Po zagraniu kilku koncertów w 2024 roku, Coma zapowiada specjalne wydarzenie na Atlas Arenie w ich rodzinnej Łodzi. Czyżby zespół wznowił działalność?
Żywiołak, Dikanda, Lor, a może DakhaBrakha? Najlepsze koncerty spod znaku “ethno”!
Współczesny folk to fascynująca, pełna odniesień do kultury ludowej, ale podana w nowoczesnym sosie rocka czy hip-hopu muzyka. Wybraliśmy dla was najciekawsze nadchodzące propozycje koncertów z pod szyldu ethno, folk i world music.
02.10.2024
Aleksandra Gieczys
Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl
W latach 80. zespół Clannad stworzył legendarną już ścieżkę dźwiękową do kultowego serialu “Robin z Sherwood”, łącząc tradycyjne irlandzkie brzmienia z rockową wrażliwością. W tym samym czasie Lisa Gerrard i Brendan Perry z Dead Can Dance uznali, że ich muzyczna wyobraźnia nie mieści się już tylko w rocku, który coraz chętniej łączyli z dźwiękami kultur aborygeńskich.
Z doświadczeń tych i innych twórców zrodził się nowoczesny folk – zwany niekiedy world music – będący owocem zderzenia nowoczesnego rocka, jazzu i popu z duchem muzyki ludowej. Dziś to potężna gałąź muzyki popularnej, mająca również mocnych przedstawicieli na polskiej scenie. Takich jak Żywiołak czy Dikanda, którzy mają już status folkowych ikon.
Z przebogatego katalogu naszej eBiletowej oferty wybraliśmy dla was najciekawsze propozycje najbliższych koncertów z kategorii “ethno”.
Chrust – słowiański electro-folk
Chrust to pochodzące z Gdańska trio w składzie: Małgorzata Oleszczuk, Karol Konop i Dariusz Mrozek. Nazywają swoją twórczość słowiańskim electro-folkiem i jak mówią, inspiruje ich twórczość takich grup muzycznych i artystów, jak Percival Schuttenbach, Wardruna, Trent Reznor, Tool czy Igor Herbut. I coś w tym jest, bo w warstwie rytmicznej czuć tu mocno żywy, porywający do tańca electropop z rockową nutą, którą równoważą nastrojowe ludowe śpiewy.
Podczas trasy koncertowej usłyszycie flagowe utwory tej formacji: “Pod Jaworem”, “Twój zew”, “Woda”, “Hen za rzeką”, “Ciemna strona” i wiele innych.
Występy Chrustu to nie tylko muzyka. Zespół uwodzi publikę transowymi, hipnotyzującymi melodiami, ale też intrygującymi wizualizacjami.
o koncercie:
“To nie będzie zwykły koncert! To muzyczne widowisko o potężnym ładunku energetycznym i emocjonalnym. Zespół CHRUST podczas swoich wystąpień dąży do wyzwolenia w widzach tego, co naturalne i głęboko zakorzenione w ich duszach. Magia charyzmatycznych głosów oraz przemyślane wizualizacje sceniczne tworzą pełną i dobrze przemyślaną słowiańską opowieść. Ty też możesz być jej częścią! Przygotuj się na niezapomnianą podróż muzyczną pełną dobrej zabawy, nowych doznań, emocji i wielu zaskoczeń!”
Laboratorium Pieśni – mistyka kobiecych głosów
Laboratorium Pieśni to wyjątkowy projekt, który tworzy obecnie siedem wokalistek: Alina Jurczyszyn, Kamila Bigus, Lila Bosowska, Iwona Bajger, Magda Jurczyszyn-Turło, Karolina Stawiszyńska-Wiatrow oraz Alina Klebba. Artystki określają tworzoną przez siebie muzykę jako world/etno/spiritual/mystic folk. To brzmienia jednocześnie transowe i nastrojowe.
Twórczość formacji budują pieśni polifoniczne różnych kultur oraz kompozycje autorskie w akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów. Podczas koncertów usłyszymy materiał z płyt “Rosna”, “Rasti” (nominowanej w 2020 roku do nagrody Fryderyk) i najnowszej, czyli “Hé oyáte”.
o koncercie:
“Zapraszamy na koncert celebrujący muzykę Świata i Kosmosu. Materiał pieśniarski przechodzi swoistą drogę ze źródła: pieśni są zazwyczaj przywożone z różnych regionów Polski, Europy i Świata przez członków zespołu, następnie zostają opracowywane w procesie warsztatowym i na próbach, by w końcu ukazać się w nowej odsłonie – tradycyjnej lub wzbogaconej, aranżowanej”.
DakhaBrakha – mocny głos Ukrainy
DakhaBrakha to kwartet, który na scenie jest już 20 lat. Jest to jeden z najbardziej znanych na świecie ukraińskich zespołów. Podbili najważniejsze sceny świata, w tym festiwale Glastonbury, Sziget, Pohoda, GlobalFEST.
Marko Halanevych, Iryna Kovalenko, Olena Tsybulska i Nina Garenetska założyli zespół w 2004 roku w kijowskim teatrze Dakh. Ta teatralna geneza ma silny wpływ na całą twórczość DakhaBrakha, którego koncerty łączą ze sobą performens oraz muzykę silnie zainspirowaną się ukraińskim folklorem, do której zespół przemyca elementy np. bluesa, transowej muzyki elektronicznej czy hip-hopu.
