Na czasie

voucher-kinowy-heliosjuwenalia-politechniki-lubelskiejspeedlandsun-festivalopener-festivalrzeszowskie-juwenalia
Home Klasyka Koncerty muzyki poważnej GEORG FRIEDRICH HAENDEL – ORATORIUM MESJASZ

GEORG FRIEDRICH HAENDEL – ORATORIUM MESJASZ

Organizator: Fundacja Fiducia

GEORG FRIEDRICH HAENDEL – ORATORIUM MESJASZO wydarzeniu

O wydarzeniu

Serdecznie zapraszamy na oratorium Mesjasz 18 września do Cavatina Hall w Bielsku-Białej. Georg Friedrich Haendel - oratorium Mesjasz bilety już w sprzedaży.

Georg Friedrich Haendel - oratorium Mesjasz

„Mesjasz” to jeden z najpopularniejszych utworów całej literatury muzycznej, przyniósł kompozytorowi światową sławę, a upływ czasu tylko potwierdza jego doskonałość. Motyw przewodni wieczoru, kiedy to w Cavatinie Hall w Bielsku-Białej zabrzmi monumentalne oratorium Georga Friedricha Händla „Mesjasz”, brzmi „Alleluja: dla Pana Boga Wszechmocnie panującego, Alleluja! Królestwo tego świata stało się Królestwem naszego Pana i Chrystusa; i On będzie panował na wieki, Alleluja; Król królów i Pan panów; i będzie panował na wieki, Alleluja!”. Motyw ten znają również osoby niezorientowane w muzyce klasycznej, bo jest tak popularny, że mogą go one rozpoznać, nawet nie zdając sobie z sprawy z tego, czyjego jest autorstwa. Zawiera bowiem rozpoznawany przez szeroką publiczność fragment „Hallelujah” śpiewany i powtarzany radośnie przez chór.

 

„Mesjasz” został skomponowany w 1714 r. i jest najpopularniejszym utworem Händla. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Händel napisał utwór w Irlandii, dokąd wyjechał z Anglii, zniechęcony intrygami wokół jego osoby i dlatego „Mesjasza” napisał w podzięce dla Irlandczyków. Premiera odbyła się w Dublinie 13 kwietnia 1742 r. Kompozycja od razu wzbudziła entuzjazm. Gdy po latach wykonano ją w Londynie, podczas fragmentu „Hallelujah” król Jerzy II powstał na znak zachwytu. W wielu krajach takie zachowanie słuchaczy stało się już tradycją.

 

Kompozycja nawiązuje do niemal wszystkich świąt religijnych, ale sam Händel preferował prezentowanie swojego dzieła w czasie Wielkanocy. W przepięknych partiach wokalnych usłyszymy zapowiedzi proroków dotyczące narodzenia, ukrzyżowania, zmartwychwstania i wniebowstąpienia Chrystusa oraz obietnicę odkupienia ludzkości. Utwór wykonają muzycy Orkiestry im. G. Ph. Telemanna grający na instrumentach historycznych, oraz chóry: Pro Arte et Musica i Śląski Chór Kameralny Ad Libitum. W partiach solowych wystąpią Agnieszka Bochenek-Osiecka – sopran, Agata Witek – alt, Michał Borkowski – tenor, Marcin Wolak – bas.

 

Orkiestrę im.G.Ph.Telemanna w partii uwertury i ariach poprowadzi od skrzypiec – Piotr Sadowski, Chóry poprowadzą od pulpitu dyrygenckiego – Maria Zuber i Izabella Zielecka-Panek. Całość projektu została zorganizowana przez Bielskie Biuro Koncertowe Solo-Duo-Trio, klawesyn został wypożyczony przez Towarzystwo Muzyki Dawnej im.G.Ph.Telemanna z Bielska-Białej.

 

  • Orkiestra barokowa im.G.Ph.Telemanna pod kier.Piotra Sadowskiego
  • Agnieszka Bochenek-Osiecka – sopran
  • Agata Witek – alt
  • Michał Borkowski – tenor
  • Marcin Wolak – bas
  • Zespół Kameralistów Pro Arte et Musica
  • przygotowanie chóru Maria Zuber
  • Śląski Chór Kameralny Ad Libitum
  • przygotowanie chóru Izabella Zielecka-Panek
  • Prowadzenie koncertu: Piotr Sadowski, Maria Zuber, Izabella Zielecka-Panek

Podobne wydarzenia

Inne wydarzenia organizatora

Zobacz wszystkie

Zobacz też