Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski
Organizator: Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu
O wydarzeniu
XII Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski 22-29 października 2016. Na deskach Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu zostanie wystawione dziesięć spektakli teatralnych.
Harmonogram Festiwalu:
22.10.g. 18.00 "Ślub"
23.10.g. 18.00 "Iwona księżniczka Burgunda"
24.10 g. 18.00 "Ślub"
25.10 g. 18.00 "Princess Ivona"
26.10 g. 18.00 "Pustka.Pustynia.Nic.""
26.10 g. 19.30 "Ślub"
27.10.g. 18.00 Ślub
28.10 g. 20.00 "Pamiętnik Stefana Czarnieckiego"
29.10 g. 18.00 "Iwona księżniczka Burgunda"
29.10. g. 20.00 "Iwona księżniczka Burgunda"
Z okazji inauguracji wydarzenia 22 października odbędzie się również wernisaż wystawy "Interpretacje światła".
22.10. sobota godz. 18.00
„Ślub”, reż. Mikołaj Grabowski
Dramat rozgrywający się na pograniczu snu i jawy… „Ślub” stanowi próbę odpowiedzi na odwieczne pytania: na ile każdy z nas panuje nad własnym życiem? Czy możliwa jest ucieczka od schematów, z których składa się nasza rzeczywistość? Czy jesteśmy w stanie wyzwolić się z pułapki sztuczności, w jaką nieuchronnie wpadamy, podejmując dialog z innym człowiekiem?
I gdzie leży obiektywna prawda o nas samych...
23.10. niedziela godz. 18.00
„Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Jaroslav Fedoryshyn
24.10. poniedziałek godz. 18.00
„Ślub”, reż. Anna Augustynowicz – koprodukcja Teatru im. J. Kochanowskiego, Opole & Teatru Współczesnego, Szczecin
Anna Augustynowicz po raz pierwszy w swojej karierze mierzy się z wciąż nieoswojonym, metaforycznym utworem Witolda Gombrowicza. Między ubraną na czarno panną młodą i konduktem weselników w żałobnych strojach reżyserka precyzyjnie rozgrywa ludzko-ludzką mszę w oparciu o mięsisty, wieloznaczny język Gombrowicza.
Co widzimy na scenie? Koszmar senny? Groteskową wizję historii? Walkę o władzę nad własnym umysłem i wspomnieniami? Iluzję, w której każda opowieść ostatecznie zapada się i grzęźnie?
25.10. wtorek godz. 18.00
„Princess Ivona”, reż. Omar Sangare
Przedstawienie jest międzynarodowym projektem edukacyjnym. W spektaklu opartym na „Iwonie, księżniczce Burgunda” spotykają się znakomici, współtworzący historię polskiego teatru i filmu artyści – Barbara Wrzesińska i Daniel Olbrychski oraz studenci warszawskiej Akademii Teatralnej.
To nowa „Iwona...” - odkryta, podobnie jak i sam Gombrowicz, w świetle jego prywatnych zapisków zebranych w publikacji „Kronos”. Zapiski te mają charakter osobisty, nierzadko intymny, przybliżają do autora i inspirują do prób zrozumienia złożoności natury ludzkiej, jej wrażliwości i seksualności w świecie dzisiejszych norm społecznych.
26.10. środa
godz. 18.00
„Pustka. Pustynia. Nic”, reż. Leszek Bzdyl
„Niezwykła pantomima inspirowana dziełami Witolda Gombrowicza zadziwia niekonwencjonalnością. Spektakl pełen jest niespodzianek, ciekawych rozwiązań i hipnotyzującej ekspresywności”.
Spektakl Leszka Bzdyla należy do tych rzadkich, dobrze skonstruowanych dzieł teatru pantomimy, w których znaczenia tworzone są nie tylko za pomocą gestu, ale składają się na nie wszystkie elementy scenicznego dzieła: scenografia, oświetlenie i muzyka. Pustka. Pustynia. Nic. jest z jednej strony zabawą z twórczością Gombrowicza, tematami, ruchem i widownią, z drugiej funduje uczestnikowi duży emocjonalny ładunek oraz wielość interpretacji i refleksji. Teatr pantomimy na wspaniale wysokim poziomie.
godz. 19.30
„Ślub”, reż. Jarosław Bielski
Powrót do domu rodzinnego, który już nie jest domem. Powrót do miłości młodzieńczej, do przyjaźni chłopięcej. To wszystko jest wytworem wyobraźni Henryka, głównego bohatera „Ślubu”.
To jego gra, zasady i jego porażka. Nie ma zewnętrznego wroga. Wróg jest w nim samym. Sam Henryk musi stawić czoła swemu życiu, zasadom gry, wykreowanym przez niego samego. Sam musi zasmakować gorzkiego doświadczenia porażki, sam musi stawić czoła sobie samemu. Jest bowiem prawdziwie sam, skazany na samotne i nieuniknione doświadczenie egzystencji.
