Trendy

voucher-kinowy-heliosopener-festivalagnieszka-chylinskarzeszowskie-juwenaliahot-wheels-monster-truckssun-festival
Home Klasyka Koncerty muzyki poważnej MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM / CONCERTI GROSSI

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM / CONCERTI GROSSI

Organizer: Polska Opera Królewska

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM / CONCERTI GROSSIAbout the event

About the event

Polska Opera Królewska zaprasza na koncert Concerti grossi, będący kolejną odsłoną cyklu Muzyka Dawna na Zamku Królewskim. Concerti grossi bilety już w sprzedaży.

 

Choć to Giovanni Lorenzo Gregori po raz pierwszy użył terminu concerto grosso dla określenia swoich kompozycji, to za ojca gatunku uważa się Arcangela Corellego.

 

Nie bez przyczyny zatem koncert z cyklu Muzyka dawna na Zamku Królewskim, zatytułowany Concerti grossi, otwiera utwór tego znakomitego włoskiego twórcy. Zbiór dwunastu koncertów, składających się na op. 6 Corellego, stał się bowiem źródłem inspiracji i wzorem do naśladowania dla całej generacji kompozytorów późnego baroku.

 

U wielkiego Corellego kształcił się między innymi Francesco Geminiani. Nauki mistrza, poszerzone o własne doświadczenia, Geminiani przekazał swoim uczniom. Jednym z nich był Charles Avison, który następnie z zaangażowaniem propagował włoski styl muzyczny w rodzimej Anglii. Muzyka Corellego cieszyła się również uznaniem Giuseppe Valentiniego. Kompozytor ten nie ustawał jednak w próbach prześcignięcia wzoru. We wstępie do swojego op. 7 stwierdza, że owe koncerty są próbą ukształtowania nowego stylu. Na ile udało mu się odciąć od spuścizny znakomitego Arcangela Corellego, słuchacze będą mogli ocenić sami.

 

Natomiast Georg Muffat odwoływał się do twórcy gatunku bez żadnych kompleksów. Jego II Sonata g-moll – podobnie zresztą jak cały zbiór Armonico Tributo, z którego pochodzi – jawnie nawiązuje do concerti grossi Corellego. Warto jednak podkreślić, że Muffat dopuszczał różne sposoby wykonania swych dzieł. W zależności od dostępnej obsady wykonawczej, sonaty mogły być wykonywane przez zespoły kameralne (3, 4 lub 5 instrumentów) lub pełną orkiestrę, podzieloną – zgodnie z założeniami stylu koncertującego – na dwie konkurujące ze sobą grupy instrumentalne: concertino i tutti.

 

Gatunek ten z sukcesem uprawiał także Georg Friedrich Haendel. Ukłonem wielkiego twórcy oratoriów w stronę Corellego jest oznaczenie własnych concerti grossi jako op. 6 oraz włączenie do tego cyklu dokładnie 12 koncertów. Haendel zachowuje również właściwy Corellemu układ formalny poszczególnych utworów. Jednocześnie wzbija się na wyżyny geniuszu, integrując w znakomitym cyklu 12 Grand Concertos stylistykę właściwą muzyce włoskiej, francuskiej, angielskiej i niemieckiej.

 

 

WYKONAWCY


CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA  KLAWESYN, DYRYGENT

 

PROGRAM

 

Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 2
Francesco Geminiani – Concerto d-moll op. 7
Charles Avison – Concerto grosso A-dur
Giuseppe Valentini – Concerto grosso a quatro e sei strumenti op. 7 nr 3
Georg Muffat – Sonata II g-moll z Armonico Tributo
Georg Friedrich Haendel – Concerto grosso op. 6 nr 7

 

 

Miejsca na widowni są nienumerowane.

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom i seniorom 65+ po okazaniu ważnego dokumentu uprawniającego do zniżki.

Wejście na koncert od godz. 18:30 przez Bramę „D” (Senatorską).


Muzyka dawna na Zamku Królewskim Warszawa bilety

 

Similar events

See also