Samodzielne pisanie tekstów w polskim rapie przechodzi do lamusa? Raperzy coraz częściej chwalą się tworzeniem piosenek na zlecenie lub zarzucają innym korzystanie z tego typu usług. Chociaż ghostwriting przestał być tematem tabu, artyści jeszcze nie są gotowi, by grać w otwarte karty.

Czy AI w świecie muzyki może być etyczne?
Podczas panelu „AMuzaic – AI, które gra fair” na Great September, Wojtek Hazanowicz pokazał, w jaki sposób AI w świecie muzyki może istnieć bez szkody dla artystów, a wręcz z korzyścią.
13.09.2025
Redakcja
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
AI w zgodzie z artystami
Jedną z największych kontrowersji dotyczących AI jest kwestia praw autorskich. W kontekście muzyki pojawia się także uzasadniony lęk dotyczący potencjalnego “wygryzienia” artystów przez sztuczną inteligencję. Czy można więc wykorzystywać ją, a jednocześnie pozostawać w zgodzie z etyką i uszanować ich prawa do własnej twórczości? Podczas Great September Wojtek Hazanowicz z firmy AMuzaic, w prelekcji “AMuzaic – AI, które gra fair” pokazał, że nie tylko jest to możliwe, ale dzieje się już teraz.
Przy pomocy swojego innowacyjnego narzędzia firma stworzyła w zeszłym roku 9,5 miliona nowych utworów, zmieniając całkowicie rynek tzw. “stock music”, czyli muzyki tła, wykorzystywanej do różnego rodzaju kontentu wideo, który znajdziemy w internecie. Nie wchodząc zupełnie w rynek tworzonych piosenek (nie tworzą m.in. utworów z wykorzystaniem wokali) znaleźli drogę, by odpowiedzieć na potrzeby rynku, a jednocześnie godziwie wynagradzać artystów. Współpracuje z nimi setka muzyków sesyjnych z całej Polski, od których AMuzaic nabywa prawa do utworów, będących bazą, którą “karmione” jest AI. Firma ma także ma swój własny system tantiem.
Przeczytaj też:
Ogromny rynek to ogromna szansa
AMuzaic jest w stanie w cztery sekundy wygenerować minutę muzyki, a ich rozwiązania znajdziecie także m.in. w programach do montażu. Wojtek przedstawił również ciekawe dane dotyczące rynku wideo: 700 milionów ludzi na świecie tworzy kontent wideo, a 70 milionów robi to zawodowo. Dziennie do sieci trafia około 40 milionów wideo, z czego 50% to te, które znajdziemy na YouTube i TikToku. Dlatego rynek jest ogromny, a będzie tylko większy. Wedle jego przewidywań, większa personalizacja reklam, która nas czeka, sprawi, że będzie jeszcze większe zapotrzebowanie na muzykę, do krótkich internetowych reklam. A wraz z nim skorzystają wszyscy: klienci, AMuzaic i współpracujący z nimi artyści.
Najlepsza muzyka z eBiletem
Great September to festiwal inny niż wszystkie. Daje nam szansę, by usłyszeć najlepszych muzyków młodego pokolenia, którzy już niedługo będą gwiazdami wielkiego formatu, a ich droga zaczyna się właśnie tu. A dokładniej w w klubie Prywatka przy ulicy Andrzeja Struga 8/10. Będzie różnorodnie, ale przede wszystkim na bardzo wysokim poziomie. Poniżej znajdziecie pełną rozpiskę artystów, którzy wystąpią w Prywatce. Do zobaczenia pod sceną!

Poprzedni artykuł