27.10. czwartek godz. 18.00
„Ślub”, reż. Zbigniew Lisowski
Oniryczność, malarskość i dystans budują w „Ślubie” Zbigniewa Lisowskiego tak absurdalną całość, że nie powstydziłaby się jej, jak sądzę, wyobraźnia samego Gombrowicza.
Nie ma tu przypadku! Reżyser Zbigniew Lisowski dobrze przemyślał swój krok. Doborowe towarzystwo realizatorów stworzyło świat, który pochłania widza od samego początku. Z każdą kolejną sceną teatralne wizje nabierają tempa i rozmachu. „Ślub” skrzy się artystycznymi wizjami objawiającymi się zarówno w wyświetlanych grafikach, scenografii, kostiumach, wykorzystanych utworach muzycznych (w godnych odnotowania interpretacjach!), rekwizytach, jak i choreografii. Bohaterowie ubrani w kostiumy - krwionośne układy - operują karykaturalnymi maskami i lalkami. Użyczają głów barwnym, pełnym symboli figurom, które za moment stają się ich sarkofagami. Jest tej gombrowiczowskiej formy i maski w toruńskiej inscenizacji tyle, że ten świat wylewa się na widownię i pochłania ją bez reszty. Toruńskie wystawienie dramatu formy to niebezpieczny senny świat. Rani, skłania do myślenia, intryguje i wciąga.
28.10. piątek godz. 18.00
„Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Edith Amsellem
godz. 20.00
„Pamiętnik Stefana Czarnieckiego”, reż. Jacek Bunsch
Przedstawienie zbudowano z dwóch opowiadań, tytułowego oraz „Na kuchennych schodach”.
Bohaterem „Pamiętnika…” jest syn szlachcica, hołdującego narodowym i religijnym wartościom, a w istocie - będącego wzorem ksenofoba i nienawistnika, oraz bogatej Żydówki, która przeszła na katolicyzm - popadając przy tym w dewocję i nienawidząc świata podobnie jak jej mąż - młodzieniec nie potrafiący sobie poradzić z tym pogmatwanym dziedzictwem. „Na schodach…” zaś to historia urzędnika MSZ, którego życiowa pozycja i dyplomatyczna profesja zupełnie nie licują z ukrytymi - choć raz po raz ryzykownie odkrywanymi żądzami - a dokładniej: pociągiem do kobiet niskiego stanu, służących.
Jacek Bunsch uczynił z obu tekstów opowieść na tyle spójną, że można ją oglądać jako jedną narrację. Układającą się w życiorys - od dzieciństwa przez młodość po wiek męski - zagubionego w swej tożsamości Polaka, inteligenta, a i „zacnego” obywatela, dla którego głównym punktem odniesienia jest Dom.
29.10. sobota godz. 18.00
„Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Braian Alonso
Wspaniała Iwona w realizacji Pablito No Clavó Nada jest arcydziełem reżyserii, pełnym aluzji i bogatym z najdrobniejsze szczegóły, frapującym owocem zbiorowej pracy wszystkich twórców.
Tragedia spotyka się z Komedią: śmiech nie przeszkadza zdumieniu ekscentrycznością. Pośród absurdu, w matni niedorzecznych ludzi, którzy chcą ją zamordować, jak Alicja stojąca przed Królową Karo, Iwona jest outsiderką. Sztuka nawiązuje do szeregu konwencji estetycznych, takich jak commedia dell’arte, ekspresjonizm, barok i wiele innych.
Izabela to femme fatale rodem z film noir, Szambelan to wodzirej, dwie młode kurtyzany wywodzą się z burleski, a brzydkie, złowrogie ciotki wyglądają tak, jakby uciekły z panoptikum. Królowa pod pewnymi względami przypomina operową diwę, natomiast pełen wahań, rozkapryszony Książę i jego ojciec, Król, kojarzą się raczej z ekspresjonistycznymi, mrocznymi Pierrotami. W całym przedstawieniu rozbrzmiewają poetyka i estetyka Boba Wilsona i Marcela Marceau. Wizualna uczta!
Inscenizacja zdaje się koncentrować na sztuczności; przypomina wyobraźnią Tima Burtona z charakterystyczną dla niego, czerwono-czarną wrażliwością, widoczną na przykład w „Alicji w krainie czarów”.
godz. 20.00
„Iwona, księżniczka Burgunda”, reż. Anna Augustynowicz
Anna Augustynowicz odczytuje Gombrowicza z właściwą sobie wnikliwością, a ta magnetyzuje i przeraża jednocześnie. Wrażliwość, z jaką Augustynowicz rozczytuje „Iwonę…”, jest chyba największym atutem spektaklu. Reżyserka wyławia z dramatu Gombrowicza subtelne tony i nadaje im wyraziste brzmienie, kładzie akcenty tam, gdzie widz raczej się ich nie spodziewa. Z tą wymagającą niemałej dyscypliny koncepcją dobrze radzą sobie dyplomanci PWSFTviT. Zdaje się, że aktorzy naprawdę zaufali intuicji reżyserki i odgrywają jej teatralną partyturę pewnie i ze zrozumieniem.
Ta „Iwona...” jest bardziej przewrotna niż się może zdawać. To też przedstawienie, które nieustannie zwodzi. Mniej tu groteski i purnonsensu, więcej tonu serio. Pogrywa ono sobie z widzem. Skróty, których dokonano w tekście, usuwają kilka epizodycznych postaci i mocno zagęszczają akcję. Tekst doskonale broni się dzięki zawieszeniu go między skodyfikowanym światem władzy a cielesnością, które w swych nieujawnianych tu, ale możliwych ekstremach budzą skrajne emocje: obrzydzenie i pożądanie. Młodym aktorom i pani reżyser udało się wypracować adekwatną dla techniki pisarskiej Gombrowicza „zdolność snucia oderwanego i nieraz absurdalnego tematu”, który tu realizowany czy też stwarzany jest „na żywo”.
Podobne wydarzenia
Bilety na spektakl: Teatr Klasyki Polskiej "Ksiądz Marek". Zaprasza Warszawa - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Teatr Klasyki Polskiej "Ksiądz Marek"
20.04.2024
Warszawa
Bilety na spektakl Gra w Garnizonie Sztuki! Aktorski duet Julia Wieniawa i Adam Woronowicz w spektaklu.
GRA
26.04-07.07.2024
Warszawa
Bilety na spektakl To Wiem Na Pewno w Warszawskim teatrze Ateneum. To Wiem Na Pewno bilety już dostępne.
TO WIEM NA PEWNO
31.05-09.06.2024
Warszawa
Bilety na spektakl Inteligenci w Warszawie. Inteligenci - Kulesza, Kuna, Malajkat. Inteligenci spektakle Mała Warszaw. Spektaklove repertuar bilety
Inteligenci
26.04-15.06.2024
Cieszyn, Katowice, Kraków i inne
Edukując Ritę Teatr 6. Piętro. Mirosław Baka i Maria Dębska w kultowym spektaklu. Edukując Ritę bilety już w sprzedaży
EDUKUJĄC RITĘ
20.04-20.12.2024
Warszawa
Bilety na spektakl Bliżej w Warszawie. Teatr 6 piętro spektakle 2022 Spektakl Bliżej bilety już dostępne.
BLIŻEJ
08.05-15.12.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Elizabeth Costello. Siedem wykładów i pięć bajek z morałem. Zaprasza Warszawa - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Elizabeth Costello. Siedem wykładów i pięć bajek z morałem
20.04-06.10.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Teatr Klasyki Polskiej "Król i Caryca". Zaprasza Warszawa - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Teatr Klasyki Polskiej "Król i Caryca"
27-28.04.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Matka. Zaprasza Warszawa - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Matka
20.04-19.05.2024
Warszawa
Kup bilety na spektakl Kwartet dla czterech aktorów - bezpieczny zakup, szeroka oferta, bilety na eBilet.pl
Kwartet - 50-lecie spektaklu
13.05-14.07.2024
Chełm, Hrubieszów, Kraków i inne
Bilety na spektakl Cesarz w Teatrze Ateneum znajdziesz na eBilet.pl! Spektakl Cesarz Warszawa, Teatr Ateneum w Warszawie - nie przegap!
Cesarz
09.05-09.06.2024
Warszawa
Dzień Świra t Teatrze Ateneum. Kup bilet na spektakl. Dzień Świra Adaś Miaczyński bilety.
Dzień Świra
23-26.05.2024
Warszawa
Bilety na monodram Meneliada w Teatrze Ateneum w Warszawie. Marian Opania w sztuce Meneliada bilety
MENELIADA
17-19.05.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Ogrodnik. Zaprasza Warszawa - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Ogrodnik
20.04-08.06.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Geniusz - Jerzy Stuhr i Jacek Braciak w spektaklu Teatru Polonia. Zaprasza Wrocław - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Geniusz - Jerzy Stuhr i Jacek Braciak w spektaklu Teatru Polonia
22-23.06.2024
Wrocław
Bilety na spektakl Kwartet w Teatrze Ateneum w Warszawie. Spektakl Kwartet bilety już dostępne.
Kwartet
20.04-30.06.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Lilla Weneda. Zaprasza Gdańsk - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Lilla Weneda
20.04.2024
Gdańsk
Bilety na spektakl: Nora. Zaprasza Gdańsk - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Nora
20-21.04.2024
Gdańsk
Strach zżerać duszę bilety na spektakl w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Teatr Powszechny bilety na spektakle dostępne na eBilet.pl!
Strach zżerać duszę
20-21.04.2024
Warszawa
Bilety na spektakl: Kronika wypadków miłosnych. Zaprasza Sopot - najlepsze miejsca, najlepsze ceny, bezpieczny zakup i szybka dostawa w eBilet.pl.
Kronika wypadków miłosnych
21.04-22.05.2024
Sopot