Kategorie
eBilet

Muzyka

Wiersz wart miliony

Fot. Materiały prasowe/Clara Balzary

Rok 1991 zapisał się złotymi nutami w historii muzyki alternatywnej. To wtedy wydany został album "Metallica", Nirvana zdetronizowała Michaela Jacksona, przejmując pierwsze miejsce na liście przebojów "Billboardu", a do mainstreamu przedarli się kalifornijscy funkrockowcy z Red Hot Chili Peppers. Miejsce na światowych scenach zapewniła im ballada "Under the Bridge", która pierwotnie miała pozostać jedynie wierszem w zeszycie.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Historia jednej piosenki: “Under the Bridge” Red Hot Chili Peppers

Kulisy powstania utworu opisał w autobiografii tekściarz i główny wokalista zespołu Anthony Kiedis. Wydana w 2004 roku “Blizna” (org. “Scar Tissue”), której współautorem jest Larry Sloman, ukazuje życie artysty jako rollercoaster, w którym nastoletnie wybryki, używki i romanse przeplatały się z pasją do muzyki i wytrwałością. Książka uzyskała pierwsze miejsce na Liście Bestsellerów “New York Timesa”, zaś w styczniu 2024 roku ogłoszono, że zostanie zekranizowana.

Imprezy i willa, w której podobno straszyło

Anthony Kiedis urodził się w 1962 roku w niedużym mieście Grand Rapids w stanie Michigan. W wieku 12 lat przeprowadził się do Los Angeles i zamieszkał ze swoim ojcem. To właśnie początkujący aktor John Michael Kiedis wprowadził przyszłego rockmana w świat imprez i nielegalnych substancji. W szkole średniej Anthony poznał Michaela Balzary’ego, znanego obecnie jako Flea (bas, gitara, pianino) oraz Hillela Slovaka (gitara) i Jacka Ironsa (perkusja). Ten skład zapoczątkował w 1983 roku historię Red Hot Chili Peppers. 

 

Pierwsza płyta o tytule “Red Hot Chili Peppers” została wydana w 1984 roku, następnie ukazały się “Freaky Styley” (1985) i “The Uplift Mofo Party Plan” (1987). W 1989 roku na rynek trafił krążek “Mother’s Milk” – pierwszy z Johnem Frusciante jako gitarzystą oraz Chadem Smithem na perkusji. W 1991 pod skrzydłami nowej wytwórni Warner Bros. Records i pod czujną opieką producenta Ricka Rubina Peppersi przystąpili do nagrywana płyty “Blood Sugar Sex Magik”, która przyniosła im światową sławę. Rubin doradzał zespołowi nie tylko w kwestiach muzycznych, ale też podsunął pomysł, by płytę nagrać w podobno nawiedzonej willi The Mansion z 1918 roku. To tam, w dużym, oddalonym od pozostałych pomieszczeń pokoju, zarejestrowano wokale do “Under the Bridge”

“Nigdy się nie martwię, ale to kłamstwo”

Utwór początkowo miał pozostać w notatniku Anthony’ego jako wiersz-piosenka, napisany w ramach autoterapii. Przypadek zadecydował, że stało się inaczej. Rubin, przebywając dużo z zespołem, zaskarbił sobie sympatię muzyków. Dlatego pewnego dnia, gdy odwiedził Kiedisa, bez skrępowania zaczął przeglądać jego notatnik. Uwagę producenta przykuł tekst opowiadający o samotności. Gdy zapytał o niego, otrzymał odpowiedź:

“Och, to taki wiersz”*

Rubin orzekł, że to świetny materiał i trzeba go koniecznie pokazać reszcie grupy. Anthony miał wątpliwości, czy pasuje do stylu RHCP i jednocześnie zamartwiał się, czy udźwignie go wokalnie.

Prezentując piosenkę przed Johnem Frusciante i Chadem Smithem, zaśpiewał ją w trzech tonacjach, gdyż, jak przyznaje, nie miał pojęcia, co z nią zrobić. Na szczęście entuzjazm i twórcza atmosfera, jakie towarzyszyły nagrywaniu nowego albumu, zadziały – Frusciante i Smith dodali swoje propozycje, po czym muzycy wspólnie zaproponowali docelowe brzmienie, w którym ciężar tekstu miał być równoważony przez stosunkowo radosne akordy gitary. 

“Nigdy więcej nie chcę się czuć, jak tamtego dnia”

“Under the Bridge” opowiada o alienacji, jaką artysta odczuwał podczas nagrywania “Blood Sugar Sex Magic”. W tym okresie nie zażywał narkotyków i oddalało go to od pozostałych członków zespołu, którzy bynajmniej ich nie nie unikali. Słowa powstały, gdy wracał z jednej z prób. Poczucie samotności potęgowały wspomnienia nieudanego związku, zakończonego z powodu narkotyków, w które wokalista zaopatrywał się pod jednym z mostów w Los Angeles. Pytany wielokrotnie przez dziennikarzy o dokładne miejsce, nigdy go nie wyjawił.

W “Under the Bridge” miasto pełni rolę swoistego Anioła Stróża wokalisty. W biografii Kiedis wspomina:

“Mnóstwo czasu spędziłem, wędrując ulicami Los Angeles i włócząc się po wzgórzach Hollywood, i miałem wrażenie, że jakaś istota niebędąca człowiekiem, może duch wzgórz i miasta, obserwuje mnie i opiekuje się mną”

“Zabierz mnie do miejsca, które kocham”

Los Angeles zostało też uwiecznione w klipie, który wyreżyserował Gus Van Sant, znany m.in. z filmów “Moje własne Idaho” (1991) i Słoń (2003) oraz teledysków dla Davida Bowiego, Eltona Johna i Chrisa Isaaka. Sceny miasta przeplatają się w nim z ujęciami ze studia. Kamera pokazuje najpierw Johna Frusciante w andyjskiej czapeczce chullo, po czym ekran przejmuje Anthony Kiedis raz na tle gwiazd, raz spacerujący po Los Angeles w koszulce z napisem “To Hell And Back”. Widzimy też oddających się grze na basie i perkusji Flea i Chada Smitha.

Podczas finałowego refrenu wokalista biegnie wzdłuż rzeki przy dźwięku wtórującego mu chóru (słyszymy tutaj mamę Johna Frusciante i jej przyjaciółkę), na obraz nakłada się nagranie eksplozji nuklearnej, po czym ponownie pojawia się John, tym razem jednak zamiast nieba nad jego głową faluje ocean. 

Utwór został doceniony przez fanów i krytyków. W 1992 roku dotarł do drugiego miejsca listy Hot 100 Billboardu. W 1997 girlsband All Saints nagrał jego najbardziej znany cover, który zdobył pierwsze miejsce na brytyjskiej UK Singles Chart. Red Hoci bardzo często sięgają po “Under the Bridge” podczas koncertów. W tej statystyce przebija go tylko pochodzący z tej samej płyty “Give it Away”.

*Cytaty (w tym cytaty w śródtytułach) pochodzą z książki: Anthony Kiedis i Larry Sloman Blizna (tytuł oryinału: Scar Tissue), Wydawnictwo Sonia Draga, 2005

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

5 Seconds of Summer – Everyone’s a Star – World Tour

22.04.2026-22.04.2026
Łódź

Mac DeMarco

20.06.2026-20.06.2026
Warszawa

Lost Generation: The Offspring, Papa Roach, The Rasmus, Hollywood Undead i Lagwagon

16.06.2026-16.06.2026
Kraków

Czas na kluby!

Przemek Kucyk Tour

04.11.2025-19.11.2025
Białystok, Katowice, Lublin i inne

Targi Japońskie Nasza Japonia

15.11.2025-16.11.2025
Katowice

Open’er Festival 2026

01.07.2026-04.07.2026
Gdynia

Nothing More

16.11.2025-16.11.2025
Warszawa

Rzeszowskie Juwenalia 2026

Rzeszów

COMA RE-START: Gra o Wszystko

21.11.2025-07.12.2025
Katowice, Kraków

Mystic Festival 2026

03.06.2026-03.06.2026
Gdańsk

Dziadek do orzechów – UCB

01.12.2025-20.12.2025
Dąbrowa Górnicza, Kielce, Kraków i inne

Kukon – Kraków, Marzec 2025

28.03.2026-10.04.2026
Gdańsk, Kraków, Warszawa

SnowFest Festival 2026

06.03.2026-06.03.2026
Szczyrk

Wiktor Dyduła

06.11.2025-12.12.2025
Białystok, Gdańsk, Katowice i inne

MAYDAY Poland: Progress

10.11.2025-10.11.2025
Katowice

Taneczny Spodek 2026 – Festiwal Muzyki Disco

14.02.2026-14.02.2026
Katowice

To Kraków Tworzy Metamorfozy feat. Smolik

10.11.2025-10.11.2025
Kraków

Kwiat Jabłoni – Przesilenie Tour

15.02.2026-28.04.2026
Gdynia, Katowice, Kraków i inne

FAME 28: Armagedon

22.11.2025-22.11.2025
Warszawa

Mac DeMarco

20.06.2026-20.06.2026

Czas na kluby!

01.01.1970-01.01.1970

Przemek Kucyk Tour

04.11.2025-19.11.2025

Targi Japońskie Nasza Japonia

15.11.2025-16.11.2025

Open’er Festival 2026

01.07.2026-04.07.2026

Nothing More

16.11.2025-16.11.2025

Rzeszowskie Juwenalia 2026

01.01.1970-01.01.1970

COMA RE-START: Gra o Wszystko

21.11.2025-07.12.2025

Mystic Festival 2026

03.06.2026-03.06.2026

Dziadek do orzechów – UCB

01.12.2025-20.12.2025

Kukon – Kraków, Marzec 2025

28.03.2026-10.04.2026

SnowFest Festival 2026

06.03.2026-06.03.2026

Wiktor Dyduła

06.11.2025-12.12.2025

MAYDAY Poland: Progress

10.11.2025-10.11.2025

FAME 28: Armagedon

22.11.2025-22.11.2025