Z okazji dwudziestolecia istnienia zespół zagra w Polsce pięć koncertów. Występom zespołu będzie towarzyszyć videoartowa oprawa składająca się z prac ukraińskich artystów oraz fotografów wojennych, ponieważ – jak mówią artyści – ich koncerty w Polsce to nie tylko muzyka, ale też apel o pomoc dla walczącej ojczyzny. DakhaBrakha widzą siebie jako amabasadorów ukraińskiej sprawy w czasach rosyjskiej inwazji. – Zdajemy się mówić do świata w imieniu całego kraju: dziękujemy za wasze wsparcie, prosimy o broń i dzielimy się naszym bólem. Jednocześnie prezentujemy mały wycinek naszej bogatej kultury i swoim świadectwem dążymy do przełamania rosyjskiej propagandy o jednym narodzie – mówi Marko Halanevych.
o koncercie:
“Artyści definiują styl swojej grupy jako ,,etnochaos”, kładąc nacisk na synkretyczność różnych wpływów etnicznych w ich muzyce. Zespół korzysta z pieśni ludów ukraińskich, krymskotatarskich oraz innych, zostały one utrwalone zarówno dla nich, jak i innych folklorystów podczas ich własnych ekspedycji. Szczególnie znane europejskiej publiczności są takie kompozycje jak napędzane rytmicznie “Sho z-pod duba”, artystyczne misterium “Vesna”, “Ptah” – duchowy hymn nowej Ukrainy oparty na wersach współczesnego poety Serhiya Zhadana, a także majestatyczne i melodyjne “Baby” – w ich wykonaniu wylewa się z niego płacz za nieodwzajemnioną miłością. Jednym z najważniejszych momentów tej trasy z pewnością będzie wykonanie utworu “Plyve Choven”, który stał się swoistą dedykacją dla broniących Ukrainy. Od czasu rosyjskiej inwazji artyści znacząco zmienili swój repertuar koncertowy, ponieważ jest dla nich ważne, by stał się on bardziej uświadamiający i wzbudzał wśród ludzi na całym świecie poczucie empatii”.
Lor – wschodząca gwiazda folkowej sceny
Lor to stosunkowo nowe zjawsko w uniwersum rodzimego folku. Kwartet tworzą Jagoda Kudlińska, Julia Skiba, Julia Błachuta oraz Paulina Sumera. Ich poprzednie trasy koncertowe – “Panny Młode” oraz “Poprawiny” – były ogromnym sukcesem.
Jak obiecują artystki, nadchodzące tournee będzie wyjątkowe, ponieważ zespół zaprezentuje – i to po raz pierwszy na żywo – cały materiał z nadchodzącej płyty, która będzie miała premierę jeszcze w tym miesiącu.
Dikanda – kulturowy miszmasz
Dikanda to mocna marka w świecie polskiej muzyki folkowej. Powstały w 1997 roku zespół tworzą Anna Witczak-Czerniawska, Katarzyna Bogusz, Daniel Kaczmarczyk, Piotr Rejdak, Grzegorz Kolbrecki, Szymon Bobrowski i Dominik Bieńczycki.
Formacja powstała w Szczecinie, ale sławę zdobyła przede wszystkim za granicą. Inspiracje czerpie z wielu kultur – bałkańskiej, izraelskiej, kurdyjskiej, białoruskiej, indyjskiej, romskiej. W swoim dorobku mają siedem płyt, setki koncertów, głównie w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, Indiach oraz USA.
Tym, co szczególnie wyróżnia Dikandę, jest tworzenie neologizmów w tekstach swoich utworów. Tak powstał oryginalny język grupy, który jej członkowie nazywają “dikandisz”.
Żywiołak – folkowi eksperymentatorzy
Żywiołak to na scenie folk formacja niemal kultowa. Zespół został założony w 2005 roku przez Roberta Jaworskiego i Roberta Wasilewskiego. Pierwszy grał wcześniej m.in. w zespołach “ich troLe” oraz “Kapela ze Wsi Warszawa”, drugi był współzałożycielem i gitarzystą zespołu “Open Folk”.
Mówi się o nich, że są pionierami folku eksperymentalnego. I nic dziwnego, bo o ile swoją muzykę wykonują na instrumentach ludowych, to często zdarzało im się wydobywać z nich dźwięki o rockowym a nawet metalowym charakterze.
Ich ostatnia płyta to “Dekonstrukcja historyczna”. Wydawnictwo stawia sobie ambitny cel: wyłuskanie zapomnianych znaczeń z dobrze znanych świąt i ukazanie ich w muzycznym kontekście rodzimych wierzeń pierwotnych. Artyści opisują płytę słowami:
“To próba zderzenia się z niezwykle skomplikowanym w Polsce tematem spuścizny szczątków mitologii słowiańskiej. Dekonstrukcja historyczna to ważny głos w kwestii kulturowej świadomości społecznej i bardzo mocny dyskurs o kondycji polskiej tożsamości, prowadzony niezmiennie od pierwszego albumu zespołu”.
Czy to się Żywiołakowi udało? O tym będziecie mogli się przekonać idąc na koncert tej intrygującej formacji.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł