Kategorie
eBilet

Jazz

Jedna z najjaśniejszych światowych gwiazd jazzu i bluesa. Lizz Wright przyjedzie do Polski

Fot. PAP/EPA/Alba Feixas

Artystka wystąpi w Katowicach w ramach europejskiej trasy koncertowej, promującej jej ostatni album “Shadow”. Ceniona za swój silny, pełen emocji, altowy głos wokalistka tym wydawnictwem weszła w zupełnie nowy etap swojej kariery. Jak sama mówi, ta płyta to dla niej potężna, terapeutyczna opowieść o przetrwaniu życiowych wyzwań dzięki darowi śpiewu. Mnie “Shadow” zahipnotyzował od pierwszej nuty!

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Lizz Wright wróci do Polski jesienią by dać koncert 17 listopada na scenie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach. Ten występ to niepowtarzalna okazja, by usłyszeć na żywo tę jedną z czołowych przedstawicielek wokalnego jazzu na świecie, którego kunszt zdaniem krytyków nie ustępuje walorom legendarnych dam: Bessie Smith, Mahalii Jackson, Dianne Reeves, Sarah Vaughan, Elli Fitzgerald, Shirley Horn czy Dinah Washington

Dziennikarze muzyczni od lat prześcigają się w poetyckich metaforach mających ubrać w słowa wyjątkowy głosu Wright – głęboki, ciemny, matowy alt The New York Times określił jako “posiadający cechy, które można kojarzyć z dojrzewającym w beczkach bourbonem lub miękką jak masło skórą”. Gdzie indziej z kolei ktoś nazwał go “słodszym niż miód i soczystym jak dojrzała brzoskwinia”. Jednak porzucając te barwne metafory, bezsprzecznie należy się zgodzić z Jazz Times, że “głos Wright to jeden z cudów współczesnej sceny”. 

Ale nie tylko głos wyróżnia Lizz Wright spośród innych wykonawców.

W poszukiwaniu własnego głosu

Lizz dorastała w Georgii, w małym zagubione pośród bagien i pól bawełny miasteczku Hahira na południu Stanów Zjednoczonych. Za sprawą ojca pastora od najmłodszych lat otoczona była dźwiękami gospel i spirituals. Rozwijała swój wokalny talent w kościelnym chórze prowadzonym przez rodziców.

Jak artystka wspominała w wywiadach w domu panowała bardzo pobożna atmosfera i surowe zasady. Nie wolno było grać ani słuchać innej muzyki niż gospel i operowe klasyki a jazzu to była “muzyka grzechu”. Dla Lizz te ograniczenia to było za mało.

Przeczytaj też:

Dlatego by poznać inne muzyczne gatunki i odnaleźć swoją autonomię Lizz musiała postawić się rodzinie i wyrwać się z konserwatywnego domu. Najpierw zapisała się do szkoły muzycznej w Atlancie, następnie studiowała na Georgia State University oraz w The New School w Nowym Jorku, gdzie podczas improwizowanych jam sessions poznawała jazzowe standardy i katalog Great American Songbook. Jak mówi pokochała Billie Holiday i Abbey Lincoln, a potem blues i soul. Wchłonęła to całe muzyczne bogactwo jak gąbka i jednocześnie próbowała odnaleźć swój osobisty, autentyczny styl. Udało się. 

Dźwiękowy pejzaż Południa

Muzyka Wright przepełniona jest przede wszystkim głęboką refleksją nad poczuciem własnej tożsamości i przynależności. Jej sposobem na muzykę stało się korzystanie z różnorodnych gatunków zakorzenionych w tradycji muzycznej amerykańskiego Południa i nadawanie im oryginalnego kształtu oraz nasycanie ich intymną treścią, zmysłowymi interpretacjami i zajmująco opowiedzianymi historiami, trafiającymi prosto w serce wrażliwych słuchaczy. 

– Uważam się za interpretatorkę i gawędziarkę – mówi. 

W twórczości Lizz, jak w soczewce, ogniskuje się całe muzyczne dziedzictwo delty Missisipi – od gospel i spiritual w których wyrosła, po jazz, blues, soul, R&B i różne odmiany folku. Wright czerpie pełnymi garściami z tej żyznej gleby by z fuzji tych różnorodnych gatunków stworzyć swój oryginalny muzyczny język.

Narodziny fenomenu

Przełomem w karierze Wright był zorganizowany w 2002 roku koncert poświęcony pamięci Billy Holiday podczas którego 22 letnia, nikomu nie znana piosenkarka zasłynęła w całym kraju swoim pełnym gracji występem, który z miejsca skradł serca publiczności.

– Weszła na scenę jako śpiewaczka kompletnie nieznana, kwadrans później zeszła jako gwiazda – tak po jej występie napisał jeden z recenzentów. 

Wkrótce potem Lizz śpiewała na koncertach przed takimi gwiazdami, jak Al Green i Ray Charles oraz podpisała kontrakt z wytwórnią Verve, która w 2003 roku wydała debiutancki krążek artystki “Salt”. Album okrzyknięty został objawieniem, odniósł niesamowity sukces (znalazł się m.in. na drugim miejscu listy Billboard w kategorii płyt jazzowych) a samą Wright zaczęto porównywać z Niną Simone czy Abbey Lincoln.

Barack Obama słucha “Learn It”

Jeszcze większą popularność osiągnęła następna płyta “Dreaming Wide Awake” (2005), która dotarła na pierwsze miejsce listy Billboard i uczyniła z Lizz jedną z najbardziej rozpoznawalnych wokalistek z pogranicza jazzu, bluesa i R&B oraz otworzyła jej drzwi do najważniejszych sal koncertowych na całym świecie. Trzecią z kolei płytę “The Orchard” CBS News i Los Angeles Times określiły mianem “jednego z najlepszych albumów 2008 roku”. Podobnie było z wydanym w 2015 roku krążkiem “Freedom and Surrender”, który już w pierwszym tygodniu po premierze w USA wskoczyła na pierwsze miejsce notowania Billboard.

Fot. PAP/CTK/Svoboda Jaroslav

Dziś artystka ma na swoim koncie osiem wydanych albumów, które każdorazowo zajmują czołowe miejsca na listach przebojów a wśród jej fanów jest m.in. Oprah Winfrey i Barack Obama, który publicznie zachwycał się jej utworem “Learn It”.

“Shadow” czyli sztuka uzdrawiania muzyką

Ostatnim studyjnym albumem w dyskografii artystki jest wydany w 2024 roku “Shadow”, który oznacza kluczowy moment w jej znakomitej karierze. Po ponad 20 latach kontraktów z dużymi i niezależnymi wytwórniami Wright wydała go w stworzonym przez siebie wydawnictwie Blues & Greens Records. Jak mówi, dzięki temu zyskała możliwość realizacji autorskich nagrań, niezależnie od trendów promowanych przez wielkie wytwórnie.

W intencji Wright najnowsze wydawnictwo celebruje jej ponad 20-letnią introspekcyjną, pełną przejmujących wspomnień podróż ku spełnieniu i artystycznej wolności. 

– To album, który zawsze chciałam nagrać, ale nie byłam jeszcze na niego gotowa – mówi. 

Jak mówi Lizz terapeutyczny charakter tej płyty polegał “na głębokiej eksploracji emocjonalnych krajobrazów, które ukształtowały jej muzyczną ekspresję”. Wśród podejmowanych tematów naczelne miejsce zajmuje strata i żal (album powstał po śmiercią babci Wright, Marthy), których cienie z kolejnymi utworami zanikają coraz bardziej dzięki transformującej, uzdrawiającej mocy miłości. 

Sercem “Shadow” są oczywiście wokalne umiejętności Wright i stylistyczna eklektyczność. “Shadow” niczym bogaty gobelin utkany jest z ciemnych brzmień w najlepszym wydaniu. Mamy tutaj gospel, blues, soul, folku i spirytual z jazzowym feelingiem. Ten zbiór zróżnicowanych stylistycznie utworów Wright splata swoim głębokim kontraltowym głosem i emocjonalnymi interpretacjami. 

Teksturę albumu dodatkowo wzbogacają wspaniałe występy gościnne – m.in. Angelique Kidjo, Meshell Ndegeocello, Arun Ramamurthy i dwójka muzyków pochodzenia indyjskiego, czyli Arun Ramamurthy i Trin Basu – oraz różnorodna gama coverów. Interpretacja Wright “I Concentrate On You” z repertuaru Cole’a Portera oraz folkowych “Who Knows Where The Time Goes” Sandy Denny’ego, “Lost in the Valley” Caitlin Canty i “I Made a Lover’s Prayer” Gillian Welch i Davida Rawlingsa daje nowe życie tym klasykom.

Przeczytaj też:

Osobiście największe wrażenie na mnie zrobiła folkowa aranżacja otwierającego album potężnego, modlitewnego utworu “Sparrow” z gościnnym udziałem Angelique Kidjo, w którym wyśmienicie połączono soulowy śpiew Lizz z afrykańskimi interwencjami Angelique. Równie wspaniale brzmi cudownie bujający kawałek “Your love” z udziałem Meshell Ndegeocello oraz fantastycznej harfistki Brendee Younger.

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

PGE Projekt Warszawa sezon 2024/2025

04.05.2025-04.05.2025
Warszawa

Orange Warsaw Festival 2025

30.05.2025-30.05.2025
Warszawa

Gdzie na Majówkę w 2025?

AC/DC

04.07.2025-04.07.2025
Warszawa

Strefa 57 Festival

02.05.2025-02.05.2025
Przytkowice

Alphaville – Forever Young

04.10.2025-04.10.2025
Szczecin, Warszawa, Wrocław

EKIPA festiwal 2025

20.06.2025-20.06.2025
Kraków

12 points go to… Finał Eurowizji 2025 w kinie

17.05.2025-17.05.2025
Warszawa

CEV Champions League Volley 2025 / Final Four

16.05.2025-16.05.2025
Łódź

Sylwia Grzeszczak

14.11.2025-14.11.2025
Gdańsk/Sopot, Kraków, Poznań i inne

Open’er Festival 2025

02.07.2025-02.07.2025
Gdynia

OFF Festival Katowice 2025

01.08.2025-01.08.2025
Katowice

Fangor Pulsacje

13.09.2025-13.09.2025
Gdańsk/Sopot, Katowice, Łódź i inne

Męskie Granie 2025

27.06.2025-27.06.2025
Gdańsk, Kraków, Poznań i inne

XTB KSW 107

14.06.2025-14.06.2025
Gdańsk/Sopot

VNL 2025 – Siatkarska Liga Narodów Kobiet

23.07.2025-23.07.2025
Łódź

JIMEK & GOŚCIE – SUBKLASYKA TOUR

17.05.2025-17.05.2025
Gdańsk/Sopot, Szczecin

Las Festival 2025

25.06.2025-25.06.2025
Lubawka

Young Leosia – Atmosfera Tour 2025

30.04.2025-30.04.2025
Toruń, Warszawa

Mecze Towarzyskie Reprezentacji Polski w piłce siatkowej

23.05.2025-23.05.2025
Gliwice, Katowice, Koszalin

Orange Warsaw Festival 2025

30.05.2025-31.05.2025

Gdzie na Majówkę w 2025?

01.01.1970-01.01.1970

AC/DC

04.07.2025-04.07.2025

Strefa 57 Festival

02.05.2025-13.09.2025

Alphaville – Forever Young

04.10.2025-29.11.2025

EKIPA festiwal 2025

20.06.2025-21.06.2025

Sylwia Grzeszczak

14.11.2025-19.12.2025

Open’er Festival 2025

02.07.2025-05.07.2025

OFF Festival Katowice 2025

01.08.2025-02.08.2025

Fangor Pulsacje

13.09.2025-16.11.2025

Męskie Granie 2025

27.06.2025-23.08.2025

XTB KSW 107

14.06.2025-14.06.2025

Las Festival 2025

25.06.2025-25.06.2025