Muzyka rap nigdy nie była gatunkiem jednolitym. Inspiracje zbierane z różnych zakątków kultury i sztuki wpłynęły na powstanie i rozwój licznych odnóg, które dziś funkcjonują jako osobne twory. Wielu raperów, wciąż eksperymentując z brzmieniem, wychodzi przed szereg, stając w opozycji do licznych, podobnych sobie, twórców. Wśród nich jest chociażby Sobel, którego muzyka wyróżnia się na tle polskiej sceny muzycznej.

Kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej już dostępna dla zwiedzających!
Najbardziej oczekiwana tego roku wystawa została nareszcie otwarta. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej zobaczyć możemy aż 150 prac niemalże 100 wybitnych polskich i zagranicznych artystów, tworzących kanon dzieł sztuki współczesnej.
25.02.2025
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Pierwsza wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Otwarcie gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie było jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w świecie sztuki w 2024 roku. Jedna z najważniejszych i najbardziej prężnych instytucji historycznosztucznych w tej części Europy po dwóch dekadach organizowania nomadycznych wystaw zyskała wreszcie stałą siedzibę.
Zalany światłem nowy budynek MSN – zaprojektowany przez amerykańskiego architekta Thomasa Phifera – zaraz po otwarciu w październiku 2024 roku stał się jedną z największych sensacji architektonicznych: przyciągnął rzesze turystów z całego świata, był bohaterem tysięcy relacji w social mediach, został wielokrotnie nagrodzony w konkursach architektonicznych (zdobył m.in. prestiżową nagrodę Property Design Awards 2025) a Lonely Planet – wydawca najsłynniejszych przewodników turystycznych – umieścił go na pierwszym miejscu na swojej liście placówek polecanych do zwiedzenia w tym roku.

Teraz, cztery miesiące od otwarcia Muzeum Sztuki Nowoczesnej możemy podziwiać nie tylko jego spektakularny gmach. MSN nareszcie zapełniło się dziełami i od 21 lutego udostępniło zwiedzającym pierwszą przekrojową ekspozycję “Wystawa niestała. 4 × kolekcja”, która potrwa do jesieni 2025 roku.

