Chance The Rapper powrócił z płytą "Star Line". To jego pierwsze wydawnictwo od sześciu lat i spektakularnej porażki albumu "The Big Day".

Taniec współczesny a nowoczesny – czym się różnią?
Taniec nowoczesny i taniec współczesny to dwa odrębne style tańca, które mają podobne korzenie – oba powstały jako alternatywa dla klasycznego baletu. Różnią się jednak od siebie pod kilkoma ważnymi względami. Jeśli ciekawi cię, jaka jest historia obu tańców, na czym polegają i w końcu: czym się od siebie różnią – koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.
03.08.2025
Klaudia Jaroszewska-Kotradii
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Taniec współczesny
Taniec współczesny to forma, która czerpie z baletu, ale zrywa z jego sztywnymi zasadami. Najważniejsze są tu emocje i opowieść – tancerz nie tylko wykonuje ruchy, ale przede wszystkim opowiada historię ciałem.
Taniec współczesny daje dużą swobodę – nie ogranicza ustawień ciała tak, jak ma to miejsce w przypadku klasycznego baletu. Kreując swoje ruchy, tancerz może eksperymentować z:
- ciężarem własnego ciała,
- grawitacją,
- oddechem,
- swingami i nie tylko.
Ruch odbywa się tu niemal naturalnie, często intuicyjnie, w odpowiedzi na temat czy emocję.
Taniec współczesny jest mieszanką różnych stylów, ponieważ czerpie on po części z tańca nowoczesnego (o nim za chwilę), jazzowego, a nawet z tańców towarzyskich. Często pojawiają się w nim też elementy akrobatyczne. Mimo tej różnorodności jego fundamentem wciąż pozostaje balet – to właśnie klasyczne pozycje, jak plié, grand plié, piqué czy fouetté, są obecne w wielu choreografiach.
Co go jednak odróżnia od baletu? Przede wszystkim podejście. Nie chodzi w nim o perfekcyjną technikę czy efektowne triki, lecz o emocje, które tancerz przekazuje ruchem. Dlatego tak ważna jest wrażliwość i umiejętność niemal aktorskiego wyrażania uczuć. Właśnie z takiego myślenia narodził się Teatr Tańca Współczesnego, o którym opowiemy za chwilę.
Historia tańca współczesnego
Taniec współczesny narodził się na przełomie XIX i XX wieku jako alternatywa (tudzież odłam) dla klasycznego baletu – bez jego sztywnych reguł i formalnych ograniczeń. Początkowo rozwijał się w Europie, a od lat 30. XX wieku zyskał popularność także w Stanach Zjednoczonych.
Wczesne formy tego tańca były zupełnie inne niż rozbudowane spektakle baletowe – stanowiły one raczej krótkie, solowe miniaturki, skupione na ekspresji i emocjach, a nie na widowiskowości.
W latach 70. XX wieku pojawił się teatr tańca – kierunek zainicjowany przez Pinę Bausch. Bazował na technikach tańca współczesnego, łącząc choreografię z teatralną ekspresją.
Prekursorki tańca współczesnego
Wśród kobiet, które jako pierwsze odrzuciły sztywne ramy baletu były: Isadora Duncan, Ruth St. Denis, Martha Graham i Doris Humphrey. Zapoczątkowały one tym samym rewolucję w tańcu. Przełamywały schematy i szukały nowych form wyrazu.
Isadora Duncan jako pierwsza pojawiła się na scenie boso, w lekkiej tunice, zamiast w klasycznej paczce baletowej i pointach. Ten gest symbolicznie otworzył drzwi do wolności w tańcu – wolności ruchu, emocji i autentyczności.
Taniec nowoczesny
Taniec nowoczesny to styl, który powstał w XX wieku w Stanach Zjednoczonych również jako reakcja na sztywne zasady baletu. Artyści zaczęli szukać nowych sposobów poruszania się. Eksperymentowali więc z ciałem i ruchem, tworząc własne techniki.
Historia tańca nowoczesnego
Wraz z szybkim rozwojem miast i przemysłu oraz z przełomowymi wynalazkami technicznymi, na początku XX wieku zmieniły się m.in.:
- styl życia,
- obyczaje,
- preferowane formy rozrywki.
Pojawiły się nowe tańce towarzyskie, które miały przede wszystkim funkcjonalny charakter — dawały łatwą, fizyczną rozrywkę i pozwalały odpocząć po ciężkiej, nerwowej pracy.
