Media społecznościowe obiegło zdjęcie… oryginalnego składu Acid Drinkers! Szykuje się wielki powrót do korzeni?
Jakie miejsca w teatrze są najlepsze?
Takiej odpowiedzi się nie spodziewasz, ale… to zależy. I to od wielu czynników: twojego wzrostu, wrażliwości słuchu, wzroku, a także stanu zdrowia czy ogólnych upodobań. Niestety, nie możemy powiedzieć, że miejsce 4. w rzędzie 5. jest najlepsze, bo to może być prawda zaledwie w kilku przypadkach, a inne osoby na tym konkretnym miejscu będą się męczyć (poza tym wszyscy nie kupią biletów na jedno miejsce, prawda?). W tym artykule nie znajdziesz jednoznacznej odpowiedzi. Przedstawiamy ci za to analizę poszczególnych miejsc na widowni, byś mógł zdecydować, które będzie dla ciebie najlepsze.
08.09.2024
Klaudia Jaroszewska-Kotradii
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Miejsca w pierwszym rzędzie w teatrze – czy faktycznie są najlepsze?
Wydawać by się mogło, że miejsca w pierwszym rzędzie są najlepsze, ale… nie dla wszystkich. Jeśli jesteś naprawdę niską osobą to z jednej strony żadna głowa przed tobą nie będzie zasłaniać ci sceny. Z drugiej strony jednak jeśli scena jest wyższa, będziesz siedzieć z zadartą głową. O ile podczas krótszych spektakli nie będzie to aż tak problematyczne, tak w przypadku tylko 2-godzinnych możesz później odczuwać niesamowity ból karku.
Oprócz tego miejsca w pierwszym rzędzie są najbliżej sceny (wow, Amerykę odkryliście!), więc jest tam najgłośniej. Jeśli więc masz wrażliwy słuch i naprawdę nie lubisz hałasu, wybierz lepiej nieco dalsze miejsca.
Pierwszy rząd jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które słabo widzą z daleka (nawet w okularach). Może się okazać, że lekkie zadzieranie głowy (lub nie, jeśli jesteś wyższy) będzie warte tego, by zobaczyć twarze aktorów, ponieważ to właśnie mimika wpływa na odbiór poszczególnych scen.
Plusy miejsc w pierwszym rzędzie
- nikt nie zasłania widoku głową czy fancy nakryciem głowy,
- osoby niedowidzące mogą zobaczyć aktorów lepiej niż z dalszych rzędów,
- miejsca są wygodne, ponieważ przed nimi jest dość spora przestrzeń (idealne dla wysokich osób, ale z drugiej strony niższe osoby za nimi mogą być niepocieszone).
Minusy miejsc w pierwszym rzędzie
- wysoka głośność, która może być nieodpowiednia dla wrażliwszych uszu,
- jeśli scena jest dość wysoko, a ty jesteś niski, będziesz zadzierać głowę.
Środkowe miejsca na parterze w teatrze – dla kogo są?
Środkowe miejsca na parterze są uważane za najlepsze (a szczególnie, gdy widownia ma amfiteatralną budowę, czyli tak jak w kinie: każdy kolejny rząd jest nieco wyżej, dzięki czemu nikt nikomu nie zasłania). Dobrze widać z nich scenę (chyba, że jesteś dość niski i przed tobą siedzą wysokie osoby, a widownia jest ustawiona w całości płasko na podłodze). Również rozkład dźwięku jest dość równomierny, dzięki czemu nie będzie ani zbyt głośno, ani zbyt cicho. Z tych miejsc będziesz dobrze widział aktorów oraz ich mimikę, która jest w teatrze niezwykle ważna.
Problem pojawia się w przypadku osób, które:
- mają problemy z poruszaniem się (między siedzeniami przejście jest dość wąskie),
- są bardzo wysokie (mało miejsca na nogi),
- są w ciąży (siedząc na środku, trudno wyjść do toalety, bez przeszkadzania innym, jednocześnie nacisk na pęcherz moczowy nie pozwala na odsunięcie skorzystania z toalety w czasie nawet o kilka minut).
Plusy środkowych miejsc
- nikt nie zasłania widoku głową czy fancy nakryciem głowy (jeśli jest to budowa amfiteatralna, czyli każdy kolejny rząd jest nieco wyżej niż poprzedni),
- siedzisz na wprost sceny, przez to nie masz zaburzonego odbioru przedstawienia, jak ma to miejsce w przypadku bocznych miejsc, z których obserwujesz spektakl pod kątem,
- najlepszy rozkład dźwięku (wszystko usłyszysz wyraźnie),
- dobrze widać aktorów oraz ich mimikę.
Minusy środkowych miejsc
- ceny biletów na te miejsca są przeważnie droższe,
- duże zainteresowanie sprawia, że trzeba bardzo szybko polować na bilety, by zdążyć zgarnąć dla siebie najlepsze miejsca (na najlepsze spektakle wyprzedają się nawet w kilka minut),
- jeśli budowa widowni jest płaska, niższe osoby mogą nic nie widzieć,
- kobiety w ciąży nie będą mogły wyjść do toalety bez przeszkadzania innym (a w ich przypadku odsunięcie tej czynności w czasie jest niemal niemożliwe),
- osoby, które mają problemy z poruszaniem się, mogą z trudem dostać się na swoje miejsca, a później je opuścić (najlepiej, by przyszły jak najwcześniej, ponieważ “przepychanie” się na swoje miejsca w ich przypadku może być niemal niemożliwe),
- mało miejsca na nogi, co może być problematyczne dla bardzo wysokich osób, które nie chcę rozkładać szeroko kolan i ograniczać miejsca innym.
