Grand Theft Auto VI to najbardziej wyczekiwana gra wszech czasów. Po ponad dekadzie od GTA V, w końcu poznaliśmy datę premiery, która okazała się odleglejsza, niż pierwotnie zapowiadano. To jednak prawdopodobnie najlepsza wiadomość, którą Rockstar Games i Take-Two Interactive mogły przekazać graczom.

Kogo tak naprawdę najchętniej słuchają Polacy? Ten ranking mówi wszystko!
Podsumowanie 2024 roku na polskim rynku muzycznym udowadnia, że nasza muzyka rośnie w siłę! W serwisach streamingowych królują polscy artyści i to też na ich albumy wydajemy najwięcej. Kogo najchętniej słuchaliśmy w ubiegłym roku i czego jeszcze dowiadujemy się z raportu opublikowanego przez Związek Producentów Audio-Video? Przeczytaj koniecznie!
23.04.2025
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Polski rynek muzyczny ma się bardzo dobrze – płyt naszych artystów słuchamy chętniej niż zagranicznych!
Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2024 roku na polskim rynku muzycznym. Zgodnie z opublikowanym na stronie ZPAV raportem, wydajemy coraz więcej na muzykę – sprzedaż muzyki w Polsce wygenerowała w ubiegłym roku ponad 850 mln zł przychodu, co stanowi wzrost aż o o 26% w stosunku do roku ubiegłego!
W zestawieniach sprzedażowych większość stanowią polscy artyści. Zgodnie z rocznym podsumowaniu ZPAV nasi twórcy – jeśli idzie o fizyczną i cyfrową sprzedaż albumów – w top 100 tego zestawienia zajmują łącznie 68 pozycji.
W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych w streamie w 2024 roku albumów w Polsce znalazło się aż 8 polskich płyt:
- “PG$” (Young Leosia, bambi, PG$)
- “HIT ME HARD AND SOFT” (Billie Eilish)
- “PLEŚŃ” (Guzior)
- “SAFE” (Gibbs)
- “Deathcore” (Chivas)
- “ERA47” (Oki)
- “Dziewczyna Pop” (Daria Zawiałow)
- “TTHE GRIND” (Otsochodzi)
- “AM” (Arctic Monkeys)
- “Lata Dwudzieste” (Dawid Podsiadło)
A tak wygląda pierwsza dziesiątka najchętniej kupowanych u nas w 2024 roku albumów fizycznych. Polscy artyści znaleźli się tutaj na ośmiu pozycjach:
- “Kaprysy” (sanah)
- “04:01” (KęKę)
- “ERA47” (Oki)
- “Deathcore” (Chivas)
- “1-800-OŚWIECENIE” (Taco Hemingway)
- “HIT ME HARD AND SOFT” (Billie Eilish)
- “Online” (Genzie)
- “Art Brut 1 RemiXed” (PRO8L3M)
- “Ta druga” (Kaśka Sochacka)
- “THE TORTURED POETS DEPARTMENT” (Taylor Swift)
Przeczytaj też:
W radiu wciąż dominuje muzyka zagraniczna
Co ciekawe – zgodnie z podsumowaniem list ZPAV – choć w sprzedaży płyt w 2024 roku w naszym kraju królowali polscy artyści, to radiowe playlisty wciąż pozostają zdominowane przez zagranicznych muzyków – zgodnie z opublikowanym raportem w top 100 zestawienia Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) tylko 39 pozycji należało w 2024 roku do krajowych utworów, a do pierwszej dziesiątki dotarły tylko cztery polskie piosenki:
- “Stumblin’ In” (Cyril)
- “Róż” (Jonatan, Bletka, Gibbs)
- “Ne Rozumiju” (Vix.N)
- “i like the way you kiss me” (Artemas)
- “Fire!” (Alan Walker feat. YUQI GI-DLE, JVKE)
- “Lose Control” (Teddy Swims)
- “The Sound of Silence – CYRIL Remix” (Disturbed)
- “Złamane serce jest OK” (Daria Zawiałow)
- “Houdini” (Dua Lipa)
- “Motyle” (Sylwia Grzeszczak)
Ale uwaga! Powyższy wynik jest jednak i tak o prawie 30% lepszy w porównaniu z 2023 rokiem.
Polska w pierwszej dwudziestce w rankingu największych rynków muzycznych świata!
Zgodnie z rocznym podsumowaniu ZPAV, wartość całego polskiego rynku muzycznego dynamicznie rośnie głównie dzięki wynikom sprzedaży cyfrowej. Ta w 2024 roku przekroczyła ponad 80% udziału w rynku (685 mln zł przychodu), co oznacza, że w zeszłym roku 2024 na muzykę w formatach cyfrowych Polacy wydali o prawie jedną trzecią więcej niż w roku ubiegłym. Dominującą formą sprzedaży muzyki jest streaming, który w 2024 roku wygenerował ponad 682 mln zł przychodu i odpowiada już za 80,2% całkowitej sprzedaży muzyki w Polsce.
W 2024 roku sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych – płytach winylowych i CD – w Polsce również zanotowała wzrost. Sprzedaż płyt winylowych w ubiegłym roku wzrosła o 3,1% co łącznie w 2024 roku wygenerowało blisko 64 mln zł przychodu a płyty CD o 17,4% co dało 100 mln zł przychodu.
Ten wynik – jak podkreśla w swoim raporcie Związek Producentów Audio Video – przyczynił się do tego, że obecnie Polska zajmuje 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych na świecie.
– Przy obecnej dynamice wzrostu sprzedaży muzyki, już w pierwszej połowie obecnego roku powinniśmy awansować na 17. lokatę, wyprzedzając Szwajcarię – prognozuje Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł