Kategorie
eBilet

Muzyka

Nowe technologie w produkcji muzycznej: cyfrowe audio i automatyzacja

Fot. Shutterstock/Stock-Asso

Produkcja muzyki w latach 20. XXI wieku wygląda zupełnie inaczej, niż jeszcze 10-20 lat temu. Tak, jak i w poprzednich dekadach, wykorzystuje się do tego nowoczesne technologie. Te jednak zmieniają się coraz bardziej i teraz pozwalają nam na tworzenie muzyki bez udziału instrumentów. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest cyfrowe audio oraz automatyzacja. Opowiemy Ci także o narzędziach, które można lub w niedalekiej przyszłości będzie można wykorzystać.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Czym jest cyfrowe audio w produkcji muzyki?

O ile cyfrowy zapis czy montaż dźwięku jest już swego rodzaju standardem w świecie muzyki, tak produkowanie dźwięków w sferze cyfrowej jest już czymś stosunkowo nowszym. 

Jak to wygląda w praktyce?

Dźwięki tworzone analogowo, są zapisywane cyfrowo za pomocą ciągów liczb. Przez to nagrania dźwięku są tylko częścią i pewnym przybliżeniem całego spektrum, które możemy usłyszeć na żywo w naturze. Warto jednak pamiętać, że z każdym rokiem zwiększają się możliwości cyfrowego zapisu audio, dzięki czemu jest on coraz precyzyjniej odtwarzany za pomocą komputerów i innych urządzeń. 

Jak dźwięk analogowy zmienia się w cyfrowe audio?

Podczas nagrywania muzyki tworzonej analogowo, dźwięk jest próbkowany w regularnych odstępach czasu. W ciągu jednej sekundy tych próbek może być zebranych naprawdę mnóstwo. Im ich więcej, tym lepsza będzie jakość dźwięku. Oprócz tego na sam dźwięk cyfrowy ma wpływ także głębia bitowa, czyli to, ile informacji zawiera każda zarejestrowana próbka dźwięku. 

Zapisywanie i przechowywanie cyfrowego audio

Cyfrowe audio można zapisywać w różnych formatach. Trzeba jednak pamiętać, że każdy z nich to pójście na pewien kompromis między jakością dźwięku a rozmiarem samego pliku dźwiękowego. Przykładowo wysoka jakość dźwięku jest chętnie odsłuchiwana, jednak rozmiar pliku jest na tyle duży, że nie korzystamy z niego na przenośnych urządzeniach, np. smartfonach czy MP3. Jednak przez to, że urządzenia te mają coraz większą wbudowaną pamięć, dźwięk może być coraz lepszy.

Konwersja cyfrowego audio

Dźwięk zapisany cyfrowo możemy konwertować. Oznacza to, że możemy zmieniać format pliku np. z MP3 na WAV. To pozwala na wykorzystywanie tego samego nagrania do różnych celów. 

Cyfrowe audio tworzone przez maszyny

Jednym ze sposobów produkowania muzyki za pomocą komputerów jest generowanie sekwencji muzycznych poprzez losowe lub wybrane modulacje. Najlepiej oceniane sekwencje zostają wyselekcjonowane i skrzyżowane, aby utworzyć kolejne. Proces ten jest automatycznie powtarzany tak długo, aż osiągniemy zadowalające rezultaty. 

Narzędzia do tworzenia cyfrowego audio

Muzykę możemy tworzyć za pomocą różnych narzędzi, np. Amper Music, czyli platformy, która pozwala na generowanie muzyki na podstawie wybranego tempa, analogicznych kryteriów oraz gatunku. Jest także AIVA, która została oparta na nieco bardziej skomplikowanych procesie głębokiego uczenia. Za to Jukedeck pozwala także na wybranie nastroju muzyki, którą chcemy stworzyć. Program Flow Machines łączy różne style muzyczne i tworzy oryginalne utwory. 

Wszystkie te narzędzia opierają się na sztucznej inteligencji, która zmniejsza do niezbędnego (na razie) minimum udział samego muzyka w tworzeniu dźwięków. Tak stworzone utwory wykorzystuje się najczęściej:

  • do tworzenia jingli reklamowych,
  • do tworzenia muzyki stanowiącej tło nagrania, wydarzenia,
  • do innych projektów komercyjnych. 

Oczywiście tworzenie cyfrowego audio za pomocą sztucznej inteligencji może być wykorzystywany także do produkowania muzyki rozrywkowej. Specjalne narzędzia pozwalają na tworzenie ścieżki dźwiękowej bez udziału muzyków i instrumentów, zachowując coraz bardziej naturalne brzmienie instrumentów akustycznych. Za kilka-kilkanaście lat możemy nie być w stanie odróżnić dźwięku prawdziwych instrumentów od muzyki tworzonej cyfrowo.

Automatyzacja w muzyce

Świat pędzi do przodu i coraz częściej tradycyjne działanie jest po prostu zbyt wolne. Dlatego producenci muzyczni korzystają z automatyzacji, które pozwalają im zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii. Z jakich narzędzi można korzystać, by zautomatyzować produkcję muzyki?

Mikrofony modelujące

To, że producenci muzyczni zmieniają brzmienie dźwięków czy głosu, nie jest tajemnicą. Dzięki mikrofonom modelującym mogą zrobić to jeszcze szybciej i łatwiej. Zapis z takiego mikrofonu pozwala na zmianę barwy czy dystansu źródła dźwięku od mikrofonu. 

Wzmacniacze cyfrowe

Zamiast analogowych wzmacniaczy można wykorzystywać programy komputerowe, które nie tylko oszczędzają masę miejsca, jaką zajmowałby analogowy sprzęt, ale także czas. Dzięki programom do wzmacniania dźwięku, można poprawiać go wielokrotnie i dopasowywać tak, by było idealnie. Dodatkowo możemy korzystać z szeregu innych opcji, których analogowe wzmacniacze nam nie dadzą. I co najważniejsze: nawet jeśli podczas nagrań coś pójdzie nie tak, w każdej chwili możemy poprawić dźwięk jednym kliknięciem.

Wtyczki z barwami dźwięków

Jeśli nie mamy dostępu do profesjonalnego studia nagraniowego, możemy wykorzystać wtyczki z barwami dźwięków. Pozwalają one na uzyskanie niemal naturalnych dźwięków niektórych instrumentów (np. perkusji) bez udziału instrumentów. Dodatkowo można w każdej chwili zmienić te barwy na inne i uzyskać satysfakcjonujący efekt za pomocą kilku kliknięć. 

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja może pomóc zautomatyzować produkcję muzyki na bardzo różne sposoby, m.in.:

  • generując zapis nutowy,
  • tworząc muzykę na podstawie obrazu,
  • generując muzykę na postawie opisu tekstowego.

 

Już teraz sztuczna inteligencja ma swoje własne, cyfrowe zespoły, tworzy piosenki nieżyjących już muzyków oraz „nagrywa” oryginalne utwory. A przecież automatyzacja w muzyce będzie coraz bardziej zaawansowana. 

 

Źródła:

[1] https://wsiz.edu.pl/blog-naukowy/zastosowanie-sztucznej-inteligencji-w-komponowaniu-i-tworzeniu-muzyki/ (dostęp z dnia 14.12.2023 roku)

Fot.

Nowości na eBilet

Nowości na eBilet

VINCENT VAN GOGH. Curriculum Vitae

09.12.2025-09.12.2025
Lublin

Wojtek Myrczek – Koncert największych świątecznych przebojów

14.12.2025-14.12.2025
Warszawa

Ralph Kaminski & my best band in the world “Góra”

21.01.2026-26.02.2026
Gdańsk, Łódź

LED Symfonia Światła i Dźwięku – wyjątkowe muzyczne widowisko

24.04.2026-24.04.2026
Łódź

Ewa Bem & Andrzej Jagodziński Band – Koncert Noworoczny

03.01.2026-03.01.2026
Legnica

TAMER NAFAR

05.02.2026-05.02.2026
Wrocław

Jak zawsze

31.12.2025-24.06.2026
Warszawa

Polonia Warszawa vs Odra Opole

09.11.2025-09.11.2025
Warszawa

Archive

08.04.2026-08.04.2026
Warszawa

Villagers of Ioannina City + Sunnata

11.03.2026-12.03.2026
Kraków, Warszawa

Myrath

09.04.2026-10.04.2026
Kraków, Warszawa

ZWIEDZANIE: FABRYKA NORBLINA W PIGUŁCE

08.11.2025-30.11.2025
Warszawa

Zaucha Fest & Mery Brown – Andrzejki

30.11.2025-30.11.2025
Kraków

JEST TAKI DZIEŃ – koncert świątecznych przebojów w Starym Klasztorze!

17.12.2025-17.12.2025
Wrocław

SENDING YOU LIGHT. Koncert na rzecz działań Lekarzy bez Granic w Gazie

29.11.2025-29.11.2025
Gdańsk
Avatar autora wpisu
Klaudia Jaroszewska-Kotradii

Klaudia Jaroszewska-Kotradii – multipasjonatka, która nie potrafi usiedzieć w miejscu. Zafiksowana na punkcie rozwoju i zdobywania wiedzy wszelakiej. Prywatnie mama, żona i kreatywna dusza, która na równi uwielbia Sanah i The Hardkiss.