Kategorie
eBilet

Festiwal

Już za chwilę startuje Timeless Film Festival Warsaw! Zobacz, jakie koncerty przygotowali organizatorzy

Fot. Kadr z filmu "Pulp Fiction"

Najlepsze historie są ponadczasowe! - to hasło przewodnie Timeless Film Festival. To unikalne wydarzenie łączy ze sobą świat filmu i muzyki. W ciągu 8 festiwalowych dni (8-15 kwietnia) zapoznamy się z kinową klasyką kanonicznych dzieł z list filmów wszech czasów, ale także doświadczymy ich muzycznych interpretacji, bo obok projekcji 300 seansów odbędzie się też 10 naprawdę wyjątkowych koncertów przygotowanych specjalnie na festiwal przez wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Kto wystąpi?

Artykuł może zawierać autopromocję eBilet.pl

Na Timeless Film Festival (8 – 15 kwietnia 2024) będzie można usłyszeć m.in. muzykę przygotowaną specjalnie na to wydarzenie przez uznanych kompozytorów muzyki filmowej. Organizatorzy zapowiadają:

“Koncerty filmowe Timeless Film Festival Warsaw to odkrywanie niespotykanych wcześniej połączeń i poszukiwanie nowych form wyrazu. To także przywoływanie tego, co zapomniane i niedocenione. Od kilku miesięcy twórcy festiwalu współpracują z kompozytorami i kompozytorkami, by zaoferować publiczności pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw wyjątkowe, muzyczno-filmowe doznania: bo zbyt często w odbiorze filmów koncentrujemy się tylko na obrazie. Muzycy wykonają własne kompozycje, często do filmów, które same i sami wybrali”.

Na festiwalu wystąpią soliści, zespoły i orkiestry z Polski i z zagranicy. Będzie można usłyszeć m.in. przygotowaną przez Stefana Wesołowskiego specjalnie na festiwal kompozycję na orkiestrę, chór i organy oraz muzykę Pawła Mykietyna z filmu “Io” Jerzego Skolimowskiego w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia. Wystąpi też szwedzka organistka Ellen Arkbro , japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka Eiko Ishibashi , wiolonczelistka Dobrawa Czocher, holenderski lutnista i gitarzysta Jozef Van Wissem, belgijski kompozytor Wim Mertens (koncert solo na fortepian i głos) oraz zespoły XYLOS i Małe Instrumenty.

– Każdy z nich nada ponadczasowym dziełom kina nowy wymiar i opowie za pośrednictwem swojej muzyki zupełnie nową historię. Od Dreyera po francuską awangardę, od kina niemego po współczesne eksperymenty – czytamy w zapowiedzi wydarzenia.

Koncerty odbywać się będą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Filharmonii Narodowej i Muzeum POLIN

Co usłyszymy?

 

Stefan Wesołowski

Festiwal otworzy 8 kwietnia premierowe wykonanie skomponowanej przez Stefana Wesołowskiego ścieżki dźwiękowej do arcydzieła kina niemego “Męczeństwo Joanny d’Arc” (reż. Carl Th. Dreyer, Francja 1928). Muzykę stworzoną przez kompozytora specjalnie na zamówienie festiwalu wykona kilkudziesięcioosobowa Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Krężlewskiego. Wesołowski tak opisuje swoją pracę nad projektem:

“Stworzenie nowej ścieżki dźwiękowej do Męczeństwa Joanny d’Arc to pod kilkoma względami największe i najbardziej ekscytujące przedsięwzięcie, jakiego się podjąłem. (…) Pracując nad nim dążyłem do tego, żeby widzowie podczas pokazu filmu organicznie odczuwali ogromną moc tej historii, żeby doświadczali bólu i wzruszenia, a także zwykłej satysfakcji z obcowania z tym wybitnym kinem”.

Stefan Wesołowski należy do najzdolniejszych oraz najbardziej wszechstronnych twórców młodego pokolenia polskich kompozytorów. W swojej twórczości łączy muzykę klasyczną z elektroniką. Jest autorem trzech albumów solowych -“Kompleta” (2008)“Liebestod” (2013) oraz “Rite Of The End” (2017). Istotną gałąź jego kariery stanowi komponowanie muzyki filmowej. Stworzył ścieżkę dźwiękową m.in. do nominowanego do nagród BAFTA dokumentu “Marlon Brando o sobie” Stevana Rileya, “Love Express” i “Ucieczki na Srebrny Glob” Kuby Mikurdy oraz do “Wilka” Nathalie Biancheri. Najnowszą produkcją kompozytora jest “Minghun” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego

Wim Mertens

Spektakularnym wydarzeniem festiwalu będzie również występ Wima Mertensa, wybitnego belgijskiego pianisty i kompozytora muzyki współczesnej. Ten artysta zaliczany jest obecnie – obok Philipa Glassa i Michaela Nymana – do czołowych twórców muzycznego minimalizmu. Począwszy od swojego debiutu płytowego w 1980 roku, zatytułowanego “For Amusement Only” wydał ponad 65 albumów. Na koncercie 10 kwietnia Mertens zagra własną muzykę filmową, m.in. z filmów “Brzuch architekta” Petera Greenawaya, “Fiesta” Pierre’a Boutrona oraz “Między złem a głębokim błękitnym oceanem” Marion Hänsel. 

 

Ellen Arkbro, Jozef Van Wissem i Eiko Ishibashi

W ramach Timeless Film Festival 9 kwietnia wystąpi też Ellen Arkbro – wybitna szwedzka minimalistka, wirtuozka organów i kompozytorka ze Sztokholmu. Artystka wykona własną kompozycję do horroru “Furman śmierci” z 1921 roku.

11 kwietnia zagra Eiko Ishibashi – japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka, która jest autorką muzyki do na nagrodzonego Oscarem filmu “Drive My Car” . Artystka tworzyła też muzykę to filmów “Evil Does Not Exist”, “The Albino’s Trees” iHrabia”Podczas koncertu Ishibashi wykona na żywo muzykę do współczesnego filmu niemego “GIFT” (reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia 2023).

Natomiast 13 kwietnia Josef Van Wissem – holenderski kompozytor, lutnista i gitarzysta –  zagra do legendarnej ekranizacji “Upadku domu Usherów” z 1928 roku. Wissem szerszej publiczności znany jest ze swojej współpracy z Jimem Jarmuschem, dla którego nagrał 5 ścieżek dźwiękowych, w tym muzykę do filmu Tylko kochankowie”, za którą otrzymał nagrodę na festiwalu w Cannes. 

 

 

Małe Instrumenty i XYLOS

To nie koniec muzycznych atrakcji, jakie czekają nas podczas Timeless Film Festival. W programie znajdują się również koncerty do dwóch filmów czołowego twórcy okresu kina niemego, Friedricha W. Murnaua – “Fausta” z 1926 roku oraz “Portiera z hotelu Atlantic” z 1924 roku. Do pierwszego obrazu (koncert 13 kwietnia) ścieżkę dźwiękową przygotowała wrocławska grupa artystyczna  Małe Instrumenty, która znana jest ze swoich wyjątkowych poszukiwań dźwiękowych w sferze profesjonalnych instrumentów o niewielkich rozmiarach, dźwiękowych zabawek, kuriozalnych wynalazków muzycznych i całej masy nieoczywistych przedmiotów wydających dźwięki. Do drugiego obrazu muzykę stworzył z kolei polsko-litewski zespół XYLOS łączący jazz, muzykę improwizowaną i dawną. Ten koncert odbędzie się 14 kwietnia. 

Małe Instrumenty wystąpią też 14 kwietnia na koncercie podczas którego zespół stworzy oprawę muzyczną do zestawu trzech średniometrażowych filmów mistrza komedii Bustera Keatona“Jeden tydzień”, “W teatrze” i “Elektryczny dom”.  

