By odnieść sukces na rynku fonograficznym, często nie wystarczy sam talent. Wielu raperom i raperkom, mimo rosnącego fanbase’u, nie udało się wyrwać dla siebie większego kawałka tortu. Oto kilku z nich.
Najlepsze spektakle teatralne, na które warto zarezerwować czas w listopadzie
Od najnowszego projektu Katarzyny Zielińskiej, przez inscenizację “Zemsty” Aleksandra Fredro z Maciejem Stuhrem, po spektakl ze Zdzisławem Wardejnem, którym ten wybitny aktor świętuje jubileusz sześćdziesięciolecia pracy artystycznej - w tym miesiącu zwróć uwagę na te tytuły!
07.11.2024
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Chociaż listopadowa pogoda zachęca do przesiadywania w domu, to zapewniam, że nasza bogata oferta teatralna z pewnością zachęci was do wyjścia na zewnątrz. Z całego obfitego zbioru granych obecnie komedii, dramatów i musicali wybraliśmy pięć godnych uwagi pozycji. Wybrane z naszego eBiletowego katalogu produkcje teatralne to zarówno tytuły klasyczne, jak i nowości.
Mamy znaną sztukę Sławomira Mrożka w nowej adaptacji, bestsellerowy komediodramat Garnizonu Sztuki w gwiazdorskiej obsadzie, śpiewający monodram Katarzyny Zielińskiej, wspomnienie o Hance Bielickiej oraz współczesną inscenizację “Zemsty” Aleksandra Fredro z Maciejem Stuhrem.
Halo, tu Bielicka! Czyli być jak Hanka
Spektakl “Halo, tu Bielicka! Czyli być jak Hanka” Teatru Kamienica to muzyczna opowieść o wieloletniej przyjaźni wielkiej gwiazdy polskie estrady Hance Bielickiej z Bogdanem Brzezińskim, autorem jej ikonicznych monologów. To – jak mówią twórcy spektaklu – “historia przyjaźni dla której dystans jest bez znaczenia, wyrzeczeniach, które czasem trzeba podjąć i satysfakcji płynącej ze zrealizowanych marzeń. Opowieść o dwojgu ludziach, których połączyła praca i dzięki niej stali się sobie bliscy (choć na odległość)”.
Spektakl powstał z okazji 35-lecia pracy scenicznej Aldony Jankowskiej. Na scenie – w roli Brzezińskiego – partneruje jej Radosław Pazura.
OPIS SPEKTAKLU:
“Ona (Aldona Jankowska) – pełna temperamentu, zawsze w trasie i zawsze w centrum uwagi. On (Radosław Pazura) – introwertyczny, bezustannie w swoim krakowskim gabinecie, w cieniu gwiazdy. Razem śmieją się, kłócą, tworzą prawie trzydzieści lat i to wszystko przez telefon… W spektaklu Halo, tu Bielicka! Czyli być jak Hanka nie ujrzycie Państwo próby odwzorowania Hanki Bielickiej. Scenicznej osobowości tej gwiazdy estrady nie da się odtworzyć! Na tym polegał jej geniusz. Ujrzycie aktorkę o podobnym temperamencie i poczuciu humoru, jedną z wielu, dla których Bielicka była wzorem. Należy bowiem przywoływać i pielęgnować pamięć o tych, którzy uosabiają to, czego sami szukamy w życiu i stanowią dla nas inspirację”.
Same Plusy
“Same plusy” to świetnie przyjęty przez widzów komediodramat w gwiazdorskiej obsadzie. W spektaklu występują znakomici aktorzy: Gabriela Muskała, Grażyna Wolszczak, Marieta Żukowska i Michał Czernecki/Łukasz Simlat. Autorem scenariusza jest Cezary Harasimowicz a reżyserem wyróżniony wieloma nagrodami reżyser teatralny i telewizyjny Wawrzyniec Kostrzewski.
OPIS SPEKTAKLU:
“Zuza to współczesna polska Bridget Jones. Jest dziewczyną, której kompletnie nic w życiu nie wychodzi. Ma 40 lat, pracuje w korporacji, zaś jej życie osobiste leży w gruzach. Żyje na wiecznym minusie, jest samotna, zakompleksiona i nie wierzy, że cokolwiek może jej wyjść na plus. Jedynym bliskim Zuzy jest anonimowy „znajomy” z Facebooka. Na domiar złego dziewczyna zachodzi w ciążę z przypadkowym mężczyzną, który ulatnia się jak kamfora. Wydaje się, że Zuza już się nie pozbiera. Tymczasem drażniące koleżanki z pracy: niezbyt pojętna blondynka i zawzięta feministka okazują się prawdziwymi przyjaciółkami. Nawet machismo-boss wysupłuje z siebie drobiny empatii i wrażliwości. Rozpoczyna się zbiorowe poszukiwanie nieznanego ojca. Jednak szalona misja zawodzi. Czy jest dno, w które można zapukać od spodu? Jest. A czy jest szansa na szczęśliwe zakończenie? Oto jest pytanie…”
Kontrakt
“Kontrakt” Sławomira Mrożka w Teatrze Imka z udziałem Zdzisława Wardejna i Mikołaja Roznerskiego w reżyserii Tomasza Mana, był pierwszą, długooczekiwaną premierą Teatru IMKA Tomasza Karolaka na nowej scenie IMKA Kocjana na stołecznym Bemowie.
Tym spektaklem Zdzisław Wardejn świętował jubileusz sześćdziesięciolecia pracy artystycznej. Ten wybitny aktor – ceniony za kreacje w serialu “Królowa Bona”, filmach “Piłkarski poker”, “Vabank” i “Och Karol” – w sztuce gra rolę Magnusa, szwajcarskiego rezydenta, który zdaje się reprezentować mocne jak skała fundamentalne wartości świata Zachodu.
W roli Morisa, przybysza z kraju, “leżącego na Wschód od Zachodu i na Zachód od Wschodu”, co Mrożek określił z charakterystycznym dla siebie wyczuciem polskich paradoksów – zobaczymy Mikołaja Roznerskiego, jednego z najważniejszych aktorów młodego pokolenia (“Volta” J. Machulskiego, “Pech to nie grzech” R. Zatorskiego, seriale “Singielka” i “Osiecka”).
OPIS SPEKTAKLU:
“Stawką gry, którą toczą bohaterowie, jest wielka kariera w Hollywood oraz marzenie o awansie, a tak naprawdę poczucie sensu życia. Jak się okazuje, nie musi ono zależeć od statusu społecznego i stanu posiadania, w czym można dostrzec autobiograficzne, emigranckie motywy z życia autora. Polską prapremierę Kontraktu reżyserował pod koniec PRL wielki Kazimierz Dejmek z udziałem Zdzisława Mrożewskiego i Jana Englerta. Zachodnia Europa była dla nas wtedy nieosiągalnym marzeniem. Współcześni widzowie przekonają się, kim teraz jesteśmy i jak bardzo zmieniła się polska perspektywa w blisko dwie dekady po naszym wejściu do Unii Europejskiej”
To ja może się położę
“To ja może się położę” Teatru Komedia to solowy, satyryczno-liryczny spektakl w wykonaniu Katarzyny Zielińskiej. Autorami tekstów piosenek są Artur Andrus i Michał Chludziński a tekstów prozą Robert Górski. Opiekę reżyserską nad spektaklem sprawuje Jerzy Jan Połoński a za muzykę i aranżacje muzyczne odpowiada Marcin Partyka.
– Wszystko w tym monodramie jest osobiste i żadna piosenka nie jest przypadkowa. Wszystkie były pisane dla mnie, są przeniesieniem moich myśli, moich emocji. Ten spektakl to realizacja mojej potrzeby. Nosiłam się z nią kilka lat i myślę, że znalazłam taki dobry moment w życiu, w którym mam odwagę opowiedzieć o moim losie aktorskim – powiedziała PAP Katarzyna Zielińska.
OPIS SPEKTAKLU:
“Niby sama, ale w wielu wcieleniach. Na scenie robi to, co potrafi najlepiej – jest piosenkarką, tancerką, akrobatką, parodystką, komediantką, standuperką i muzyczką. Słodko-gorzkie i satyryczno-liryczne przedstawienie, na które składają się teksty i piosenki opowiadające o życiu oraz o pracy aktora/ki. A one bywają i ekscytujące, i frustrujące. Na scenie Katarzyna Zielińska i muzycy, w towarzystwie tekstów autorstwa Artura Andrusa, Michała Chludzińskiego, Roberta Górskiego, Tomasza Jachimka i innych. To ja może się położę nie jest zwykłym tytułem, jest zaklęciem. Najlepiej działa na kłopoty – wtedy, kiedy chcemy się z czegoś wypisać, kiedy mamy dosyć i kiedy potrzebujemy być gdzieś indziej. Tak naprawdę to starsza siostra dziecięcego zaklęcia „raz, dwa, trzy, znikasz Ty”. Chcecie zostać wtajemniczeni i dowiedzieć się jak rozszerzyć jego codzienne zastosowanie? Bohaterka naszego muzyczno-satyryczno-lirycznego wieczoru włada tą niełatwą sztuką po mistrzowsku. To ja może się położę towarzyszy jej gdy jest źle, dobrze i tak sobie. Po sukcesie zawodowym i w trakcie małżeńskiej kłótni. Podczas pozowania samotnie na tle celebryckiej ścianki i w czasie ślęczenia z dzieckiem nad pracą domową z matematyki. Wtedy właśnie zamiast abrakadabra najlepiej powiedzieć: to ja może się położę. Zróbcie sobie prezent i odkryjcie magię zdania, które zadziwiająco skutecznie pozwala wychodzić z życiowych opałów. O atmosferę i klimat tej lekcji zadbamy zapraszając Was do kawiarnianych stolików Małej Sceny Komedii, gdzie w świetle lampek i z lampką czegoś dobrego zobaczycie jak śpiewająco i z uśmiechem Katarzyna Zielińska potrafi oprowadzać po najróżniejszych rewirach codzienności. A będzie to podróż przy dźwiękach granej na żywo muzyki, pełna ironii i dystansu, czyli naszych ulubionych życiowych przypraw”.
Zemsta
“Zemsta” Teatru Komedia to klasyczna XIX-wieczna komedia i arcydzieło literatury polskiej Aleksandra Fredry, ale we współczesnej inscenizacji Michała Zadary. Jak mówi reżyser jego realizacja zrywa z podejściem “szlachetnie, czyli nudno i po literach” albo “radykalnie, czyli napisane raz jeszcze”.
W obsadzie zobaczymy: Macieja Stuhra (Papkin), Arkadiusza Brykalskiego (Cześnik), Bartosza Porczyka (Rejent), Barbarę Wysocką (Podstolina), Filipa Lipieckiego (Wacław), Paulinę Szostak (Klara), Monikę Cieciorę (Śmigalski), Mikołaja Woubisheta (Dyndalski), Damiana Mirgę (Perełka, Ochroniarz, Barman) oraz Roberta Ostolskiego, Pawła Stefaniaka, Krzysztofa Iwańskiego (Mularze).
OPIS SPEKTAKLU:
“Zemsta w Teatrze Komedia to sztuka, w której nikt nie spiera się o mur graniczny i nie opowiada o wojnie polsko-polskiej. W spektaklu reżyserowanym przez Michała Zadarę mówimy za to o władzy, miłości, pieniądzach i marzeniach. To Zemsta współcześnie, ale taka, jakiej chciałby Fredro. Trwa walka o nieruchomość między Cześnikiem i Rejentem. Obaj są bezlitośni i mają nadzieję, że władza wyleczy ich z potwornej samotności. Sztuka stłamszona przez 150 lat przez poczciwe inscenizacje odradza się w Teatrze Komedia jako bezkompromisowy konflikt o majątek i wpływy. Zemsta to sztuka o problemach duchowych bogatych ludzi i o ich nienasyceniu. W świecie zemsty potencjał przemocy jest zawsze wysoki. I czasami przemoc wybucha z byle jakiego powodu, a w spory angażowane są kolejne pokolenia. To inscenizacja w światłach wielkiego miasta, ale z drugiej strony to również Zemsta bez skrótów, grana wierszem zgodnie z zapisem, nie przepisana na nowo – i taka, jakiej chciał autor: z branymi na poważnie, skomplikowanymi i żywymi postaciami, których śmieszność potęguje często tragizm. Jeśli myślicie, że w Zemście wszystko dzieje się z powodu sporu o mur dzielący na dwie części zamek zamieszkały przez Cześnika i Rejenta, to u nas dowiecie się jak było naprawdę. Bo mur nie odgrywa u Fredry żadnej roli fabularnej, jest tylko przykładem napiętej sytuacji. Wszystko może być pretekstem do wybuchu przemocy… nawet kilka cegieł”.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł