Kategorie
eBilet

Muzyka

Przez blendy po drillowe remiksy disco polo. Intrygujące ścieżki Młodego Klaksona

Fot. Materiały prasowe/Universal Music Polska

Droga, jaką podąża polska produkcja rapowa w wykorzystaniu istniejących już utworów, znów zaskakuje. No bo kto spodziewałby się Kizo i zespołu disco polo?

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Od początków trwającej już półwiecze historii rapu używanie fragmentów innych utworów było podstawą tego nurtu. Sampling niejednokrotnie budził kontrowersje, w zależności od tego, jak duży fragment był wykorzystywany, a sporne kwestie niejednokrotnie miały swój finał w sądzie. Temat samplingu rozwijał się wraz z pojawianiem się w internecie gotowych paczek z tzw. “loopami” i powstawaniem kolejnych podgatunków. Na fali ekspresowego rozwoju tej muzyki zrodziło się wiele zjawisk powiązanych z samplingiem, a z jednym z nich doskonale zaznajomiony jest każdy słuchacz polskiego rapu z okolic 2015 roku.

Remiksy popularniejsze niż oryginały

Blendy, bo o nich mowa, z dzisiejszej perspektywy mogą dla wielu osób wyglądać dość komicznie, jednak wówczas stanowiły istotny element sceny. Każdy słuchacz znał takie ksywki jak Aro, WhiteGrizzly, SzUsty, BraKe czy Mikser. Niezwykle popularne były blendy z wykorzystaniem zwrotek artystów, których popularność rosła np. Taco Hemingwaya, jednak zjawisko to niosło pozytywny aspekt, w postaci promocji mniej znanych twórców. Możemy do nich zaliczyć TMK aka Piekielnego. Był to modelowy przykład rapera, którego zwrotki trafiały na blendy o wielomilionowych odsłuchach, a jego twórczość początkowo generowała dużo niższe liczby. Blendy przyczyniły się z pewnością do ich wzrostu, jednak TMK nigdy nie wszedł na poziom popularności dorównujący sklejkom, w których wykorzystano jego zwrotki.

Tutaj rodzi się największy problem, jaki występował z blendami. Gdy zaczęły generować miliony, a niektóre nawet dziesiątki milionów odsłon, pojawiał się temat monetyzacji. Autorzy nie mieli praw do wykorzystywanych wokali, a często także nawet do podkładów. Po jakimś czasie wytwórnie muzyczne zaczęły z tego powodu blokować sporą część blendów, jednak nie każdy decydował się na taki krok. Niemniej właśnie to był główny powód, dla którego zaczęło ich powstawać coraz mniej. Z sieci znikały kolejne utwory, a słuchacze stopniowo stracili zainteresowanie tematem.

Druga fala śmieszków

Około trzech lat temu rozpoczęło się coś, co można określić drugą falą blendów. O ile w tej pierwszej miksowane utwory były w zdecydowanej mierze bardzo poważne, często wręcz patetyczne, o tyle kolejne podejścia do blendów miały aspekt czysto humorystyczny. W miksowaniu rapowych zwrotek w najdziwniejszych kombinacjach wyspecjalizowali się szczególnie northboii oraz Młody Klakson. Drugi z nich znalazł sposób na zmonetyzowanie swoich działań – popularność jego blendów otworzyła mu drogę do mainstreamu.

Jedną z najbardziej znanych serii Klaksona były drillowe remiksy znanych utworów. Zaczął łączyć artystów swoim autorskim kluczem, licząc, że jego pomysły spotkają się z zainteresowaniem twórców, którzy zechcą wziąć udział w pracach nad remiksem. W taki sposób narodził się największy hit Młodego Klaksona, “Ostatnia nocka ale to DRILL”, stworzony wraz z autorem oryginału, Maciejem Maleńczukiem. Dodatkowo, zaproszony do współpracy Sentino dograł autorską zwrotkę, dopełniającą remix. Ogromny sukces przedsięwzięcia sprawił, że Klakson poszedł za ciosem.

Czym zaskoczy nas jeszcze?

Jego kolejnym krokiem był remix utworu “Lepszy model” w stylu UK Garage, gdzie oprócz wykonawczyni oryginału, Kasi Klich, udzielili się Young Leosia i Mr Polska.

Wszystko jednak wskazuje, że kolejny ogromny hit Młodego Klaksona to ten wydany kilka dni temu. Producent wziął tym razem na warsztat… szlagier disco polo. “Co ty mi dasz ale to DRILL” to drillowy remix utworu zespołu MIG. Do współpracy został zaproszony Kizo, który sam określa siebie mianem “króla disco”.

Tak jak w przypadku poprzednich niespodziewanych połączeń, autorzy oryginału pracowali nad powstawaniem utworu, a nawet zagrali w teledysku. Liczba odsłuchań rośnie w zastraszającym tempie i choć mamy zaledwie końcówkę marca, w remiksie Młodego Klaksona można już upatrywać hitu nadchodzącego lata. Co jednak może ważniejsze, jest istotnym krokiem w jego ewolucji. Zaczynając od śmiesznych remiksów, tajemniczy producent znalazł się w momencie, w którym fani rapu czekają na jego kolejne zaskakujące połączenia. A z każdym kolejnym hitem grono zainteresowanych współpracą będzie tylko rosło.

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

Kabaret Neo-Nówka: Pokolenie DNA – Nowy Program 2025

10.10.2025-30.11.2025
Dąbrowa Górnicza, Gorzów Wielkopolski, Gryfice i inne

Jann: Liminal Tour (it could sound like this)

03.12.2025-10.12.2025
Gdańsk, Katowice, Poznań i inne

ZORZA

29.08.2025-30.08.2025
Katowice

Romantyczny Chopin – Wystawa Immersyjna

19.09.2025-31.10.2025
Warszawa

Festiwale dla Ciebie

Zwiedzanie ZOO Warszawa

Warszawa

Mazury Hip Hop Festiwal 2026 REBORN

16.07.2026-16.07.2026
Giżycko

Krzysztof Zalewski “ZGłowy Tour III”

10.10.2025-12.12.2025
Białystok, Częstochowa, Gdańsk i inne

Darka pod PGE Narodowym 2025

07.09.2025-07.09.2025
Warszawa

Perfect & Łukasz Drapała – Reaktywacja

28.11.2025-16.01.2026
Suwałki, Toruń

Taneczny Spodek 2026 – Festiwal Muzyki Disco

14.02.2026-14.02.2026
Katowice

XTB KSW 112 Szczecin

15.11.2025-15.11.2025
Szczecin

COMA RE-START: Gra o Wszystko

05.10.2025-07.12.2025
Gdańsk/Sopot, Katowice, Kraków i inne

Majtis Akustycznie – Mały chłopiec, duża scena

21.09.2025-21.09.2025
Kraków

La Dispute

05.03.2026-05.03.2026
Warszawa

12th Warsaw Tattoo Convention powered by Perła

06.09.2025-07.09.2025
Warszawa

FAME 27: Soldić vs Adamek

06.09.2025-06.09.2025
Gliwice

Pekao S.A. Superpuchar Polski 2025

27.09.2025-28.09.2025
Warszawa

ARK: Victoria

21.11.2025-22.11.2025
Poznań, Warszawa

Miuosh x Zespół Śląsk wystąpią na Superauto.pl Stadion Śląski

20.06.2026-20.06.2026
Chorzów