teatr Palladium

08.12.2025-08.12.2025
Warszawa

Boris Brejcha

29.11.2025-29.11.2025
Kraków

Polish Priest: Tribute to Judas Priest

25.11.2025-25.11.2025
Kraków

Guardians of Dreams

25.11.2025-25.11.2025
Kraków

Electric Callboy

23.11.2025-23.11.2025
Kraków

Sabaton + The Legendary Orchestra

22.11.2025-22.11.2025
Kraków

Alessandra

18.11.2025-18.11.2025
Kraków, Warszawa
Avatar autora wpisu
Klaudia Jaroszewska-Kotradii

Klaudia Jaroszewska-Kotradii – multipasjonatka, która nie potrafi usiedzieć w miejscu. Zafiksowana na punkcie rozwoju i zdobywania wiedzy wszelakiej. Prywatnie mama, żona i kreatywna dusza, która na równi uwielbia Sanah i The Hardkiss.