Kariera Young Leosi rozwinęła się błyskawicznie i jak często bywa w takich przypadkach, pojawiły się obawy o to, że równie szybko się zakończy. Nic takiego jednak nie ma miejsca.

Spektakle teatralne, na które warto się wybrać w styczniu
Gwiazdorska obsada, uznani twórcy, wciągające fabuły, adaptacje kultowych dzieł i muzyka QUEEN - tak zapowiada się teatralny styczeń! Oto pięć spektakli, które polecamy wam zobaczyć na początku 2025 roku.
17.12.2024
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Zimowy wieczór w teatrze? Wybraliśmy 5 tytułów, które warto zobaczyć w styczniu. Wśród naszych typów znalazł się musical z piosenkami legendarnej grupy QUEEN, teatralna wersja głośnego filmu Larsa von Triera “Przełamując fale”, adaptacja jednej z najgłośniejszych powieści Alfreda Döblina “Berlin Alexanderplatz”, słynny “Kwartet” Ronalda Harwooda w doborowej obsadzie oraz uznana za “arcydzieło tragicznej komedii i komicznej tragedii” głośna komedia “[Things We Do for] LOVE” Alana Ayckbourna. Nie przegapcie tych pozycji!
Przeczytaj też:
“We Will Rock You” Teatru ROMA
Naszą listę otwiera musical Teatru Muzycznego ROMA z piosenkami legendarnej grupy QUEEN i librettem Bena Eltona. To ostatnia szansa na zobaczenie tego spektakularnego widowiska, ponieważ wraz z końcem stycznia 2025 przedstawienie zejdzie z afisza.
Od momentu premiery na londyńskim West Endzie w 2002 roku – gdzie był wystawiany przez 12 lat! – spektakl “We Will Rock You” zdobył uznanie na całym świecie. Również polska adaptacja okazała się wielkim sukcesem frekwencyjnym.
Dzięki niezapomnianym przebojom grupy QUEEN – takim jak “Bohemian Rhapsody”, “Radio Ga Ga”, “I Want It All”, czy “We Are The Champions” – oraz dynamicznej i pełnej humoru fabule każdy spektakl wywołuje entuzjazm widzów. Dzieje się tak, ponieważ “We Will Rock You” to przykład musicalu typu jukebox, czyli takiego, w którym znane i lubiane piosenki są kluczowym elementem narracji. Samo przedstawienie zamienia się po części w rockowy koncert gdyż publiczność swobodnie może śpiewać ukochane utwory razem z wykonawcami.
“[Things We Do for] LOVE Teatru 6. piętro
Spektakl “[Things We Do for] LOVE” warszawskiego Teatru 6. piętro to propozycja dla miłośników inteligentnej komedii, w której bohaterowie wciągnięci zostają w potężny i często niszczycielski wir namiętnych uczuć, z którego niełatwo jest wyjść całym i niepoobijanym.
Angielscy krytycy dzieło Ayckbourna uznali za “arcydzieło tragicznej komedii i komicznej tragedii”. Sam autor mówi o niej: “to sztuka, w której namiętny romans między dwojgiem ludzi niszczy wszystko wokół nich. W imię miłości można robić rzeczy, których nigdy nie zrobiłoby się w imię niczego innego; w tym zdradzać przyjaciół, kłamać i oszukiwać. Zadziwia mnie fakt, że niektóre z najgorszych ludzkich zachowań są udziałem właśnie zakochanych.”
W rolach głównych występują znani i lubiani aktorzy: Joanna Liszowska, Anna Dereszowska, Lesław Żurek i Marek Kalita. Warto też dodać, że warszawska realizacja pełna jest zaskakujących rozwiązań inscenizacyjnych – ważną rolę w przedstawieniu odgrywa m.in. wymowna scenografia, projekcje animacji oraz klimatyczna muzyka zespołu MUSE.
“Kwartet” w Teatrze Ateneum
“Kwartet” to – jak zgodnie ocenili krytycy – popis artystycznego kunsztu piątki wybitnych aktorów Teatru Ateneum: Magdaleny Zawadzkiej, Marzeny Trybały/Sylwii Zmitrowicz, Krzysztofa Gosztyły i Krzysztofa Tyńca.
Przedstawienie osadzone w domu spokojnej starości dla artystów-weteranów, gdzie spotykają się dawni sceniczni partnerzy – występujący niegdyś wspólnie w operze “Rigoletto” Giuseppe Verdiego – warto zobaczyć również ze względu na autora dramatu, ponieważ “Kwartet” jest jedną z najbardziej znanych sztuk teatralnych słynnego brytyjskiego dramaturga Ronalda Harwooda – powieściopisarza i scenarzysty filmowego, laureata Oscara w 2002 roku za najlepszy scenariusz adaptowany “Pianisty” Romana Polańskiego.
“Berlin Alexanderplatz” Teatrgalerii STUDIO
Dzięki swojej nowatorskiej, modernistycznej formie “Berlin Alexanderplatz” powieściopisarza, dramaturga i czołowej postaci niemieckiego ekspresjonizmu Alfreda Döblina od lat fascynuje twórców teatralnych i filmowych. Na jego podstawie powstał m.in. serial w reżyserii Rainera Wernera Fassbindera i głośny spektakl w reżyserii Franka Castorfa.
Zrealizowany przez Teatrgalerię STUDIO spektakl Natalii Korczakowskiej jest pierwszą polską teatralną adaptacją tej powieści i okrzyknięty został przez krytyków jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu 2016/17. Jak piszą recenzenci, jest to dzieło wyjątkowe – imponujące swoim rozmachem, znakomitymi kreacjami aktorskimi (na scenie zobaczymy m.in. Marcina Bosaka i Katarzynę Warnke) oraz warstwą wizualną i dźwiękową.
“Przełamując fale” w Teatrze Powszechnym w Warszawie
Kontrowersyjny i do bólu naturalistyczny – tak najczęściej opisywany jest głośny film Larsa von Triera “Przełamując fale” (1996), nakręcony według zasad awangardowego manifestu “Dogma 95”. Adaptacja w Teatrze Powszechnym bazując na wybranych motywach filmu odnosi się – jak mówią jej twórcy – “z najbardziej intymnej i bezbronnej perspektywy” do przedstawionych w historii Bess problemów wiary, szaleństwa, choroby, wykluczenia ze społeczności i osobistego wyzwolenia.
“Spektakl zadaje pytanie o to, czy odmowa uczestnictwa w świecie i autodestrukcja to tchórzostwo, egoizm, czy wolność znaleziona przypadkowo na śmietniku? Każda postać z Przełamując fale mierzy się z tym na swój sposób” – zapowiada przedstawienie Teatr Powszechny.
Następny artykuł