Kategorie
eBilet

Beyonce

Jak nie wydawać fizycznych wersji albumów? Beyoncé przykładem

Fani Beyoncé wyrażają swoje niezadowolenie w związku z okrojonym wydaniem fizycznym albumu "COWBOY CARTER", a my zastanawiamy się nad losem winyli i płyt CD.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Powracający już wielokrotnie temat retromanii w tekstach na naszym portalu dotyczy oczywiście także wydań fizycznych albumów. Moda na winyle w pewnym momencie stała się ogromnym ruchem, a sprzedaż czarnych placków znacząco wzrosła. W efekcie też coraz większa liczba artystów decydowała się na wydawanie swojej muzyki w takiej formie, pomimo królowania streamingów. Gdzieś z dala od tej mody wciąż funkcjonują płyty CD. Dalej regularnie tłoczone, wciąż kupowane, za młode, by również załapać się na retromanię, a za stare, by być używane zgodnie z przeznaczeniem. Fani nie wyobrażają sobie jednak by wydań CD nie było, lub by były traktowane po macoszemu. Przekonała się o tym Beyoncé.

Zapłać więcej, otrzymasz… mniej

29 marca ukazał się “COWBOY CARTER”, ósmy studyjny album Beyoncé. Składa się on z aż 27 utworów, choć bardziej staroświeccy fani, którzy słuchają muzyki tylko z nośników fizycznych, mogliby o tym… nie wiedzieć. Okazuje się bowiem, że “COWBOY CARTER” w wersji na płyty winylowe został okrojony o pięć utworów, a w wersji na CD o jeden. Wściekli fani wyrazili już swoje niezadowolenie tym faktem w mediach społecznościowych. Powodem takiej decyzji artystki jest z pewnością pojemność nośników. Trudno się dziwić jednak oburzeniu osób, które zdecydowały się na zakup wydań fizycznych i otrzymują w pewien sposób niepełny produkt.

Nie ma powodów, by usprawiedliwiać Beyoncé, ale podejrzewam, że znajdą się i tacy nabywcy winyli czy płyt CD, którym taki stan rzeczy zupełnie nie przeszkadza, lub przynajmniej oburza ich znacznie mniej. Wydania fizyczne obecnie w wielu, jeśli nie większości przypadków, są bardziej przedmiotami kolekcjonerskimi. Fani kupują je, by wesprzeć artystę i by fizycznie mieć coś, co reprezentuje ich przywiązanie do niego. Ta ideowość ma dwie strony i może zostać łatwo wykorzystana, na co zwróciła uwagę niedawno Billie Eilish.

“Artyści robią wszystko, żeby zarobić jak najwięcej pieniędzy nie zważając na nic”

W wywiadzie dla magazynu “Billboard” laureatka dwóch nagród Oscara zwróciła uwagę na irytujący ją proceder dotyczący wydań fizycznych:

“Dla niektórych artystów, bardzo ważne jest tworzenie wielu wydań winyli, czasem różniących się tylko opakowaniami, żeby zwiększyć sprzedaż i liczby (…) to wszystko dzieje się na naszych oczach, a ludziom po prostu uchodzi to na sucho. Naprawdę frustruje mnie to, że ktoś robi wszystko, co w jego mocy, aby zachować zrównoważony rozwój, a w tym samym czasie, niektórzy z największych artystów na świecie, tworzą cholernych 40 różnych okładek swoich winyli, tylko po to, abyś kupował więcej. To marnotrawstwo i denerwuje mnie, że wciąż jesteśmy w punkcie, w którym artyści robią wszystko, żeby zarobić jak najwięcej pieniędzy nie zważając na nic”. (tłumaczenie własne)

Eilish kładzie w swojej wypowiedzi duży nacisk na aspekt ekologiczny i eksploatacyjny takiego zachowania, ale warto spojrzeć na mnogość wydań tego samego albumu również od strony moralnej. Wielu fanów pała tak dużą miłością do swoich idoli, że kupią każdą rzecz związaną z ich ukochanym twórcą, by mieć “pełną kolekcję”. Wydawanie kilku edycji deluxe różniących się czasem jednym utworem, dodanymi remiksami czy, tak jak wskazała Billie, inną okładką, to dla takich fanów dodatkowe koszty, za właściwie tę samą zawartość.

Przede wszystkim zaufanie fanów

Znajdą się osoby, które stwierdzą, że okrojone wydania fizyczne mogą przyczynić się do upadku. W końcu mało kto, nawet jeśli kupuje winyle czy płyty CD, odtwarza z nich muzykę. Sądzę jednak, że potrzeba wyrażenia siebie poprzez posiadanie rzeczy związanych z ulubionym artystą zawsze będzie silniejsza. Fani dalej będą kupować płyty, czy to winylowe, czy CD. To, co może zmienić okrajanie wydań fizycznych, to zaufanie fanów do swoich idoli. A tego z pewnością nie chce żaden artysta, niezależnie od zysków, czy ponoszonych kosztów.

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

SUHO

18.09.2024-18.09.2024
Warszawa

Sun Festival 2024

26.07.2024-26.07.2024
Kołobrzeg

Wszystko o Taylor Swift

Festiwale dla Ciebie

Palaye Royale

22.11.2024-22.11.2024
Gdańsk, Poznań, Wrocław

HIGH FESTIVAL – Silesia 2024

15.08.2024-15.08.2024
Chorzów

Blanka Summer Tour

27.07.2024-27.07.2024
Kołobrzeg, Międzyzdroje, Ostróda

SBM FFestival 2024

29.08.2024-29.08.2024
Warszawa

Nothing But Thieves

10.02.2025-10.02.2025
Warszawa

L’Impératrice

07.12.2024-07.12.2024
Warszawa

MALTA FESTIVAL’24

07.09.2024-07.09.2024
Poznań

MIUOSH x Zespół Śląsk: Pieśni Współczesne II

06.01.2025-06.01.2025
Bielsko-Biała, Gdynia, Katowice i inne

Zwiedzanie ZOO Wrocław

27.07.2024-27.07.2024
Wrocław

Mark Ambor

30.04.2025-30.04.2025
Warszawa

ZHU

13.11.2024-13.11.2024
Warszawa

2025 PZM FIM Speedway Grand Prix of Poland – Warsaw

17.05.2025-17.05.2025
Warszawa

Duff McKagan

13.10.2024-13.10.2024
Warszawa

KSW 97

24.08.2024-24.08.2024
Tarnów

12 godzin Serce Mazur 2024: sanah + HLA4transplant

10.08.2024-10.08.2024
Mrągowo

FAME 22: Ultimate

31.08.2024-31.08.2024
Warszawa

SUHO

18.09.2024-18.09.2024

Sun Festival 2024

26.07.2024-28.07.2024

Wszystko o Taylor Swift

01.01.1970-01.01.1970

Festiwale dla Ciebie

01.01.1970-01.01.1970

Palaye Royale

22.11.2024-08.12.2024

HIGH FESTIVAL – Silesia 2024

15.08.2024-16.08.2024

Blanka Summer Tour

27.07.2024-17.08.2024

SBM FFestival 2024

29.08.2024-31.08.2024

Nothing But Thieves

10.02.2025-10.02.2025

L’Impératrice

07.12.2024-07.12.2024

MALTA FESTIVAL’24

07.09.2024-15.09.2024

Zwiedzanie ZOO Wrocław

27.07.2024-30.09.2024

Mark Ambor

30.04.2025-30.04.2025

ZHU

13.11.2024-13.11.2024

Duff McKagan

13.10.2024-13.10.2024

KSW 97

24.08.2024-24.08.2024

FAME 22: Ultimate

31.08.2024-31.08.2024