–  Do zestawu krótkich filmów Bustera Keatona zagramy zgodnie z ich charakterem, podkreślając dynamiczną akcję, szybkie zmiany scenerii i sytuacji oraz dowcipne zaskoczenia. Dużą inspiracją jest dla nas film “Elektryczny dom” z 1922 roku, kipiący od “nowoczesnych” wynalazków infrastruktury domowej, która znajdzie swoje odzwierciedlenie w muzyce wykonanej na mechanizmach dźwiękowych powstałych w pracowni Małych Instrumentów – zapowiada koncert Paweł Romańczuk, założyciel zespołu. 

Dobrawa Czocher i Paweł Mykietyn

Na festiwalu odbędzie się także (12 kwietnia) pokaz surrealistycznych filmów z lat 20. XX wieku autorstwa francuskiej reżyserki Germaine Dulac, do których muzykę zagra wiolonczelistka Dobrawa Czocher

Na zakończenie festiwalu – 15 kwietnia – w Filharmonii Narodowej będzie można po raz pierwszy na żywo usłyszeć muzykę Pawła Mykietyna z filmu “Io” Jerzego Skolimowskiego. Ta wielokrotnie nagradzana ścieżka dźwiękowa zabrzmi w wykonaniu Sinfonia Varsovia. Paweł Mykietyn jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych, wokalnych i elektronicznych. Począwszy od 1996 roku skomponował muzykę do większości spektakli teatralnych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Jest także autorem muzyki do filmów m.in. Andrzeja Wajdy, Małgorzaty Szumowskiej i Šarūnasa Bartasa. Za muzykę do filmu “Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego otrzymał w 2012 roku Prix France Musique Sacem. Za ścieżkę dźwiękową do “Io” został wyróżniony m.in. Cannes Soundtrack Award oraz Europejską Nagrodą Filmową.

 

Co jeszcze wydarzy się na Timeless Film Festival?

W warszawskich kinach (m.in. Muranów, Iluzjon i Atlantic) będzie można zobaczyć projekcje 300 seansów. Zobaczymy m.in. 130 pełnych metraży i 80 filmów krótkometrażowych, rekonstrukcje cyfrowe około 40 tytułów klasyki z całego świata (m.in. “Pulp Fiction, Chinatown, Narodziny gwiazdy, Okno na podwórze, My Fair Lady i Goldfinger) oraz musicale, filmy animowane i dokumentalne. Odbędą się też liczne retrospektywy, jak np. przegląd twórczości Stanisława Różewicza i Wima Wendersa, geniuszki komedii Elaine May, wielkiego mistrza włoskiego kina Luchina Viscontiego oraz wizjonerskiego duetu brytyjskiego filmu – Michaela Powella i Emerica Pressburgera. Zaprezentowany zostanie też wybór arcydzieł powstałych w Japonii w 1954 roku.

Festiwalowi towarzyszyć będą również m.in. pokazy filmów dla dzieci, projekcje archiwalnych materiałów o Warszawie, spotkania z polskimi i zagranicznymi twórcami oraz wystawa mistrza brytyjskiej fotografii Freda Danielsa.  

– To pierwszy w Polsce festiwal poświęcony szeroko rozumianej klasyce kina. Pokazujemy oczywiście takie filmy, które weszły już na stałe do historii kina, tak zwane evergreeny, które chętnie się ogląda po latach, głośne tytuły. Ale też rolą naszego festiwalu jest odkrywanie filmów. Te filmy dostają drugie życie. Nie ograniczamy się tylko do tych wielkich krajów, które mają bardzo dużą produkcję, ale pokazujemy filmy też z mniejszych kinematografii. Będzie kino węgierskie, filmy kubańskie, będą musicale, ale również horrory, również anime japońskie i filmy z muzyką na żywo  – powiedział Meloradiu pomysłodawca i organizator Timeless FFW, Roman Gutek.

Łącznie na festiwalu zobaczyć będzie można filmy pochodzące z aż 31 krajów!

Szczegółowy program można zobaczyć na stronie: timelessfilmfestival.pl.