Koniec końców w latach 50. XX wieku narodził się taniec nowoczesny. Oprócz odrzucenia sztywnych reguł baletu, możemy doszukiwać się w nim także wpływów jazzu, modernu, tańca klasycznego, stepowania i wielu innych stylów.
Największy rozkwit tańca nowoczesnego przypada na XX wiek – to właśnie wtedy artyści zaczęli najodważniej zrywać z baletową tradycją i schematami. Chcieli pokazać, że taniec to nie tylko ściśle określona forma, ale również wolność, ekspresja i połączenie z naturą.
Taniec ten nie musiał być piękny czy lekki – miał poruszać, zaskakiwać, zmuszać do myślenia i wzbudzać ciekawość u widzów. Tancerze stawali się indywidualnościami, wyrażając siebie poprzez ciało i ruch. Ich wrażliwość łączyła się z innymi dziedzinami sztuki – muzyką, plastyką, światłem i przestrzenią. To właśnie z tego połączenia rodziły się oryginalne, pełne emocji dzieła.
Style tańca nowoczesnego:
Taniec nowoczesny to szeroka kategoria, która obejmuje m.in.:
- sztukę tańca – jak taniec jazzowy czy taniec współczesny,
- tańce miejskie – takie jak hip hop czy breakdance,
- a także taniec disco.
Na rozwój tej dziedziny silny wpływ miały również tańce afrykańskie, które wprowadziły do niego elementy improwizacji, dynamiki i siły ruchu. To technika, która nieustannie ewoluuje i otwiera się na nowe formy wyrazu.
Prekursorzy i prekursorki tańca nowoczesnego
Do najważniejszych postaci tego nurtu należą Doris Humphrey, Charles Weidman, Mary Wigman, Pina Bausch i Martha Graham. Niektórzy wymieniają tutaj także Isadorę Duncan, o której wspomnieliśmy przy tańcu współczesnym. Była ona prekursorką myślenia o tańcu jako swobodzie. Inspirowała się sztuką starożytnej Grecji – pociągały ją harmonijne, pełne gracji pozy i patetyczny styl tamtego czasu. Sama jednak podkreślała, że najważniejsze są dla niej intuicja i autentyczność. Tworzyła “taniec wyzwolony” – oparty na improwizacji, wewnętrznej ekspresji i świadomym przeżywaniu ruchu. Nie skupiała się na technice, lecz na tym, by poprzez taniec odnaleźć radość z ciała, siebie i kontakt z naturą.
Modern Dance
Szczególną rolę w rozwoju tańca współczesnego odegrała także Martha Graham. To ona przeobraziła tradycyjny taniec klasyczny we własny język ruchu – modern dance (powołała do życia nie tylko nowe kroki, ale także słownictwo i metodykę). Jej styl opierał się na pracy z przestrzenią i świadomym wykorzystywaniu jej w choreografii.
Kluczowymi elementami w jej technice były:
- “contraction” – czyli napięcie ciała,
- „release” – rozluźnienie.
Martha Graham wprowadziła też ruchy oparte na upadkach, wstawaniu i unoszeniu ciała z różnych pozycji, zarówno siedzących, jak i stojących. Ogromną wagę przywiązywała do świadomego oddechu. Jej podejście stało się fundamentem nauczania tańca współczesnego na całym świecie.
Taniec nowoczesny w Niemczech
Mary Wigman była jedną z najważniejszych postaci niemieckiego ekspresjonizmu w tańcu. To ona stworzyła taniec wyrazisty – formę, która rozwinęła się w Niemczech między 1910 a 1930 rokiem i była znana także jako taniec wolny lub wyzwolony. Taniec miał dla niej charakter niemal sakralny. Uważała się za kapłankę, a tancerki były dziewicami. Jej ruchy nie miały podkreślać ani kobiecości, ani męskości – miały być uniwersalne.
W swoich działaniach inspirowała się także teoriami Rudolfa Labana, który wyróżnił trzy podstawowe typy ruchu:
- pchnięcie,
- wymach,
- naprężenie w połączeniu z impulsem.
Rudolf Laban twierdził, że źródło ruchu znajduje się w centrum ciała i opracował kinetografię – system zapisu ruchu na pięciolinii, z uwzględnieniem rytmu i miar muzycznych.