“Wystawa niestała. 4 × kolekcja” – 150 prac blisko 100 artystów.
“Wystawa niestała. 4 × kolekcja” jest pierwszą tak obszerną prezentacją zbieranej od niemal dwóch dekad kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, która w tym momencie liczy 2,6 tys. obiektów, które powstały w okresie od lat pięćdziesiątych XX wieku do czasów najnowszych. Na ekspozycji zobaczymy ponad 150 z nich.
Prezentowane obrazy, instalacje, rzeźby, tkaniny, fotografie, grafiki, plakaty oraz filmy w intencji kuratorów wystawy są świadectwem zmian ideologicznych i artystycznych postaw, jakie zaszły w ostatnich siedmiu dekadach zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dlatego na wystawie znalazła się nie tylko szeroka reprezentacja sztuki polskiej, ale też prace twórców z zagranicy.
Tematycznie ekspozycja została zorganizowana wokół takich terminów, jak polityka, współczesne katastrofy, popkultura i duchowość. Są to cztery zaproponowane przez kuratorów narracje w opowieści o prezentowanej kolekcji.
– Ścieżka przez wystawę rozpoczyna się od zbioru dzieł związanych z zaangażowaniem politycznym i marzeniami o budowaniu lepszego świata dzięki sztuce. W drugiej części znajdują się prace uwodzące serce i oko, które są efektem fascynacji kulturą popularną, reklamą i projektowaniem. Kolejny rozdział prezentuje sztukę opartą na bezkompromisowej wyobraźni, czerpiącą z nienowoczesnych tradycji: sztuki ludowej, nieprofesjonalnej, rdzennej, praktyk artystycznych rozkwitających poza centrami i ich regułami. W ostatniej części wystawy powraca pytanie o granice sztuki, jej niezależność od innych systemów wiedzy i wytworów kultury, szczególnie w kontekście rozpadu i destrukcji świata, jaki znamy – opisują ekspozycję jej twórcy.
Sztandar
Pierwsza część wystawy – “Sztandar” – pokazuje prace związane ze sztuką politycznie zaangażowaną, które pochodzą z różnych dekad, krajów i porządków ideologicznych – od czasów socrealizmu, przez sztukę krytyczną, do dzisiejszej sztuki protestu.
Zobaczymy tu więc m.in. zarówno słynną socrealistyczną rzeźbę Aliny Szapocznikow “Przyjaźń” z 1954 roku – która przez niemal pół wieku stała w holu Pałacu Kultury i Nauki po czym w 1992 roku cudem uniknęła zezłomowania – jak i powstały na początku lat 90. cykl fotografii “Oko za oko” Artura Żmijewskiego dotyczący tego okresu naszej historii, gdy artyści mierzyli się z konsekwencjami upadku komunistycznego systemu. Wśród współczesnych prac znalazł się z kolei stalowy sztandar “Gazelka” współczesnego ukraińskiego artysty Nikity Kadana – który swoją rzeźbę wykonał z maski cywilnego samochodu podziurawionego kulami przez prorosyjskie siły militarne – oraz obraz “Płot graniczny” Wilhelma Sasnala, który odnosi się do obecnej sytuacji na granicy polsko-białoruskiej.
Tworzywa sztuczne
W części wystawy “Tworzywa sztuczne: ciała, towary, fetysze od zimnej wojny po współczesność” ulokowane zostały prace wyrażające fascynację komercyjną estetyką, kulturą popularną i “sytym” konsumpcjonizmem bogatego Zachodu wyrażaną onegdaj przez mieszkańców państw ulokowanych za żelazną kurtyną, jak i dzisiejsze społeczeństwa ubogich peryferii świata.
Zobaczymy tutaj m.in. słynne dzieło Magdaleny Abakanowicz “Kompozycja monumentalna” , pochodzącą z 1966 roku “Pierś iluminowana” Aliny Szapocznikow stanowiącą część serii eksperymentów artystki z pogranicza designu oraz współczesną pracę Anny Ehrenstein stworzoną za pomocą druku 3D – techniki, którą dzisiaj często wykorzystuje się do produkcji podróbek.
Polecamy na eBilet.pl
Przenicowany świat
Trzecia część wystawy – “Przenicowany świat. Sztuka, duchowość i przyszłe współistnienie” – poświęcona jest sztuce skupiającej się na wątkach egzystencjalnych i szeroko pojętej duchowości. Zgromadzone w tej części ekspozycji prace czerpią głęboko z tradycji sztuki ludowej, nieprofesjonalnej i rdzennej.
Zobaczymy tutaj m.in. pracę Cathy Wilkes z 2014 roku, której – stworzona ze znalezionych przez artystkę przedmiotów i ręcznie wykonanych manekinów – instalacja rzeźbiarska ukazywać ma kruchość granicy między codziennością a duchowością oraz słynną instalację Daniela Rycharskiego “Strachy” dedykowaną osobom LGBT +, które doświadczyły prześladowań i dyskryminacji. Ważną pracą tego segmentu ekspozycji stanowi też namalowany bezpośrednio na jednej ze ścian galerii przez ukraińską artystkę Katerynę Lysovenko obraz “Jedno życie”, który tematycznie choć odnosi się do zbrodni w Buczy, ma nieść nadzieję i pocieszenie jako apoteoza cyklu przyrody, gdzie regeneracja i odrodzenie muszą w końcu nastąpić po mrocznych okresach zimy i mroku.
Realne abstrakcje
Ostatni rozdział ekspozycji – “Realne abstrakcje. Autonomia sztuki wobec katastrof nowoczesności” – stawia pytania o granice sztuki, jej niezależność i możliwość zachowania autonomii w kontekście lęku przed wszechobecnymi postprawdami, zbliżającą się katastrofą klimatyczną i rozpadem świata, jaki znaliśmy do niedawna.
Prace zgromadzone w tej części wystawy głównie posługują się językiem abstrakcji. Centralne miejsce zajmują tutaj wielkoformatowa fotografia “Stan w którym jesteśmy, A” słynnego fotografa Wolfganga Tillmansa nawiązujący do rozgrywającego się obecnie na morzach i oceanach kryzysu migracyjnego, dzieła Marii Jaremy – której twórczość w warstwie ideowej oparta była na opozycji pomiędzy autonomią sztuki a zaangażowaniem – oraz modernistyczna, przypominająca organiczną formę o brutalnie skręconym kształcie rzeźba Moniki Sosnowskiej “Fasada” będącą metaforą kryzysu pandemicznego.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł