Kategorie
eBilet

Speedway

Techniczne aspekty motocykli speedwayowych

Fot. Shutterstock/Carrastock

Regularnie śledzicie żużlowe rozgrywki i pojawiacie się na trybunach Waszych lokalnych klubów? Zatem wiecie doskonale, że profesjonalny żużlowiec musi współpracować z dobrym mechanikiem. Dzięki temu jego sprzęt jest świetnie przygotowany do każdych zawodów i do konkretnego toru. W trakcie rywalizacji mechanicy wraz z żużlowcami dokonują w maszynach pewnych korekt, co przekłada się później na lepsze wyniki. Poznacie teraz najważniejsze aspekty techniczne motocykli speedwayowych oraz nowinki technologiczne, po które sięgają najlepsi żużlowcy w kraju i na świecie. Gotowi?

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Motocykle żużlowe – jak to wygląda w praktyce?

Wydawać mogłoby się, że speedwayowy motocykl to dość skomplikowana maszyna, ale wcale tak nie jest. Kluczowymi elementami w takich sprzętach są koła (przednie i tylne), rama wraz z widelcami, silnik i blachy, osłonki, łańcuch, siedzisko, kierownica, zbiornik, tłumik, układ wydechowy, opony, gaźnik, układ zapłonowy, filtr powietrza, deflektor (błotnik), sprzęgło i przystawka oraz hak z ośką. Mieliście świadomość, że tak to właśnie wygląda? 

W motocyklach żużlowych przeznaczonych na nawierzchnie sypkie, czyli do klasycznej odmiany speedwaya nie znajdziecie skrzyni biegów, hamulców czy też oświetlenia, a producenci solidnie pracują nad tym, aby ich konstrukcja była przystosowana do jazdy w lewo. To niezwykle intrygujące, nie sądzicie? 

Co jeszcze powinniście wiedzieć o tego typu maszynach? Przede wszystkim to, że ich waga nie może być mniejsza niż 77 kilogramów, a układ wydechowy oraz opony (z homologacją) muszą być zatwierdzone przez Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM). Silniki, które znajdziecie w motocyklach żużlowych mają maksymalną pojemność sięgającą 500 cm3 i spalają metanol, natomiast pojemność baku nie przekracza zwykle 2 litrów.

Co z motocyklami, które są wykorzystywane w innych odmianach speedwaya?

Żużel kojarzy się oczywiście z zawodami rozgrywanymi na nawierzchni sypkiej, ale sporą popularnością w niektórych zakątkach świata cieszą się też trzy inne odmiany – longtrack (wyścigi na długim torze), grasstrack (zawody na trawie) oraz ice speedway (wyścigi na lodzie). W tym przypadku mamy do czynienia z kilkoma istotnymi zmianami w samej konstrukcji maszyn:

  • w longtracku motocykle są wyposażone w dwubiegową skrzynię biegów i są dłuższe od wersji klasycznej. Dużą wagę przywiązuje się też do amortyzatorów na tylne koła,
  • w grasstracku również występuje dwubiegowa skrzynia biegów, a do głosu dochodzi też tylne zawieszenie (tłumienie drgań na grząskich torach),
  • w ice speedwayu stosowane są metalowe kolce do opon, gwarantujące zawodnikom lepszą przyczepność.

Teraz wiecie już prawie wszystko! Co Wam pozostaje? Wyczekiwać najbliższych zawodów żużlowych i zwrócić uwagę na to, jak skonstruowane są maszyny poszczególnych sportowców.

Wprowadzane nowinki technologiczne

Na czym najbardziej zależy każdemu żużlowcowi i mechanikowi? Oczywiście na osiąganiu jak najlepszych wyników sportowych, ale nie mogłoby się to udać bez wprowadzania systematycznych nowinek technologicznych. Czemu tak się dzieje? W ten sposób maszyny mogą się rozwijać i pozwalają zyskiwać żużlowcom przewagę nad konkurencją.

Jakie nowinki technologiczne są wykorzystywane przez obecnych zawodników i mechaników? Ogromną rolę w tym aspekcie odgrywa tuning silnika i udoskonalenie głowicy. To właśnie ten element powinien udanie współpracować z tzw. krzywką zaworową i sprężynami zaworowymi. Niektórzy zawodnicy próbują też eksperymentować z paskami klinowymi i hydraulicznymi dźwigniami sprzęgła, ale wymaga to sporych umiejętności technicznych i znajomości tematu. Znacie jeszcze jakieś inne nowinki?

Fot.

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

Siesta Festival 2026

07.11.2026-10.11.2026
Gdynia

Gridiron + Heavy Runner

12.06.2026-12.06.2026
Poznań

Koncert wśród świec: Muzyka Wielkiego Sezonu

11.01.2026-31.01.2026
Katowice, Kraków, Szczecin i inne

Another Pink Floyd i Marek Raduli

19.12.2025-18.04.2026
Częstochowa, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski i inne

Koncert wśród świec: W Krainie Klasyki – od Bacha po Morricone

17.01.2026-17.01.2026
Wrocław

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Flor De Toloache

10.03.2026-19.03.2026
Kraków, Łódź, Warszawa i inne

Tribute to Joka Kaliber 44

07.02.2026-07.02.2026
Katowice

EKIPA Festiwal 2026

06.06.2026-06.06.2026
Kraków

Ken Carson

21.03.2026-21.03.2026
Łódź

Dream, Ivory

20.06.2026-20.06.2026
Warszawa

Koncert przy świecach: ABBA & Queen

31.01.2026-31.01.2026
Kraków

NIE Za Starzy Na Techno!

27.12.2025-27.12.2025
Warszawa

Ari Abdul

28.03.2026-28.03.2026
Warszawa

Lake Street Dive

03.10.2026-03.10.2026
Warszawa

Wystawa Castrol Ikony Motoryzacji

14.12.2025-01.03.2026
Warszawa

Siesta Festival 2026

07.11.2026-10.11.2026

Gridiron + Heavy Runner

12.06.2026-12.06.2026

Tribute to Joka Kaliber 44

07.02.2026-07.02.2026

EKIPA Festiwal 2026

06.06.2026-06.06.2026

Ken Carson

21.03.2026-21.03.2026

Dream, Ivory

20.06.2026-20.06.2026

NIE Za Starzy Na Techno!

27.12.2025-27.12.2025

Ari Abdul

28.03.2026-28.03.2026

Lake Street Dive

03.10.2026-03.10.2026