Teatr Tańca
Pina Bausch była zaś twórczynią teatru tańca i założycielką Tanztheater Wuppertal – zespołu, który zrewolucjonizował myślenie o ruchu scenicznym. Inspirowała się codziennością – z pozornie zwykłych sytuacji tworzyła przejmujące spektakle, w których groteska mieszała się z powagą.
Jej styl charakteryzowało przełamywanie granicy między sceną a widownią. Spektakle Piny Bausch balansowały między tańcem a aktorstwem, zawierały również elementy kabaretu, rewii i happeningu. Ważnym tematem jej twórczości były relacje międzyludzkie, szczególnie te między kobietą a mężczyzną.
Polecamy na eBilet
Różnice między tańcem współczesnym a nowoczesnym
Przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy tańcem współczesnym a nowoczesnym.
Geneza i kontekst historyczny
Taniec nowoczesny powstał w XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych, jako reakcja na sztywne zasady baletu. Artyści zaczęli eksperymentować z ruchem i ciałem, tworząc własne techniki, kroki i styl. Jest to taniec, który ma wyrażać wolność, ekspresję, emocje i indywidualność.
Taniec współczesny narodził się wcześniej, na przełomie XIX i XX wieku, głównie w Europie, również jako odejście od baletowych reguł, ale z większym naciskiem na opowieść i emocje przekazywane ciałem. To forma tańca, która daje bardzo dużą swobodę ruchu i pozwala tancerzowi na improwizację.
Co jest w centrum tańca?
Taniec nowoczesny skupia się na poszukiwaniu nowych form ruchu i wyrażeniu indywidualności tancerza. Cechuje się dynamizmem, improwizacją i ekspresyjnością. Artyści mogą łączyć wpływy różnych stylów, takich jak chociażby jazz, modern, stepowanie, a także tańce afrykańskie czy miejskie (hip hop, breakdance).
Taniec współczesny koncentruje się przede wszystkim na emocjach i opowiadaniu historii za pomocą ruchu ciała. Tancerz nie tylko wykonuje techniczne ruchy, ale przede wszystkim przekazuje uczucia i narrację. Jest tu dużo miejsca na intuicyjne, niemal naturalne ruchy, które opierają się na eksperymentowaniu z m.in. grawitacją czy ciężarem własnego ciała.
Technika i forma
Taniec nowoczesny zrywa z baletową techniką, ale tylko po części. Ważniejsze niż łamanie reguł jest tu eksperymentowanie z ciałem, tworzenie własnych, oryginalnych technik. Styl jest zróżnicowany, często obejmuje ruchy improwizowane i energiczne.
Taniec współczesny bazuje na balecie, opierając się na jego podstawowych pozycjach i ruchach, takich jak np. plié, piqué. Są one jednak prezentowane w niekonwencjonalny sposób. Nie chodzi w nim o perfekcję czy efektowne figury, lecz o autentyczność i wyrażanie emocji.
Podejście do wyrazu i emocji
W tańcu nowoczesnym emocje są wyrażane często przez silne, ekspresyjne i czasem gwałtowne ruchy. To sposób na pokazanie indywidualności i buntu wobec tradycji.
W tańcu współczesnym emocje są bardziej subtelne i skupione na opowiadaniu historii. Tancerz może łączyć ruch z elementami aktorstwa, oddając nastrój i uczucia w sposób bardzo osobisty i intymny.
Czym różni się taniec nowoczesny od współczesnego? Podsumowanie
Cecha | Taniec nowoczesny | Taniec współczesny |
Pochodzenie | XX wiek, USA | przełom XIX/XX wieku, Europa |
Główne cechy | Ekspresja, indywidualność, improwizacja | Opowiadanie historii, emocje, swoboda ruchu |
Technika | Eksperymenty, różne style, często dynamiczny ruch | Bazuje na balecie, ale z większą swobodą i miejscem na indywidualność |
Cel tańca | Wolność, zaskakiwanie, wyrażanie siebie, wzbudzanie ciekawości | Przekazywanie emocji, wrażliwość, opowiadanie historii poprzez ruch |
Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Klaudia Jaroszewska-Kotradii – multipasjonatka, która nie potrafi usiedzieć w miejscu. Zafiksowana na punkcie rozwoju i zdobywania wiedzy wszelakiej. Prywatnie mama, żona i kreatywna dusza, która na równi uwielbia Sanah i The Hardkiss.