Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha

Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha

SPRAWDŹ BILETY

Zapraszamy na koncert Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha, który odbędzie się 21 grudnia w Zamku Królewskim w Warszawie.  Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha bilety już dostępne.

Program koncertu

  • „Herz und Mund und Tat und Leben”, BWV 147
  • „Ärgre dich, o Seele, nicht”, BWV 186

Wystąpią

  • Marcin Sompoliński – dyrygent
  • Marzena Michałowska – sopran
  • Piotr Olech – alt
  • Aleksander Kunach – tenor
  • Tomas Kral – bas
  • Zespół Wokalny WOK
  • Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (na instrumentach historycznych)

Krzysztof Kusiel-Moroz – kierownik artystyczny

O koncercie Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha

Wpływ twórczości Jana Sebastiana Bacha na całą muzykę europejską jest bez wątpienia nieoceniony. I to zarówno w kontekście artystycznego absolutu jego twórczości o charakterze kanonicznym, jak i w sferze spójności dzieła z kalendarzem liturgicznym. Ten drugi element łączy się z rokiem 1723, w którym to kompozytor przyjął posadę głównego kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku (a de facto w czterech świątyniach lipskich, bo obok Thomaskirche, odpowiadał za oprawę muzyczną w Nikolaikirche, Neue Kirche i Peterkirche).

 

W tym czasie do jego obowiązków należało komponowanie kantat na każdą niedzielę oraz wszystkie święta kościelne, czego efektem jest 209 zachowanych kantat (z około 300 powstałych), czyli pięć pełnych roczników kalendarza liturgicznego. Przez prawie trzydzieści lat pracy w Lipsku, Jan Sebastian Bach bezspornie doprowadził formę kantaty do mistrzostwa.

 

Kantata „Herz und Mund und Tat und Leben” („Serce, usta, czyny, życie”) jest częścią pierwszego cyklu skomponowanego na Święto Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. I chociaż pierwotnie została wykonana w 1716 roku w Weimarze, ostateczną formę zyskała dopiero w roku podjęcia przez Bacha funkcji kantora w kościele św. Tomasza. Do historii muzyki wpisała się finałowym chórem „Jesus bleibet meine Freude”, który wielu zalicza do pereł bachowskiej sztuki. Składająca się z dzisięciu części kantata, przeznaczona na małą orkiestrę, chór i solistów, należy do grona najczęściej wykonywanych i najgłębiej dotykających tematyki maryjnej w twórczości Bacha.

 

Kantata „Ärgre dich, o Seele, nicht” („Nie gorsz się duszo ma”) skomponowana na siódmą niedzielę po zesłaniu Ducha Świętego również pierwotnie zabrzmiała w Weimarze (13 grudnia 1716 – zaginiona), by po znacznym rozbudowaniu wybrzmieć 11 lipca 1723 roku w Lipsku.

 

Ze względu na różne okresy liturgiczne, nastąpiły oczywiste zmiany w niektórych częściach (zmiana tekstu z Pierwszego Listu do Koryntian i Ewangelii Mateuszowej, na tekst Salomona Francka i Paula Speratusa). Źródeł tekstu części: 2, 4 ,7, 9 i 11 nie znamy. „Ärgre dich, o Seele, nicht” otwiera forma ronda (tytułowy chór). Pierwsze sześć części, wykonywanych tradycyjnie przed mszą, zostało zdecydowanie rozbudowanych. Kolejne, o fakturze homofonicznej, skomponowane zostały na głos solowy z towarzyszeniem basso continuo. Albert Schweitzer, biograf Jana Sebastiana Bacha, był pod ogromnym wrażeniem tej kantaty, a w sposób szczególny ukochał arię (a de facto duet) „Laß, Seele, kein Leiden”, uznając ją za „oddychającą dionizyjską radością”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pokaż więcej... zwiń

Fan Alert

rozwiń zwiń

Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha
Zapisz się do specjalnego FAN ALERTU i bądź na bieżąco z informacjami, dotyczącymi tego wydarzenia!
Zapisałeś się do fanalertu
Jesteś zapisany do tego fanalertu

Podając adres e-mail i wysyłając nam go jednocześnie wyraźnie potwierdzasz, że zgadzasz się na przesyłanie przez eBilet Polska sp. z o.o. informacji handlowych drogą elektroniczną zawartych w przesyłanym przez nas materiale marketingowym, a dotyczących produktów i usług naszych oraz naszych partnerów biznesowych. W celu świadczenia usługi będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe w zakresie podanego przez Ciebie adresu e-mail. Możesz w każdym momencie cofnąć zgodę bez podawania przyczyny, lecz bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania przed jej cofnięciem. Pełną informację RODO, w tym o przysługujących Ci prawach do zapomnienia, sprostowania, przeniesienia, dostępu, sprzeciwu znajdziesz w Polityce prywatności
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną dostępny jest tutaj
Rezygnację z FAN ALERTU należy przesłać na adres iod@ebilet.pl

Czekając na światło. Kantaty J.S. Bacha BILETY

Pokaż listę wydarzeń Pokaż w formie kalendarza

Obiekty

Używamy plików Cookies, aby zapewnić naszym Użytkownikom wygodne korzystanie z naszej strony internetowej oraz aby stale poprawiać jej jakość. Umożliwiamy również instalowanie Cookies przez naszych partnerów biznesowych w ich celach marketingowych. Poprzez odpowiednie ustawienia swojej przeglądarki Użytkownik wyraża zgodę na stosowanie określonych Cookies przez nas lub przez naszych partnerów. Użytkownik może w każdej chwili zmienić ustawienia przeglądarki, dostosowując je do swoich oczekiwań. Zmiana ustawień i cofnięcie zgód na stosowanie Cookies nie wpływa jednak na zgodność z prawem ich stosowania przed dokonaniem zmiany. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce prywatności dostępnej na stronie https://www.ebilet.pl/polityka-prywatnosci/