Kategorie
eBilet

Koncerty

Liczy się tekst! Poeci polskiego rocka

Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Kiedyś Jacek Kaczmarski, Marek Grechuta, Wojciech Młynarski i Agnieszka Osiecka. Dzisiaj Raz Dwa Trzy, Kazik, Świetliki, Renata Przemyk. Są to postaci i zespoły w historii naszej muzyki, które wyróżnia jedna wspólna cecha - ich piosenki analizują zachowania ludzi z percepcją i przenikliwością najlepszej literatury. Akcent, jaki kładą na warstwę tekstową i przesłanie swoich utworów sprawia, że możemy o nich mówić, jako współczesnych poetach polskiej piosenki.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Kiedyś Leonard Cohen, wyrażając swój podziw dla poezji Federico Garcíi Lorki, powiedział: “Myślę, że tego szukasz, kiedy czytasz poezję. Szukasz kogoś, kto oświetli krajobraz, po którym myślałeś, że stąpasz sam”. Dzięki swojemu talentowi do pisania tekstów Cohen zrobił dokładnie to samo – rozświetlał życie swoich słuchaczy nie tylko dźwiękiem, ale i słowem, które z wdziękiem, inteligencją, ekspresją oraz erudycją literacką omawiały takie tematy, jak polityka, wiara, człowieczeństwo, śmierć i miłość. Dlatego – w mojej opinii – był obok Boba Dylana, Lou Reeda, Nicka Cave’a i Joni Mitchell największym poetą muzyki popularnej.

Również w Polsce nie brak przykładów muzyków, których twórczość od dekad wpływa na wyobraźnię czy sposób myślenia i zachowania kolejnych pokoleń słuchaczy za sprawą poetyckiej ekspresji. Ich piosenki znalazły swoje istotne miejsce w polskiej kulturze – były i są ważnym głosem komentującym sytuację i zmiany społeczne i polityczne w naszym kraju, bądź po prostu wspaniałym popisem literackiej erudycji. 

Z katalogu naszej eBiletowej oferty wybraliśmy dla was koncerty tych wspaniałych artystów. Usłyszenie ich na żywo to wspaniałe doświadczenie. 

Kazik

Kazik Staszewski to żywa legenda polskiej sceny muzycznej. Trudno znaleźć na niej artystę o podobnym statusie. Jest jednym z najlepszych diagnostów Polski czasu przełomów, kronikarzem politycznych i społecznych przemian, utrwalającym w piosenkach prawdę czasu. 

Cytaty z jego piosenek przeszły do języka potocznego – stały się dygresjami i komentarzami w wielu sytuacjach. Gdy kilka lat temu w radiowej Trójce wybuchło zamieszanie wokół jego utworu “Twój ból jest lepszy niż mój” mogliśmy się ponownie przekonać, jak silna jest moc przekazu jego twórczości. Jak skomentował wtedy sytuację jeden z dziennikarzy: “Ironia losu – podobno rap to muzyka buntu, a tymczasem w ostatnich dwóch tygodniach największe zamieszanie w mediach wywołał utwór 57-letniego pana”. 

O tym, że cały wydany w czerwcu 2020 roku album Zaraza – z którego pochodzi wyżej wymieniony kultowy już numer – jest pełen nad wyraz celnych i aktualnych komentarzy społeczno-politycznych przekonać się można na koncertach promujących to wydawnictwo.

Kolejny raz będzie możliwość zobaczyć i usłyszeć Kazika w projekcie, w którym ze znakomitymi muzykami Kwartetu ProForma gra zarówno utwory ze swojego repertuaru, jak i własne opracowania utworów Jacka Kaczmarskiego, tria Kaczmarski-Gintrowski-Łapiński oraz piosenek Stanisława Staszewskiego. Zespół podczas koncertów wykonuje też utwory Georgesa Brassensa oraz Nicka Cave`a i Toma Waitsa. To prawdziwa uczta dla fanów rockowej poezji!

Raz Dwa Trzy

“Zapyta Bóg w swym niebie, co dałem Mu, od siebie. Wierzyłem i kochałem, i byłem tym, kim chciał bym był…” – kto nie zna tej zwrotki utworu “Trudno nie wierzyć w nic”? Raz Dwa Trzy to zespół-ikona, jeśli chodzi o umiejętność łączenia rockowej muzyki ze współczesną poezją. To też zespół, który od lat udowadnia, że można podążać własną drogą, trzymać się własnej estetyki, a przy tym osiągnąć popularność.