Miejsca na balkonie w teatrze – warto?
Miejsca na balkonie w teatrze wydają się kuszące, ponieważ są położone wyżej i teoretycznie można oglądać spektakl z góry, przez co nikt nie będzie nam zasłaniać. Niestety, tylko teoretycznie, ponieważ:
- barierka balkonu może kończyć się na poziomie wzroku, co ograniczy widoczność (ogólnie często miejsca na balkonach są oznaczone jako te o “ograniczonej widoczności”, co możesz zobaczyć już podczas kupowania biletów przez internet. Jeśli kupujesz stacjonarnie, zostaniesz poinformowany o niedogodnościach),
- są oddalone od sceny, więc możesz nie widzieć dobrze np. mimiki aktorów,
- w niektórych teatrach dźwięk na balkonach jest słabszy, więc zrozumienie dialogów może być utrudnione,
- w ostatnich rzędach na balkonie tylnym możesz kompletnie nic nie widzieć.
Nie oznacza to jednak, że te miejsca są beznadziejne. Często są idealne dla wysokich osób, które mają tam więcej miejsca na nogi oraz które będą dobrze widzieć, bo ich wzrok będzie sięgał ponad barierki. Mówimy tutaj raczej o balkonach bocznych oraz pierwszym rzędzie balkonu tylnego.
Polecamy na eBilet
Plusy miejsc na balkonie
- atrakcyjna cena biletów (przykładowo w Teatrze Capitol we Wrocławiu bilety w III sektorze, czyli na balkonach kosztują 75-85 zł na spektakl “Romeo i Julia”, a na parterze te same bilety kosztują 120 zł-130 zł. Różnica jest więc spora. Jeśli zależy ci na wybraniu się do teatru, ale chcesz zapłacić mniej, to mogą być miejsca idealne dla ciebie),
- osoby, których wzrok sięga nad barierkę, będą doskonale widzieć całą scenę,
- scena jest widoczna z góry i w całości (pod warunkiem, że faktycznie coś widzisz), dzięki czemu widzisz nieco więcej, niż gdybyś siedział na balkonie,
- wysokie osoby mają więcej miejsca na nogi (mówimy tutaj raczej o balkonach bocznych oraz pierwszym rzędzie balkonu tylnego).
Minusy miejsc na balkonie
- scena jest oddalona, więc możesz nie widzieć aż tak dobrze szczegółów,
- niskie osoby będą widzieć barierkę zamiast sceny (takie miejsca przeważnie są oznaczone jako te z ograniczoną widocznością) lub osoby przed nimi, a sceny w ogóle nie zobaczą,
- dźwięk może być nieco gorszy, przez co nie będziesz dobrze rozumiał poszczególnych wypowiedzi.
Boczne miejsca na parterze w teatrze – dla kogo są idealne?
Boczne miejsca w teatrze są całkiem dobrym wyborem w wielu sytuacjach, m.in.:
- gdy jesteś w ciąży i często korzystasz z toalety (siedząc “na wylocie”, nie będziesz nikomu przeszkadzać wychodzeniem i wchodzeniem, a tych może być kilka),
- gdy masz problem z poruszaniem się (nie będziesz musiał męczyć się, by zająć swoje miejsce),
- czasem cena biletów na te miejsca jest niższa, ale rzadko się to zdarza (warto sprawdzić!),
- gdy jesteś opiekunem osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim (będziesz siedzieć obok tej osoby).
Niestety, w wielu przypadkach miejsca te mają gorszą widoczność sceny (czasem pod znacznym kątem).
Plusy miejsc bocznych na parterze
- siedzenie “na wylocie” pozwala wyjść do toalety bez przeszkadzania innym (szczególnie ważne dla ciężarnych),
- zdarza się, że cena biletów w tych miejscach jest niższa,
- opiekun osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim siedzi obok niej,
- osoby, które mają trudności w poruszaniu się, mogą bez problemu zająć swoje miejsca (nie trzeba się przeciskać).
Minusy miejsc bocznych na parterze
- ograniczona widoczność sceny (czasem widać ją pod kątem, ale w wielu przypadkach nie jest to problematyczne, w przeciwieństwie do balkonów),
- dźwięk może rozkładać się nierównomiernie (cudzoziemcy, którzy znają dobrze język polski, mogą nie zrozumieć wypowiedzi aktorów),
- w przypadku spektakli, w których angażowani są widzowie, możesz być “na celowniku” (jeśli tego nie lubisz, usiądź bliżej środka lub na balkonie),
- wysoka osoba siedząca na skraju może wystawić nogi w bok, przez co nie będzie zajmować cudzej przestrzeni i będzie też siedzieć nieco wygodniej, niż gdyby musiałabyś wciśnięta między fotele).
Jak widzisz, wybór miejsc w teatrze nie jest prosty i naprawdę zależy od wielu czynników. Dlatego warto być sceptycznie nastawionym do treści typu “to miejsce jest najlepsze”, bo dla ciebie może okazać się niekorzystne. Zanim więc kupisz bilety, dokładnie przeanalizuj to, co tu napisaliśmy i wybierz takie miejsce, które sprosta twoim oczekiwaniom (nikt nie wmówi ciężarnej kobiecie, że miejsca na środku są najlepsze!).
Poprzedni artykuł
Następny artykuł