Nowy Mata! A raczej Polak GBP. Kim jest tajemnicze wcielenie polskiego rapera z singla "Heavy"?
Teatralne propozycje na jesień – gwiazdorska obsada, uznani twórcy, niezwykłe fabuły!
Po wakacyjnej przerwie na teatralne afisze trafią zarówno komedie, jak i dramaty oparte na głośnych książkach, historie znane z hollywoodzkich filmów, a także adaptacje broadwayowskich hitów.
30.08.2024
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Jesień 2024 roku obfitować będzie w wyczekiwane premiery nowych przedstawień, jak i powracające tytuły scenicznych przebojów. Miłosne dramaty, komedie, mistrzowskie monodramy i adaptację broadwayowskiego hitu. Sprawdź, na co warto wybrać się w nadchodzących miesiącach.
Hanna Śleszyńska w spektaklu “Judy”
“Judy” to poruszająca historia legendy Hollywood Judy Garland. Od swojej premiery i triumfalnego pochodu przez sceny Broadwayu w 2006 roku, ta głośna sztuka Billiego van Zandta (tytuł oryginału, to “The Property Known as Garland”) wciąż robi ogromne wrażenie na widzach.
Polskiej adaptacji dramatu w roku 2011 roku podjął się Sławomir Chwastowski, obsadzając w tytułowej roli Hannę Śleszyńską. Popisowa kreacja aktorki – łącząca aktorstwo i piosenkę – porwała zarówno widownię, jak i krytyków. Polskie Radio oceniło sztukę słowami:
“Judy to przejmująca, ale przede wszystkim zabawna i wzruszająca historia z aktorstwem na najwyższym poziomie. Hanna Śleszyńska to artystka obdarzona wielką siłą głosu i wszechstronnym aktorskim talentem. Doskonała”.
W przedstawieniu aktorce partnerują wymiennie Hubert Podgórski i Piotr Tołoczko.
Wiadomo na razie tylko o trzech pokazach zaplanowanych jeszcze na 2024 rok. Tym bardziej warto wybrać się na któryś z nich. “Judy” zobaczyć będzie można 20 października (dwa pokazy) w Krakowie oraz 25 października w Warszawie.
opis spektaklu:
“Spektakl, niczym sprytny paparazzi, pokazuje gwiazdę od tej najbardziej intymnej strony. Znajdujemy się sam na sam z aktorką w jej garderobie. Przed nią koncert w Kopenhadze, który jak się potem okazało, był ostatni przed jej tragiczną śmiercią. Do wyjścia na scenę zostało kilkadziesiąt minut. Słuchamy opowieści o życiu, karierze, miłościach, dzieciach, wzlotach i upadkach, uzależnieniach, o bezwzględności producentów. Mówiąc w skrócie o świecie, w którym liczy się tylko pieniądz i to, czy ten pieniądz możesz jeszcze zarobić. Szokująca, zabawna i wzruszająca historia z aktorstwem na najwyższym poziomie”.
“Co gryzie Gilberta Grape’a” w Teatrze Powszechnym
Chyba każdy miłośnik kina lat 90. zna ten film w reżyserii Lasse Hallströma z Johnnym Deppem i nominowanym do Oskara Leonardo DiCaprio. Obraz powstał w 1993 roku na podstawie kultowej powieści Petera Hedgesa “Co gryzie Gilberta Grape’a”. I to właśnie książka – a nie film – była punktem odniesienia dla spektaklu w reżyserii Karoliny Kowalczyk w Teatrze Powszechnym. Na deski teatralne powieść w 2023 roku zaadaptowała Natalia Królak.
– Nie ścigamy się z filmem. Wzięłyśmy na warsztat oryginalny tekst, książkę Petera Hedgesa, i wyłuskałyśmy z niej to, co w tej historii najbardziej bolesne, niewygodne, trudne. Dla nas Co gryzie Gilberta Grape’a to opowieść o rodzinie, którą dotknęła niewyobrażalna trauma, i która nie do końca wie, jak sobie z nią poradzić, a jednak każdym znanym sobie sposobem próbuje o siebie walczyć. Zamiast koncentrować się na samym Gilbercie, skupiłyśmy się na każdym z Grape’ów z osobna, oddając im głos i widzialność. Zależało nam na tym, by przyjrzeć się tej rodzinie z szacunkiem dla bagażu ich doświadczeń, z podejrzliwością wobec ich wad i zalet, z nadzieją na ich ocalenie – mówiły o spektaklu Dziennikowi jego twórczynie.