Ich muzyka i teksty mają własny, niepowtarzalny charakter. Niektóre z utworów – jak wspomniany “Trudno nie wierzyć w nic”, czy np. “Nazywaj rzeczy po imieniu” – to w mojej opinii małe muzyczne traktaty, stanowiące przyczynek do filozofii życiowej. Doskonałe muzycznie, kompozytorsko i literacko podejmują tematy dotyczące prawd fundamentalnych i spraw najważniejszych bez patosu i egzaltacji. Brak tu też taniego moralizatorstwa, ostentacyjnej politycznej kontestacji, światopoglądowych siermiężnych etykiet i zgorzkniałego rozważania na temat kondycji ludzkości. Jest za to klasa, pokora i mądrość.

– Jestem człowiekiem, który nie lubi specjalnie się egzaltować i od wielu lat próbuję zachować harmonię i wewnętrzny spokój, co w moim zawodzie nie jest łatwe, ale jeżeli ćwiczy się cnotę cierpliwości i życzliwość dla ludzi, to – również jako postawa życiowa – będzie się przebijało i przebija w tekstach. Poza tym lubię, kiedy piosenki, jako sztuka mniejsza, mają wartość użytkową dla słuchacza – nie tylko opowiadam o swoich problemach, ale zastanawiam się też, jak do nich podejść. Nie wiem, czy umiem je rozwiązać, ale przynajmniej próbuję zdefiniować – opowiadał o swoim podejściu do pisania tekstów Adam Nowak w rozmowie z TVN.

Najbliższe koncerty zespołu to muzyczna podróż po muzycznym świecie Raz Dwa Trzy. Wydarzenia mają charakter przekrojowy – zespół gra wybrane piosenki ze wszystkich albumów studyjnych i “na ich tle snuje opowieść o życiu, miłości, zakamarkach ludzkiej duszy – przygląda się naszym przywarom, zadaje pytania o sens życia, mocuje się z wiarą i niewiarą”.

Świetliki

Świetliki to również zespół-ikona jeśli chodzi o scenę poezji śpiewanej i piosenki literackiej. Muzycznie grupa zaliczana jest do nurtu alternatywnego rocka, post – punka i cold wave. Na swojej stronie Świetliki określają ją z kolei jako “psychorock o profilu słowno-muzycznym”. Nic dziwnego – w końcu posługujący się charakterystyczną manierą melorecytacji wokalista i lider zespołu, to poeta i powieściopisarz, laureat wielu nagród literackich Marcin Świetlicki. Od samego początku działalności zespołu główną ideą było stworzenie atrakcyjnej artystycznie formy prezentacji jego wierszy. 

Od czasu debiutu zespół stworzył wiele piosenek, które stały się już evergreenami – np. “Filandia” i “Nieprzysiadalność” a niektóre z fraz weszły do mowy potocznej.   

Na rok 2025 zespół zapowiada nowe wydawnictwo, które promuje singiel “Demens avis in excelsis”. Tymczasem Świetliki kontynuują swoją trasę koncertową po Polsce, podczas której usłyszeć można najważniejsze piosenki z ich dotychczasowych albumów

Renata Przemyk

Renata Przemyk to jedna z najbardziej charyzmatycznych i niezależnych polskich piosenkarek oraz żywa legenda sceny poetyckiego rocka. Obecna na niej od 1989 roku niezmiennie doceniana jest zarówno za szczerość wypowiedzi, jak i za wszechstronność muzycznych zainteresowań. Artystka chętnie sięga po eksperymenty, miesza formy i gatunki. Odnajdziemy u niej zarówno wpływy awangardy, punka i zimnej fali lat osiemdziesiątych, jak i elementy etniczne i folkowe. Balansując na granicy tych gatunków łączy te eklektyczne brzmienia z piosenką poetycką. 

Albumy “Mało zdolna szansonistka”, “Tylko kobieta” czy “Andergrant” zapewniły jej uznanie słuchaczy i krytyków oraz pozycję artystki “z przesłaniem”. Z uwagi na dobitne, konfesyjne, intymne teksty utworów określono ją mianem największej feministki na polskiej scenie rockowej. Duża w tym zasługa poetki i pisarki Anny Saranieckiej, która jest autorką wielu tekstów śpiewanych przez Renatę Przemyk utworów. Jak podkreślała często w wywiadach wokalistka, Saraniecka idealnie potrafi oddać w swoich tekstach emocje, które później ona swoim głosem uwydatnia na scenie:

– Występuje między nami pewien rzadko spotykany rodzaj porozumienia. Anka pisze fantastycznie pod względem literackim i psychologicznym, ma specyficzne poczucie humoru, które bardzo mi odpowiada. To ironiczne spojrzenie na świat, na relacje ludzkie, zahaczanie o kolejne poziomy głębi, o prowokację – to mnie zawsze bardzo przekonywało w jej tekstach.

6 grudnia artystkę usłyszeć będzie można podczas koncertu w Starym Klasztorze we Wrocławiu. Podczas występu wokalistka zaśpiewa utwory z płyty “Renata Przemyk i mężczyźni”. Album ukazał się w 2020 roku z okazji 30-lecia pracy artystycznej artystki.