Kategorie
eBilet

Filmy

Ennio Morricone człowiek, który zmienił brzmienie kina

Fot. Shutterstock/Kathy Hutchins

Mimo że od śmierci Ennio Morricone mijają 4 lata, jego muzyka jest wieczna. Przypominamy największe, ponadczasowe dzieła muzyki filmowej stworzone przez tego wspaniałego kompozytora. Dzięki nim wybudował swój monumentalny, muzyczny pomnik i zostanie z nami na zawsze.

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Do historii kina przeszedł przede wszystkim wyjątkowy duet artystyczny Morricone z Sergio Leone, twórcą spaghetti westernów. Jednak jego muzyka do filmów oferowała o wiele, wiele więcej a on współpracował z największymi reżyserami współczesnego kina, jak m.in.: Quentin Tarantino, Brian De Palma, Roman Polański, Terrence Malick i Rolland Joffé.

“Jeśli przejrzysz wszystkie filmy, nad którymi pracowałem, zrozumiesz, że byłem specjalistą od westernów, historii miłosnych, filmów politycznych, thrillerów akcji, horrorów i tak dalej. Innymi słowy, nie jestem specjalistą, ponieważ zrobiłem wszystko. Jestem specjalistą od muzyki.” – mówił o sobie.

To wszystko sprawia, że Morricone był nie tylko najważniejszym kompozytorem filmowym XX wieku, ale także jednym z najbardziej zajętych. Napisał ponad 500 soundtracków do filmów i seriali telewizyjnych oraz ponad 100 autonomicznych kompozycji muzycznych. 

Katalog jego inspiracji również był przebogaty, co mam nadzieję pokażę poniżej przedstawiając moje ulubione momenty z jego 66-letniej kariery. Podbiły nie tylko moje serce i serca milionów melomanów, ale też na zawsze zmieniły brzmienie kina.

Tematy z westernów Sergio Leone

To dzięki spaghetti westernom Sergio Leone świat odkrył talent włoskiego kompozytora. Morricone stworzył dla niego ścieżki dźwiękowe, które stały się swoisty wyznacznik stylu tego gatunku. 

Najlepszy ze wszystkich – moim skromnym zdaniem oczywiście – jest kapitalny soundtrack do “Dobry, zły i brzydki” z ikonicznym muzycznym motywem imitującym wycie kojota. Do tego trąbki, chóralne okrzyki, odgłosy wystrzałów, gwizdanie i perkusyjne narastanie tempa, obrazujące tętent kopyt – pod względem rozpoznawalności chyba tylko tematy z “Gwiezdnych wojen” i “Poszukiwaczy zaginionej Arki” są równie rozpoznawalne.  

Temat główny znają wszyscy, ale ja uwielbiam na tej ścieżce też zamykający film utwór w stylu flamenco “The Trio” i niesamowicie epicki “The Ecstasy of Gold” – są równie wyjątkowe.

“Misja” (reż. Roland Joffé)

Muzyka do filmu “Misja” jest uznawana za jedno z najwybitniejszych dzieł Ennio Morricone. Zawiera jeden z najbardziej zapierających dech w piersiach filmowo-muzycznych tematów, czyli “On Earth As it is in Heaven”. Wielkie szlagiery tej ścieżki to też oczywiście “Falls” i “Gabriel’s Oboe”

Z kolei moimi faworytami są przejmujące “Te Deum Guarani” i “Miserere” łączące muzykę liturgiczną z rytmami plemiennymi i subtelną orkiestracją. 

Dzięki “Misji” Morricone otrzymał drugą nominację do Oscara. Przegrał wówczas z Herbiem Hancockiem, który został nagrodzony za – doskonałą!!! – ścieżkę do filmu “Round Midnight”.

“Nienawistna ósemka” (reż. Quentina Tarantino)

Upragnioną statuetkę Oskara Morricone otrzymał dopiero za muzykę do tego filmu. Dla kompozytora był to powrót do westernu po prawie 40-letniej przerwie. Tym razem jednak potraktował temat Dzikiego Zachodu z goła inaczej niż przy kooperacjach z Leone:

– Skomponowałem, jak sądzę, niezwykły temat. Użyliśmy dwóch obojów grających jednocześnie, tworząc mocne brzmienie. Jest tu zupełnie inna atmosfera niż u Leone. To brzmienie Tarantino – mówił kompozytor.

Fot. Shutterstock/Hayk Shalunts

Włoski kompozytor w jednym z wywiadów przyznał, że tak, jak według Quentina Tarantino “Nienawistna Ósemka” jest westernem, tak on sam uważał ten obraz bardziej za thriller. Dlatego zależało mu na tym, by stworzyć soundtrack, który całkowicie różniłby się od muzyki kojarzonej z “Trylogią dolarową”. Dlatego sięgnął do rezerwuaru swoich niewykorzystanych pomysłów z lat 70. i 80., gdy pracował m.in. nad muzyką do horroru “The Thing”. Finalny efekt okazał się bardzo udany. Muzyka w filmie jest zupełnie niewesternowa! Jak w dreszczowcu jest mroczna i posępna a fagoty, chóry oraz halucynogenne, wysoko prowadzone sekcje smyczkowe robią świetną robotę. 

“Cinema Paradiso” (reż. Giuseppe Tornatore)

“Cinema Paradiso” zapoczątkowało długą i harmonijną współpracę pomiędzy Morricone i Tornatore

Sam film jest listem miłosnym do X. muzy a Morricone stworzył do niego szczerą muzykę pełną orkiestrowego majestatu. Liryczny temat przewodni filmu zapisał się jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych ścieżek dźwiękowych w historii kina, w której dziewięć prostych nut kreśli słodko-gorzką historię o dziecięcej niewinności i dojrzewaniu. To w większości bardzo ciepła, pełna pogodnej nostalgii ilustracja muzyczna. Szczególnie symfonie ilustrujące motywy miłości przypominają stare hollywoodzkie produkcje. 

Co ciekawe, jeden z utworów, które znalazły się na ścieżce Morricone skomponował wspólnie ze swoim synem Andreasem. Współpraca ta – zdaniem kompozytora – miała wymiar symboliczny: odzwierciedlała bowiem główny temat filmu, jakim jest mentoring i opieka oraz intencja, aby za pomocą magii sztuki wypełniać luki między pokoleniami.

1900: Człowiek legenda” (reż. Giuseppe Tornatore)

Wspaniała muzyka do arcyciekawej, poruszającej opowieści.

Ze względu na charakter fabuły – film opowiada historię życia człowieka, który całe życie spędza jako muzyk na pokładzie statku wycieczkowego – w ścieżce dźwiękowej znaczącą rolę odgrywa jazz. Partytury Morricone zdobią więc motywy znane m.in. z utworów legend ragtime’u Scotta Joplina i Jelly Roll Mortona.

W mojej opinii Morricone wspaniale sprostał zadaniu, czego najlepszym dowodem jest scena muzycznego pojedynku głównego bohatera z Jelly Roll Mortonem. “Nałożyliśmy na siebie wybrane fragmenty nagrania, aby uzyskać brzmienie kilku fortepianów w jednym, a sprawny montaż dał przekonujący efekt” – powiedział kompozytor o motywie towarzyszącemu scenie, w której Tysiąc Dziewięćset pokonuje swojego przeciwnika. Najważniejszą robotę odwaliła tutaj wspaniała włoska pianistka Gildy Buttà, którą słyszymy na nagraniu. 

 

Fot. Shutterstock/Dziurek

Oszałamiający jest również główny motyw Morricone, czyli 8-minutowy temat “The Legend of the Pianist on the Ocean”, który zaczyna się od duetu fortepianu i saksofonu, po czym stopniowo narasta zarówno pod względem głośności, jak i rozmiaru, aż do wielkiego finału, gdy prym przejmuje sekcja smyczkowa. Moim zdaniem jest to jeden z najpiękniejszych tematów, jakie Morricone kiedykolwiek stworzył.

Na uwagę zasługuje też utwór finałowy “Lost Boys Calling”, gdzie – uwaga! uwaga! – na wokalu jest Roger Waters (Pink Floyd) a na gitarze Eddie Van Halen.

“Dawno temu w Ameryce” (reż. Sergio Leone)

Ta ścieżka dźwiękowa należy do najlepszych w katalogu mistrza. Doskonale atmosferę epickiej sagi Sergio Leone o gangsterach w Nowym Jorku w latach 20. i 30. XX w.

Gra Gheorghe Zamfira na flecie pana, wokalizy Eddy Dell’Orso, jazz i marsze żałobne zapewniają jedne z najbardziej pamiętnych momentów w historii muzyki filmowej a główna suita z filmu oraz temat “Deborah” to dwa z najwspanialszych dzieł Morricone. 

Jak stwierdził magazyn Rolling Stone: “To jest elegijna ścieżka dźwiękowa do najbardziej elegijnego filmu”. 

“Niebiańskie dni” (reż. Terrence Malick)

“Niebiańskie dni” Terrence’a Malicka to moim zdaniem jeden z najpiękniejszych wizualnie filmów, jakie kiedykolwiek powstały. Morricone stworzył do niego równie imponujący obraz dźwiękowy. Kompozytor zainspirowany “Le Carnaval des Animaux” Camille’a Saint-Saënsa – którego utwór “Aquarium” wykorzystał na otwarcie filmu – stworzył muzykę równie wystawną i porywającą jak zdjęcia Néstora Almendrosa. Obok tematu głównego – w zamierzony sposób nawiązującego do ww. utworu Saint-Saënsa – na uwagę zasługuje też przepiękna pastoralna melodia na flet oraz elegijny motyw miłosny.

“Frantic” (reż. Roman Polański)

Uwielbiam! Oprócz wielkiego hitu Grace Jones “I’ve Seen That Face Before” (który niestety nie pojawił się na zremasterowanej reedycji) mamy tu też naprawdę stylowy, niezwykle klimatycznej utwór Simply Red “I’m Gonna Lose You”. Jednak w pamięć zapada przede wszystkim magnetyzujący tytułowy temat przewodni Morricone. “Frantic” znakomicie tworzy wymaganą atmosferę intrygi, napięcia i niepewności. Orkiestrze towarzyszy tutaj elektronika i gitara elektryczna. Wszystko jest tak umiejętnie zrobione i tak dobrze sprawdza się w filmie, że trudno nie być pod wrażeniem pracy kompozytora. Bardzo lubię też “On the Roofs of Paris” z pięknym, onirycznym, przymglonym fragmentem wygrywanym na akordeonie gdzieś w oddali.

“Nietykalni” (reż. Brian De Palma)

Jako dozgonna fanka Roberta De Niro nie mogłam zapomnieć o tym filmie. Porywająca ścieżka dźwiękowa Ennio Morricone do “Nietykalnych” była pierwszą z trzech współprac kompozytora i Briana De Palmy

“The Strength Of The Righteous” to w mojej opinii najciekawszy motyw na tej ścieżce. Morricone gra w nim na harmonijce ustnej a zgrzytający rytm nawiązuje do wczesnego jazzu. Podobnie jak “Al Capone” , który ma w sobie zarówno ducha westernu (saloon piano), jak i jazzowego Chicago z lat dwudziestych XX wieku (te “żabie” trąbki!). A to wszystko podlane typową dla lat 80. orkiestracją. Koktajl to może osobliwy, ale … Posłuchajcie sami!

Gorące wydarzenia

Gorące wydarzenia

PGE Projekt Warszawa sezon 2024/2025

04.05.2025-04.05.2025
Warszawa

Orange Warsaw Festival 2025

30.05.2025-30.05.2025
Warszawa

Gdzie na Majówkę w 2025?

CEV Champions League Volley 2025 / Final Four

16.05.2025-16.05.2025
Łódź

Strefa 57 Festival

02.05.2025-02.05.2025
Przytkowice

Alphaville – Forever Young

04.10.2025-04.10.2025
Szczecin, Warszawa, Wrocław

12 points go to… Finał Eurowizji 2025 w kinie

17.05.2025-17.05.2025
Warszawa

JIMEK & GOŚCIE – SUBKLASYKA TOUR

17.05.2025-17.05.2025
Gdańsk/Sopot, Szczecin

Fangor Pulsacje

13.09.2025-13.09.2025
Gdańsk/Sopot, Katowice, Łódź i inne

Męskie Granie 2025

27.06.2025-27.06.2025
Gdańsk, Kraków, Poznań i inne

WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK TOUR

22.10.2025-22.10.2025
Gdynia, Katowice, Lublin i inne

Audioriver Festival 2025

11.07.2025-11.07.2025
Łódź

AC/DC

04.07.2025-04.07.2025
Warszawa

Open’er Festival 2025

02.07.2025-02.07.2025
Gdynia

Young Leosia – Atmosfera Tour 2025

30.04.2025-30.04.2025
Toruń, Warszawa

Sylwia Grzeszczak

14.11.2025-14.11.2025
Gdańsk/Sopot, Kraków, Poznań i inne

Las Festival 2025

25.06.2025-25.06.2025
Lubawka

Mecze Towarzyskie Reprezentacji Polski w piłce siatkowej

23.05.2025-23.05.2025
Gliwice, Katowice, Koszalin

XTB KSW 107

14.06.2025-14.06.2025
Gdańsk/Sopot

FIBA EuroBasket 2025

28.08.2025-28.08.2025
Katowice

Orange Warsaw Festival 2025

30.05.2025-31.05.2025

Gdzie na Majówkę w 2025?

01.01.1970-01.01.1970

Strefa 57 Festival

02.05.2025-13.09.2025

Alphaville – Forever Young

04.10.2025-29.11.2025

Fangor Pulsacje

13.09.2025-16.11.2025

Męskie Granie 2025

27.06.2025-23.08.2025

Audioriver Festival 2025

11.07.2025-13.07.2025

AC/DC

04.07.2025-04.07.2025

Open’er Festival 2025

02.07.2025-05.07.2025

Sylwia Grzeszczak

14.11.2025-19.12.2025

Las Festival 2025

25.06.2025-25.06.2025

XTB KSW 107

14.06.2025-14.06.2025

FIBA EuroBasket 2025

28.08.2025-04.09.2025