Na czasie

voucher-kinowy-heliosspeedlandjuwenalia-politechniki-lubelskiejopener-festivalsun-festivalagnieszka-chylinska

ORFEUSZ / MONTEVERDI

Organizator: Polska Opera Królewska

ORFEUSZ / MONTEVERDIO wydarzeniuArtyści

O wydarzeniu

Serdecznie zapraszamy na operę "Orfeusz" Monteverdiego do Zamku Królewskiego w Warszawie 19 i 20 lipca. Orfeusz bilety już w sprzedaży!

 

Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli  t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji.

 

Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.

Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty  zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem. 

 

Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.

Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba. 

Orfeusz Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości. 

 

DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA WEDŁUG KONCEPCJI RYSZARDA PERYTA
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
GEST I RUCH SCENICZNY ROMANA AGNEL
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH

 

Orfeusz Monteverdiego obsada

 

19 lipca

 

ORFEO  KAROL KOZŁOWSKI

EURIDICE, LA MUSICA  MARTA BOBERSKA

SPERANZA  ANETA ŁUKASZEWICZ

MESSAGGERA  ANNA RADZIEJEWSKA

PROSERPINA OLGA PASIECZNIK

PASTORE (ALTO)  MARCIN GADALIŃSKI

PASTORE (TENORE)  ZBIGNIEW MALAK

PASTORE (TENORE)  MIKOŁAJ ZGÓDKA

NINFA  JULITA MIROSŁAWSKA

CARONTE  SŁAWOMIR JURCZAK

PLUTONE  MARCIN PAWELEC

APOLLO, ECO  SYLWESTER SMULCZYŃSKI

 

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

 

CAPELLA REGIA POLONA

 

20 lipca

 

ORFEO  KAROL KOZŁOWSKI

EURIDICE, LA MUSICA  MARTA BOBERSKA

SPERANZA  ANETA ŁUKASZEWICZ

MESSAGGERA  ANNA RADZIEJEWSKA

PROSERPINA OLGA PASIECZNIK

PASTORE (ALTO)  MARCIN GADALIŃSKI

PASTORE (TENORE)  ZBIGNIEW MALAK

PASTORE (TENORE)  MIKOŁAJ ZGÓDKA

NINFA  JULITA MIROSŁAWSKA

CARONTE  SŁAWOMIR JURCZAK

PLUTONE  MARCIN PAWELEC

APOLLO, ECO  SYLWESTER SMULCZYŃSKI

 

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

 

CAPELLA REGIA POLONA

Opera Orfeusz bilety

Miejsca na widowni są nienumerowane.
Wejście na przedstawienie przez bramę D (Brama Senatorska). Zapraszamy od 18:30.

 

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom i seniorom powyżej 65. roku życia po okazaniu ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do zniżki.

 

Artyści

Podobne wydarzenia

Zobacz też