Niespodzianka dla fanów Coldplay! Zespół ogłosił powstanie filmu “Film For The Future” opartego na ostatniej płycie zespołu. Za kamerą stanął Ben Mor.
Znane kompozytorki muzyki filmowej
Choć najbardziej prestiżowe nagrody otrzymują głównie mężczyźni, nie oznacza to, że w świecie muzyki filmowej brakuje kobiet. One nie tylko są, ale też komponują świetną muzykę, która potrafi zwalić z nóg. Sprawdź, czy znasz któreś z tych nazwisk, a jeśli nie – nadrób jak najszybciej.
16.05.2024
Klaudia Jaroszewska-Kotradii
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
Lesley Barber
Lesley Barber urodziła się w 1962 roku w Kanadzie. Jest kompozytorką muzyki filmowej oraz tej wykorzystywanej w teatrach. Oprócz tego jest też m.in. pianistką, producentką i multiinstrumentalistką. Najbardziej znana jest z muzyki do takich filmów jak:
- ‘Manchester by the Sea’,
- ‘Late Night’,
- ‘You Can Count on Me’,
- ‘Mansfield Park’,
- ‘Irreplaceable You’,
- ‘Hysterical Blindness’,
- ‘When Night Is Falling’,
- ‘Little Bear’ (serial animowany).
Komponować zaczęła w wieku 10 lat. Już wtedy wygrywała w konkursach dla młodych kompozytorów. Ukończyła studia magisterskie z komponowania muzyki na Uniwersytecie w Toronto w 1988 roku. Później pracowała w różnych teatrach, tworząc muzykę do spektakli, a z czasem weszła także do świata filmu.
W 2016 roku została pierwszą kompozytorką (kobietą!), która znalazła się na liście The Hollywood Reporter Composer Roundtable (wcześniej trafili tam m.in. Hans Zimmer i Nicholas Britell).
Lesley Barber pracowała nad muzyką do takich produkcji jak chociażby:
- ‘You Can Count on me’ Kennetha Lonergana (film nominowany do Oscara),
- ‘How to Change the World’ Jerry’ego Rothwella (wielokrotnie nagradzany film),
- ‘Hysterical Blindness’ Miry Naira (nagrodzony Emmy i Złotym Globem),
- ‘Manchester by the Sea’ Kennetha Lonergana (Lesley Barber otrzymała za muzykę nominację do Satelity w kategorii ‘Najlepsza muzyka’).
Kathryn Bostic
Kathryn Bostic to amerykańska kompozytorka znana z wielu nagradzanych filmów, seriali i spektakli teatralnych. W 2016 roku jako pierwsza kompozytorka Afro-Amerykanka dołączyła do Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (ang. Academy of Motion Picture Arts and Sciences), która to jest odpowiedzialna za wyłanianie zwycięzców i przyznawanie Oscarów. Była także wiceprezydentką The Alliance for Women Film Composers.
Zanim jednak do tego doszło, Kathryn Bostic komponowała muzykę do filmów, telewizji oraz teatrów (jej dzieła można było usłyszeć na Broadway’u). Jednym z takich dzieł jest ‘Toni Morrison: The Pieces I Am’ za którą otrzymała nominację do Nagrody Emmy. Jej kompozycje gościły na koncertach The Los Angeles Philharmonic, The Pittsburgh Symphony Orchestra, The Bangor Symphony Orchestra i nie tylko.
Na swoim koncie ma takie nagrody i nominacje jak:
- Primetime Emmy Awards w kategorii ‘Outstanding Music Composition For A Documentary Series Or Special (Original Dramatic Score)’ za ‘Amy Tan: Unintended Memoir’ (nominacja, 2021 rok),
- News & Documentary Emmy Awards w kategorii ‘Outstanding Music Composition’ za ‘Toni Morrison: The Pieces I Am’ (nominacja, 2020 rok),
- Society of Composers & Lyricists Awards w kategorii ‘Outstanding Original Score for an Independent Film’ (wygrana) oraz ‘Outstanding Original Song for Visual Media – High Above The Water’ (nominacja) za ‘Toni Morrison: The Pieces I Am’ (2019 rok),
- Hollywood Music in Media Awards w kategorii ‘Outstanding Score Documentary’ za ‘Toni Morrison: The Pieces I Am’ (nominacja, 2019 rok),
- Black Reel Awards of 2015 w kategorii ‘Black Reel Oustanding Score Award’ za ‘Dear White People’ (nominacja, 2015 rok),
- Black Reel Awards of 2013 w kategorii ‘Black Reel Best Original Score Award’ za ‘Middle of Nowhere’ (nominacja, 2013 rok),
- African-American Film Critics Association Awards 2012 w kategorii ‘African-American Film Critics Best Music Award’ za ‘Middle of Nowhere’ (wygrana, 2012 rok),
- Drama Desk Award w kategorii ‘Drama Desk’ za ‘Bengal Tiger at the Baghdad Zoo’ (nominacja, 2011 rok).
Wendy Carlos
Wendy Carlos urodziła się w 1939 roku jako Walter Carlos (płeć na żeńską zmieniła w 1972 roku). Jest amerykańską kompozytorką i wirtuozką muzyki elektronicznej. Grę na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat, a później studiowała fizykę i muzykę na Brown University w Providence. Ukończyła także studia z kompozycji w Centrum Muzyki Elektronicznej na Uniwersytecie Kolumbijskim w Nowym Jorku. Uczyła się pod okiem Otto Lueninga i Vladimira Ussachevskiego.
W 1971 roku Wendy Carlos skomponowała muzykę do filmu ‘Mechaniczna pomarańcza’ Stanleya Kubricka. W 1980 roku stworzyła także ścieżkę dźwiękową do ‘Lśnienia’.
Polecamy na ebilet
Joanna Bruzdowicz-Tittel
Na tej liście nie może zabraknąć polskiej kompozytorki, czyli Joanny Marii Bruzdowicz-Tittel, która urodziła się w 1943 roku, a zmarła w 2021 roku. Była nie tylko kompozytorką, ale także pianistką, krytyczną muzyczną i publicystką.
Zaczęła komponować jako 6-latka. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Jeszcze podczas nauki zaczęła swoją działalność pianistyczną i koncertowała nie tylko w granicach Polski, ale też poza nimi (m.in. w Belgii i Austrii).
W 1968 roku otrzymała stypendium przyznawane przez francuski rząd, dzięki czemu mogła studiować kompozycję w Paryżu. Jej praca doktorska nosiła tytuł ‘Matematyka i logika w muzyce współczesnej’.
Tworzyła kompozycje do spektakli teatralnych i oper, a także do filmów, m.in.:
- ‘Biały król’ (2016 rok),
- ‘Bitwa o Anglię’ (2010 rok),
- ‘The Entrepreneur’ (2009 rok),
- ‘Plaże Agnes’ (2008 rok),
- ‘Szare dusze’ (2005 rok),
- ‘Ulotny lew’ (2003 rok),
- ‘Zbieracze i zbieraczka’ (2000 rok) oraz ‘Zbieracze i zbieraczka… dwa lata później’ (2002 rok),
- ‘Ostatni rozdział’ (1997 rok).
Eleni Karaindrou
Eleni Karaindrou urodziła w Grecji w 1939 roku. Jest pianistką i kompozytorką muzyki filmowej oraz teatralnej. Studiowała teorię muzyki i grę na fortepianie w Hellenikon Odion. W Paryżu za to studiowała etnomuzykologię oraz instrumentację na Uniwersytecie Paryskim oraz w Schola Cantorum de Paris. Zasiadała w jury konkursu głównego podczas 46. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji w 1989 roku.
Skomponowała muzykę do wielu filmów i przedstawień. Współpracowała m.in. z Julesem Dassinem, Chrisem Markerem czy Haroldem Pinteren. W 2004 roku otrzymała nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej dla najlepszego kompozytora za ścieżkę dźwiękową do filmu ‘Trylogia: płacząca łąka’.
Mica Levi
Mica Levi urodziła w 1987 roku i jest angielską kompozytorką i piosenkarką. Choć jej główna kariera toczy się na scenie muzycznej, otrzymała wiele nominacji i nagród w kategoriach związanych z muzyką filmową:
- nominację BIFA w kategorii ‘Najlepsze osiągnięcie techniczne’ za film ‘Pod skórą’ (2013 rok),
- nagrodę LAFCA w kategorii ‘Najlepsza muzyka’ za film ‘Pod skórą’ (2014 rok),
- Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszego kompozytora za film ‘Pod skórą’ (2014 rok),
- nominację do Nagrody BAFTA za najlepszą muzykę za film ‘Pod skórą’ (2015 rok),
- nominację do Critics Choice w kategorii ‘Najlepsza ścieżka dźwiękowa’ za film ‘Jackie’ (2016 rok),
- nominację do WSA w kategorii ‘Kompozytor roku’ za dwa filmy: ‘Jackie’ oraz ‘Marjorie Prime’ (2017 rok),
- nominację do Oscara w kategorii ‘Najlepsza muzyka’ za film ‘Jackie’ (2017 rok).
Hildur Ingveldar Guðnadóttir
Ostatnia pozycja (ale nie najgorsza!) należy do islandzkiej kompozytorki i wiolonczelistki Hildur Ingveldar Guðnadóttir. Urodziła się w 1982 roku w rodzinie muzyków. Zaczęła grać na wiolonczeli w wieku 5 lat, a pierwszy poważny koncert dała w wieku lat 10. Uczyła się w Akademii Muzycznej w Reykjaviku, a później także w Islandzkiej Akademii Sztuk Pięknych i berlińskiej Akademie der Künste.
Stworzyłą muzykę do takich produkcji jak chociażby:
- ‘Kapringen’ (2012 rok),
- ‘Maria magdalena’ (współpracowała z Johannem Johannssonem),
- ‘Sicario 2: Soldado’ (2018 rok),
- ‘Czarnobyl’ (miniserial z 2019 roku),
- ‘Joker’ (2019 rok).
Skomponowała muzykę do gry ‘Battlefield 2042’.
Za ścieżkę dźwiękową do ‘Jokera’ otrzymała:
- Nagrodę Premio Soundtrack Stars podczas 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji,
- Złoty Glob w kategorii ‘Najlepsza muzyka’ (jest pierwszą kobietą, która otrzymała tę nagrodę),
- Oscara w kategorii ‘Najlepsza muzyka oryginalna’ (jest pierwszą kobietą od 1997 roku, która otrzymała Oscara w tej kategorii),
- Nagrodę BAFTA w kategorii ‘Najlepsza muzyka’,
- Nagrodę Critics’ Choice w kategorii ‘Najlepsza muzyka’,
- Satelitę w kategorii ‘Najlepsza muzyka’,
- Grammy w kategorii ‘Najlepsza ilustracyjna ścieżka muzyczna w formach wizualnych’,
- Nagrodę WSA w kategorii ‘Kompozytor roku’.
Jak widzisz, w świecie muzyki filmowej jest wiele utalentowanych kobiet, które zasługują na znacznie więcej nagród, niż do tej pory otrzymały.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł