Co za skład! Już wkrótce Gdańsk zaleje fala różnych odcieni metalu, a to wszystko za sprawą nadchodzącego wydarzenia! Na scenie zaprezentuje się Hypocrisy, Abbath i nie tylko. Poznaj szczegóły koncertu.

Jan Kanty Pawluśkiewicz – twórca melodii, które wzruszają kolejne pokolenia
Jan Kanty Pawluśkiewicz to legenda polskiej piosenki poetyckiej i wybitny kompozytor oraz pianista. Zadebiutował w 1967 roku jako współzałożyciel zespołu Anawa, w którym – razem z Markiem Grechutą – tworzył nową jakość muzyki poetyckiej. Wkrótce stał się bliskim współpracownikiem Grechuty, pisząc muzykę do wielu jego przebojów. Od początku lat 70. nieprzerwanie związany był z krakowskim kabaretem Piwnica pod Baranami, dla którego skomponował niezliczone utwory. Na swoim koncie ma również współpracę z takimi artystami jak Grzegorz Turnau, Ewa Demarczyk czy Jan Nowicki, a jego piosenki wykonywali m.in. Maryla Rodowicz, Zbigniew Wodecki, Irena Santor czy Justyna Steczkowska. Zobacz wywiad!
22.10.2025
Jacek Stasiak
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
W dorobku Pawluśkiewicza znajdują się prawdziwe muzyczne ikony polskiej kultury. To on jest autorem słynnych melodii do utworów Grechuty, takich jak “Dni, których nie znamy” czy “Nie dokazuj”, a także piosenek wykonanych przez Ewę Demarczyk (np. “Karuzela z madonnami”) czy przez samego Turnaua. Stworzył również wiele sentymentalnych ballad, które na trwałe wpisały się w kanon polskiej piosenki. Od lat jego kompozycje wzruszają kolejne generacje słuchaczy, co potwierdza m.in. fakt, że co roku w setkach koncertów śpiewają je zarówno starsi, jak i młodsi wykonawcy.
Oprócz piosenek Pawluśkiewicz wsławił się dziełami sceniczno-muzycznymi. Skomponował musical “Szalona lokomotywa” (1977, do libretta Agnieszki Osieckiej i Andrzeja Markowskiego) oraz operę “Kur zapiał” (1980). Do jego największych osiągnięć należy monumentalne oratorium “Nieszpory Ludźmierskie” (1992) – dzieło o duchowości góralskiej, które przez lata było wystawiane w Krakowie i Nowym Targu. Napisał też muzykę do wielu spektakli teatralnych oraz filmów fabularnych i telewizyjnych – m.in. do obrazów “Wodzirej” (1977, reż. Feliks Falk) czy “Chleb nasz powszedni” (1974, reż. Janusz Zaorski).. Muzyka filmowa Pawluśkiewicza towarzyszyła także dramatom Andrzeja Wajdy i Agnieszki Holland, często podkreślając głęboką emocjonalność scen.
Polecamy na eBilet.pl
Przez cały czas aktywności artystycznej Pawluśkiewicz współpracował z legendami krakowskiej sceny kabaretowo-poetyckiej. Z Markiem Grechutą nie tylko pisał piosenki – razem występowali na scenie i nagrywali płyty, kształtując brzmienie polskiej piosenki poetyckiej. Z Grzegorzem Turnauem łączyła go przyjaźń i muzyczna wymiana – młodszy kolega bywał solistą w wykonaniach wielkich form Pawluśkiewicza. Jego relacja z Ewą Demarczyk owocowała niezapomnianymi interpretacjami – to Pawluśkiewicz przygotował dla niej muzykę do wielu poetyckich pieśni. Nie mniej ważny był związek z Piwnicą pod Baranami – kompozytor od początku lat 70. pisał dla tego krakowskiego kabaretu piosenki i muzykę sceniczną, stając się jednym z jego najważniejszych twórców. Dzięki tym współpracom Pawluśkiewicz wywarł ogromny wpływ na kulturę – jego utwory łączą pokolenia, a na koncertach młodzi artyści odnawiają tradycję “piosenki z Piwnicy” oraz sentymentalnych ballad, które rozbrzmiewają tak samo aktualnie, jak pół wieku temu.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł