Muzyka rap nigdy nie była gatunkiem jednolitym. Inspiracje zbierane z różnych zakątków kultury i sztuki wpłynęły na powstanie i rozwój licznych odnóg, które dziś funkcjonują jako osobne twory. Wielu raperów, wciąż eksperymentując z brzmieniem, wychodzi przed szereg, stając w opozycji do licznych, podobnych sobie, twórców. Wśród nich jest chociażby Sobel, którego muzyka wyróżnia się na tle polskiej sceny muzycznej.

Polski rynek muzyczny coraz mocniejszy na świecie. ZPAV prezentuje raport
Związek Producentów Audio Video opublikował raport dotyczący polskiego rynku muzycznego w 2023 roku. Wynika z niego, że Polska była w zeszłym roku 18 największym rynkiem na świecie.
10.04.2024
Jakub Wojakowicz
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Rozwój polskiego rynku muzycznego w zasadzie z roku na rok widać jak na dłoni. Przejawia się to w kolejnych pobijanych rekordach na platformach streamingowych, czy wyróżnieniach od ZPAV. Właśnie ta instytucja postanowiła odsłonić nieco rąbka tajemnicy branży muzycznej prezentując raport, będący podsumowaniem 2023 roku w polskiej muzyce. Najistotniejszym jego punktem jest informacja, że nasz rynek wygenerował 671,5 mln zł przychodu, zapewniając Polsce 18 miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.
Dominacje streamingów
Istotną, choć niezbyt zaskakującą statystyką jest ta dotycząca streamingów. Sprzedaż cyfrowa stanowi w Polsce już ponad 77% rynku. W porównaniu do zeszłego roku, liczba albumów wydanych w ten sposób wzrosła o prawie ¼, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu. O ponad 10% spadła natomiast sprzedaż płyt CD. Dalej plasuje to tę formę wydań fizycznych jako popularniejszą niż winyle, niemniej w przeciwieństwie do CD, sprzedaż winyli znacząco wzrosła w zeszłym roku (o blisko 25%).


Polska muzyka umacnia swoją pozycję
Raport ZPAV to również okazja do przypomnienia opublikowanych nieco wcześniej informacji dotyczących popularności polskich artystów. Bank rozbił Taco Hemingway ze swoim albumem “1-800 OŚWIECENIE”, który był najlepiej sprzedającym się albumem 2023 roku podsumowując sprzedaż fizyczną i cyfrową. Co ciekawe w serwisach streamingowych najchętniej słuchane były wydane końcem 2022 roku “Lata Dwudzieste” Dawida Podsiadło. Oficjalnym królem jeśli chodzi o single został natomiast Kizo. Jego “Taxi” nagrane wspólnie z Bletką było najchętniej odtwarzanym utworem w platformach streamingowych. Obecnie utwór ten ma blisko 56 milionów odtworzeń na Spotify. O tym, że Polska muzyka niech najlepiej świadczy fakt, że na łączonej liście najlepiej sprzedających się albumów, pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. (ostatnia płyta Måneskin), a łącznie w najlepszej 100, aż 72 miejsca zajmują albumy stworzone w języku polskim.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł