Kariera Young Leosi rozwinęła się błyskawicznie i jak często bywa w takich przypadkach, pojawiły się obawy o to, że równie szybko się zakończy. Nic takiego jednak nie ma miejsca.

Muzyczne nominacje do Oscarów 2025: kontrowersje i historia pewnej klątwy
Nominacje do Oscarów 2025 nareszcie zostały ogłoszone. Jak zawsze nie zabrakło niespodzianek przy czym wiele tegorocznych decyzji członków Akademii w kategoriach muzycznych wzbudziło zaskoczenie, jak m.in. dyskwalifikacja Hansa Zimmera i pominięcie Trenta Reznora.
24.01.2025
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Oscary 2025 – muzyczne nominacje
Rozdanie Oscarów to nie tylko święto kinomanów, ale również miłośników muzyki filmowej. Tegoroczne nominacje do 97. edycji konkursu mieliśmy poznać trochę wcześniej. Jednak ze względu na szalejące w okolicach Los Angeles pożary, Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej była zmuszona do przełożenia terminu ogłoszenia swoich nominacji. Dlatego kandydatów do tegorocznej nagrody w kategoriach “Najlepsza muzyka” i “Najlepsza piosenka” poznaliśmy 23 stycznia 2025.
Deszcz oscarowych nominacji dla “Emilii Pérez”, “Wicked” oraz “Kompletnie nieznanego” świadczy, że w tym roku członkowie Akademii postawili na musicale i filmy muzyczne. Najwięcej, bo aż 3 nominacje w kategoriach “muzycznych” otrzymał kinowy hit “Emilia Pérez” Jacquesa Audiarda zdobywając dwie nominacje w kategorii “Najlepsza piosenka” i jedną za najlepszy soundtrack. Wśród oscarowych komentatorów ta druga nominacja wzbudziła pewne kontrowersje, zważywszy na ilość i rolę samego score’u w tym obrazie.
Moc zaskoczeń i kontrowersje wokół “Wicked” i “Diuny”
W wyścigu po muzycznego Oscara udziału nie weźmie muzyka Hansa Zimmera do drugiej części “Diuny”. Za oprawę dźwiękową do pierwszej części filmu kompozytor otrzymał swojego drugiego w karierze Oscara. Tym razem jednak Zimmer nie znalazł się na liście nominantów. Dyskwalifikacja ścieżki do drugiej części filmu wiąże się z przepisem Akademii dotyczącym muzyki w kontynuacjach, mówiący o tym, że ubiegać się o Oscara za muzykę może tylko kontynuacja filmu w której jedynie 20% ścieżki dźwiękowej może składać się z kompozycji użytych w częściach poprzednich.
Dlatego też pewne kontrowersje wśród komentatorów wzbudziła obecność ścieżki do “Wicked” wśród nominowanych produkcji. W filmowej adaptacji brodwayowskiego musicalu wykorzystano muzykę ze scenicznego pierwowzoru. Jednak jak tłumaczy Amerykańska Akademia Sztuki Filmowej, adaptacje sztuki teatralnych rządzą się innymi prawami, niż kontynuacja filmowych produkcji. Czy to tłumaczenie jest przekonujące? Nie dla wszystkich. Nie jest to pierwszy raz, kiedy w tej oscarowej kategorii pojawiają się kontrowersyjne decyzje wynikające z bardzo skomplikowanego – i zmieniającego się nader często – zestawu reguł.
Przeczytaj też:
- Muzyczne dziedzictwo “Króla Lwa”
- “The Bear” brzmi pysznie!
- Nie tylko “Fallout”! Najlepsze soundtracki do seriali i filmów postapo
Poza Zimmerem, wśród wielkich nieobecnych wśród nominowanych do Oscara w tym roku wymienia się też Trenta Reznora i Atticusa Rossa, których ścieżka dźwiękowa do filmu “Challengers” została nagrodzona przecież Złotym Globem.
A kto zdobył nominacje? Wśród nominowanych tzw. “wielkich nazwisk” znalazł się m.in. John Powell, dla którego to druga nominacja do Oscara po “Jak wytresować smoka nominacją do Oscara” oraz Volker Bertelmann, który dzięki “Convlave” zdobył trzecią w swojej karierze nominację do nagrody Akademii. Kompozytor wcześniej nagrodzony został Oscarem za ścieżkę dźwiękową do “Na zachodzie bez zmian” w 2022 roku.
Klątwa Diane Warren
Nikt inny w historii oscarowych nagród muzycznych w kategorii najlepszej filmowej piosenki nie był nominowany częściej, niż Diane Warren, która w tym roku po raz szesnasty ubiegać się będzie o statuetkę. Co ciekawe obwołana niegdyś “najważniejszą kompozytorką na świecie” Warren do tej pory nie zdobyła ani jednej statuetki, pomijając tzw. Honorowego Oscara, którym została wyróżniona w 2022 roku. Nie bez powodu więc w Hollywood mówi się o “oscarowej klątwie Diane Warren”.
Amerykanka znana m.in. ze współpracy z Whitney Houston, Celine Dion, Cher, Aerosmith, Taylor Swift, Christiną Aguilerą, Mariah Carey, Lady Gagą i Toni Braxton ma na koncie aż 33 piosenki, które trafiły do Top 10 listy przebojów “Billboardu”. Jednak do tej pory – mimo licznych, bo kilkunastu nominacji – kompozytorka ani razu nie wygrała Oscara!
Tym razem Diane Warren powalczy o Oscara z piosenką “The Journey” z netfliksowego filmu Tylera Perry’ego “Batalion 6888” . Wykonująca utwór H.E.R. w 2021 roku zdobyła oscarową statuetkę za wykonanie “Fight for You” z filmu “Judasz i Czarny Mesjasz”. Może więc tym razem poszczęści się też pechowej kompozytorce?
Przeczytaj też:
Lista nominowanych do Oscara w kategoriach muzycznych
Do kogo w ostateczności trafią Oscary dowiemy się 2 marca. Poniżej przedstawiamy pełną listę muzycznych nominacji.
Najlepsza ścieżka dźwiękowa:
- “The Brutalist” – Daniel Blumberg
- “Emilia Pérez” – Clément Ducol & Camille
- “Convlave” – Volker Bertelmann
- “Wicked” – John Powell & Stephen Schwartz
- “The Wild Robot” – Kris Bowers
Najlepsza piosenka:
- “El Mal” z filmu “Emilia Pérez” – Clément Ducol & Camille, Lyric by Clément Ducol, Camille & Jacques Audiard
- “The Journey” z filmu “The Six Triple Eight” – Diane Warren
- “Like a Bird” z filmu “Sing Sing” – Abraham Alexander & Adrian Quesada
- “Mi Camino” z filmu “Emilia Pérez” – Clément Ducol & Camille
- “Never Too Late” z filmu “Elton John: Never Too Late” – Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt & Bernie Taupin
Poprzedni artykuł
Następny artykuł