Kategorie
eBilet

Beyonce

Jak nie wydawać fizycznych wersji albumów? Beyoncé przykładem

Fani Beyoncé wyrażają swoje niezadowolenie w związku z okrojonym wydaniem fizycznym albumu "COWBOY CARTER", a my zastanawiamy się nad losem winyli i płyt CD.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Powracający już wielokrotnie temat retromanii w tekstach na naszym portalu dotyczy oczywiście także wydań fizycznych albumów. Moda na winyle w pewnym momencie stała się ogromnym ruchem, a sprzedaż czarnych placków znacząco wzrosła. W efekcie też coraz większa liczba artystów decydowała się na wydawanie swojej muzyki w takiej formie, pomimo królowania streamingów. Gdzieś z dala od tej mody wciąż funkcjonują płyty CD. Dalej regularnie tłoczone, wciąż kupowane, za młode, by również załapać się na retromanię, a za stare, by być używane zgodnie z przeznaczeniem. Fani nie wyobrażają sobie jednak by wydań CD nie było, lub by były traktowane po macoszemu. Przekonała się o tym Beyoncé.

Zapłać więcej, otrzymasz… mniej

29 marca ukazał się “COWBOY CARTER”, ósmy studyjny album Beyoncé. Składa się on z aż 27 utworów, choć bardziej staroświeccy fani, którzy słuchają muzyki tylko z nośników fizycznych, mogliby o tym… nie wiedzieć. Okazuje się bowiem, że “COWBOY CARTER” w wersji na płyty winylowe został okrojony o pięć utworów, a w wersji na CD o jeden. Wściekli fani wyrazili już swoje niezadowolenie tym faktem w mediach społecznościowych. Powodem takiej decyzji artystki jest z pewnością pojemność nośników. Trudno się dziwić jednak oburzeniu osób, które zdecydowały się na zakup wydań fizycznych i otrzymują w pewien sposób niepełny produkt.

Nie ma powodów, by usprawiedliwiać Beyoncé, ale podejrzewam, że znajdą się i tacy nabywcy winyli czy płyt CD, którym taki stan rzeczy zupełnie nie przeszkadza, lub przynajmniej oburza ich znacznie mniej. Wydania fizyczne obecnie w wielu, jeśli nie większości przypadków, są bardziej przedmiotami kolekcjonerskimi. Fani kupują je, by wesprzeć artystę i by fizycznie mieć coś, co reprezentuje ich przywiązanie do niego. Ta ideowość ma dwie strony i może zostać łatwo wykorzystana, na co zwróciła uwagę niedawno Billie Eilish.

“Artyści robią wszystko, żeby zarobić jak najwięcej pieniędzy nie zważając na nic”

W wywiadzie dla magazynu “Billboard” laureatka dwóch nagród Oscara zwróciła uwagę na irytujący ją proceder dotyczący wydań fizycznych:

“Dla niektórych artystów, bardzo ważne jest tworzenie wielu wydań winyli, czasem różniących się tylko opakowaniami, żeby zwiększyć sprzedaż i liczby (…) to wszystko dzieje się na naszych oczach, a ludziom po prostu uchodzi to na sucho. Naprawdę frustruje mnie to, że ktoś robi wszystko, co w jego mocy, aby zachować zrównoważony rozwój, a w tym samym czasie, niektórzy z największych artystów na świecie, tworzą cholernych 40 różnych okładek swoich winyli, tylko po to, abyś kupował więcej. To marnotrawstwo i denerwuje mnie, że wciąż jesteśmy w punkcie, w którym artyści robią wszystko, żeby zarobić jak najwięcej pieniędzy nie zważając na nic”. (tłumaczenie własne)

Eilish kładzie w swojej wypowiedzi duży nacisk na aspekt ekologiczny i eksploatacyjny takiego zachowania, ale warto spojrzeć na mnogość wydań tego samego albumu również od strony moralnej. Wielu fanów pała tak dużą miłością do swoich idoli, że kupią każdą rzecz związaną z ich ukochanym twórcą, by mieć “pełną kolekcję”. Wydawanie kilku edycji deluxe różniących się czasem jednym utworem, dodanymi remiksami czy, tak jak wskazała Billie, inną okładką, to dla takich fanów dodatkowe koszty, za właściwie tę samą zawartość.

Przede wszystkim zaufanie fanów

Znajdą się osoby, które stwierdzą, że okrojone wydania fizyczne mogą przyczynić się do upadku. W końcu mało kto, nawet jeśli kupuje winyle czy płyty CD, odtwarza z nich muzykę. Sądzę jednak, że potrzeba wyrażenia siebie poprzez posiadanie rzeczy związanych z ulubionym artystą zawsze będzie silniejsza. Fani dalej będą kupować płyty, czy to winylowe, czy CD. To, co może zmienić okrajanie wydań fizycznych, to zaufanie fanów do swoich idoli. A tego z pewnością nie chce żaden artysta, niezależnie od zysków, czy ponoszonych kosztów.

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

Majtis Akustycznie – Mały chłopiec, duża scena

21.09.2025-21.09.2025
Kraków

Jann: Liminal Tour (it could sound like this)

03.12.2025-10.12.2025
Gdańsk, Katowice, Poznań i inne

ZORZA

29.08.2025-30.08.2025
Katowice

Romantyczny Chopin – Wystawa Immersyjna

19.09.2025-31.10.2025
Warszawa

Festiwale dla Ciebie

Pekao S.A. Superpuchar Polski 2025

27.09.2025-28.09.2025
Warszawa

ARK: Victoria

21.11.2025-22.11.2025
Poznań, Warszawa

Kabaret Neo-Nówka: Pokolenie DNA – Nowy Program 2025

10.10.2025-30.11.2025
Dąbrowa Górnicza, Gorzów Wielkopolski, Gryfice i inne

XTB KSW 112 Szczecin

15.11.2025-15.11.2025
Szczecin

Mazury Hip Hop Festiwal 2026 REBORN

16.07.2026-16.07.2026
Giżycko

Krzysztof Zalewski “ZGłowy Tour III”

10.10.2025-12.12.2025
Białystok, Częstochowa, Gdańsk i inne

FAME 27: Soldić vs Adamek

06.09.2025-06.09.2025
Gliwice

COMA RE-START: Gra o Wszystko

05.10.2025-07.12.2025
Gdańsk/Sopot, Katowice, Kraków i inne

Miuosh x Zespół Śląsk wystąpią na Superauto.pl Stadion Śląski

20.06.2026-20.06.2026
Chorzów

Taneczny Spodek 2026 – Festiwal Muzyki Disco

14.02.2026-14.02.2026
Katowice

12th Warsaw Tattoo Convention powered by Perła

06.09.2025-07.09.2025
Warszawa

Perfect & Łukasz Drapała – Reaktywacja

28.11.2025-16.01.2026
Suwałki, Toruń

Zwiedzanie ZOO Warszawa

Warszawa

Darka pod PGE Narodowym 2025

07.09.2025-07.09.2025
Warszawa

La Dispute

05.03.2026-05.03.2026
Warszawa