Od czasu premiery przedstawienie cieszy się niesłabnącą popularnością. Tej jesieni w Powszechnym grane będzie – jak na razie wiadomo – pięć razy w okresie między 18 września a 5 października.
Obsada – Aleksandra Bożek, Michał Jarmicki, Andrzej Kłak, Daniel Krajewski (gościnnie, Teatr 21), Natalia Lange
opis spektaklu:
“Co gryzie Gilberta Grape’a to przypowieść na styku dramatu ciała i dramatu rodziny, próba przyjrzenia się życiu, w którym miłość zniknęła pod warstwą uwikłania, bólu i traumy. Czy całkowicie Sięgamy po kultową powieść Petera Hedgesa, żeby odkryć jaką prawdę opowiada potraktowana z troską i uważnością prosta historia rodzinna. Prawdę, a nie nasze wyobrażenie o niej. Dzięki zaangażowaniu ekspertek z przestrzeni niepełnosprawności i grubości, a także superwizorki procesu, szukamy opartych na reprezentacji form realizacji teatralnej. Zadajemy pytanie o godność tych, którzy swojej odmienności od normy nie mogą schować do kieszeni. Czy we współczesnym teatrze jest miejsce na crip – wyzwolenie osób z niepełnosprawnością oraz grubancypację – wyzwolenie osób o grubym ciele? Czy to się może w ogóle udać? Czy Grape’owie mają jeszcze szansę?”
“BLIŻEJ” Teatru 6.piętro
To również historia, którą znamy z kinowej produkcji. Film z 2004 roku – w którym zagrał Clive Owen, Julia Roberts, Jude Law i Natalie Portman – jest adaptacją granej i nagradzanej na całym świecie sztuki Patricka Marbera.
Polska odsłona miała swoją premierę w październiku 2022 roku. Opowieść o miłości, bliskości i pożądaniu na deskach Teatru 6.piętro wyreżyserował Eugeniusz Korin. W obsadzie przedstawienia znaleźli się cenieni aktorzy: Aleksandra Popławska, Pola Gonciarz, Mateusz Damięcki i Michał Żebrowski.
Spektakl tej jesieni w Teatrze 6. piętro grany będzie jeszcze w okresie od 17.09 – 15.12.
opis spektaklu:
“BLIŻEJ to naładowana emocjami, prowokująca szczerością i przewrotnym humorem opowieść o złożoności relacji między kobietą a mężczyzną. Dwie pary – Dany i Alice (Mateusz Damięcki i Pola Gonciarz) oraz Larry i Ann (Michał Żebrowski i Aleksandra Popławska) – zabierają widza w podróż po labiryntach swoich uczuć: na naszych oczach zakochują się, kochają i odkochują, wiedzeni odwieczną i rzadko kiedy zaspokajaną potrzebą bliskości drugiego człowieka”.
“ORIANA FALLACI. Chwila, w której umarłam”
“ORIANA FALLACI. Chwila, w której umarłam” to monodram wybitnej aktorki filmowej i teatralnej Ewy Błaszczyk, która jest również reżyserką tego spektaklu. Monodram powstał na podstawie tekstu Remigiusza Grzeli, który opierał się na autobiograficznych fragmentach tekstów Oriany Fallaci – jednej z najbardziej znanych dziennikarek XX wieku – oraz jej książkach “Wywiad z historią”, “Wywiad z władzą”, “Wściekłość i duma”, “Listy do nienarodzonego dziecka”.
Spektakl przeznaczony jest zarówno dla czytelników włoskiej publicystki, jak i dla tych, którym do tej pory jej twórczość była obca. Adaptacja tekstów ukazuje poglądy i doświadczenia Fallaci dotyczące zarówno sfery publicznej, jak i prywatnej.
Premiera przedstawienia odbyła się w listopadzie 2017 roku. Od tego czasu jest spektakl był regularnie prezentowany w Teatrze STUDIO i poza jego siedzibą. Krytycy docenili rolę Błaszczyk za to, że udało jej się stworzyć przekonywujący portret “kobiety walczącej ze światem o swoją indywidualność i niezależność oraz zmagającej się z własną dwoistą naturą”. Jarosław Hebel (MOJA PRZESTRZEŃ KULTURY) napisał o sztuce:
“Monodram Ewy Błaszczyk ogląda się z zapartym tchem od pierwszej do ostatniej sceny. Zgadzam się z opinią, że oglądając ten spektakl – jak ktoś napisał: […] widzowie mogli wejść wprost do serca i umysłu postaci granej przez Ewę Błaszczyk. Chyba nie ma przesady w twierdzeniu, że za sprawą wybitnego talentu tej aktorki staje przed nami pełnokrwista Oriana Fallaci niczym uderzający swoją czerwienią garnitur, w którym występuje aktorka. To wielki, wspaniały i bardzo przejmujący teatr, który skłania do myślenia”.
Najbliższe pokazy spektaklu odbędą się w Teatrze STUDIO w terminach: 4 i 6 października oraz 30 listopada.
opis spektaklu:
Fallaci to jedna z najbardziej wyrazistych dziennikarek swojej epoki. Przeprowadzała wywiady z najważniejszymi, a czasem z najniebezpieczniejszymi osobami na świecie. Tłumaczyła, że pisze o wojnie, bo wojna odsłania w ludziach to, co prawdziwe. Obnaża ich piękno i brzydotę, tchórzostwo i odwagę. Lubiła prowokować i wyprowadzać z równowagi swoich rozmówców. Fragmenty jej osobistego „Listu do nienarodzonego dziecka” stały się inspiracją dla scenicznej opowieści o najtrudniejszych doświadczeniach. Tę bolesną rozmowę z kimś, kto nie istniał, przeprowadza nie tylko rewolucjonistka, ale także kobieta. Tym razem jest to osobista wojna.
Spektakl komediowy Och-Teatru “Oszuści”
“Oszuści” to zgrabnie napisana przez amerykańskiego dramatopisarza Michaela Jacobsa komedia obyczajowa, podejmująca temat zdrady małżeńskiej. W Och – Teatrze grana jest z wielkim powodzeniem od 2020 roku. Jest to spektakl z gwiazdorską obsadą, za którego produkcją stoi Beata Ścibakówna. Aktorka do współpracy zaprosiła swojego męża Jana Englerta, który przedstawienie wyreżyserował oraz znanych aktorów: Michalinę Łabacz, Gabrielę Muskałę, Piotra Grabowskiego, Filipa Pławiaka i Zbigniewa Zamachowskiego.
Zdaniem krytyków gra aktorska oraz świetne tłumaczenie tekstu Michała Ronikiera sprawiają, że “Oszuści” są gwarancją rozrywki na wysokim poziomie. Teatr dla Wszystkich w swojej recenzji napisał, że “przedstawienie wyreżyserowane zostało sprawnie, lekko i z wdziękiem. A o to w farsie przecież chodzi”.
Przedstawienie jesienią oglądać będzie można na pokazach wyjazdowych, m.in. w Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu.
opis spektaklu:
“Wysokiej próby komedia, zbudowana z intryg i sieci małych kłamstw między dwoma małżeństwami w średnim wieku i ich zakochanymi, wchodzącymi w dorosłe życie dziećmi. Amerykański dramatopisarz Michael Jacobs zadaje w OSZUSTACH pytania o kondycję współczesnej rodziny oraz o… małżeńską nudę. Temat poważny, ale podany lekko i z poczuciem humoru. Mierzą się z nim trzy pary współczesnych kochanków: Monika (Beata Ścibakówna) i Howard (Piotr Grabowski), Sam (Zbigniew Zamachowski) i Grace (Gabriela Muskała) oraz ich dzieci Michelle (Michalina Łabacz) i Allen (Filip Pławiak). Podczas rodzinnej kolacji życie wszystkich przewraca się do góry nogami”.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł